Office 2010: Vyplatí se update?
První český Office 2010 bude v prodeji v červenci. Chip se podíval, jaké funkce přináší a co nabídne konkurence.
VRATISLAV KLEGA
Office 2010 přináší řadu novinek a praktických vylepšení, které usnadní uživateli práci. Jenže ani konkurence nespí a vyvíjí své vlastní kanceláře. Ty mají navíc obrovskou výhodu: na rozdíl od produktu Microsoftu jsou zcela zdarma. Rozhodli jsme se proto srovnat, jak vypadá RC verze Office 2010 Professional v porovnání s freewarovým balíkem OpenOffice.org a cloud aplikací Google Dokumenty, která běží v internetovém prohlížeči. Na DVD jsme navíc nachystali nejen beta verzi MS Office 2010 a OpenOffice.org, ale také řadu dalších užitečných nástrojů, které využijete při práci s těmito programy. Bonusem je pak plná verze aplikace Ashampoo Office 2008. A kdo chce vědět o novém kancelářském balíku úplně všechno, ten by neměl vynechat PDF příručku, ve které se dozví všechny informace.
Nároky nové kanceláře od Microsoftu nejsou nijak vysoké. Vystačí si s procesorem o rychlosti 500 MHz a s 256 MB operační paměti. Operační systém by měl být aspoň XP SP3 nebo novější. Jedná se také o první Office, který je k dispozici jak ve 32bitové, tak v 64bitové verzi. Pro plynulý běh aplikace doporučujeme počítač alespoň s 1 GB RAM. Beta verzi, která je také na Chip DVD, máme již několik měsíců nainstalovanou a pracuje bez jediné chybičky. Instalaci beta verze tak můžeme s klidným svědomím doporučit. Mějte však na paměti důležitý fakt: celý Office je v anglickém jazyce a také bez kontroly českého pravopisu a gramatiky. Ve standardním nastavení bude automaticky odstraněna starší verze Office.
Jak jsme se zmínili, nový Office je dostupný v 32- nebo 64bitové distribuci. Pokud máte 64bitový operační systém, má smysl uvažovat také o 64bitovém Office. Jaké jsou výhody? Především nejsou aplikace svázané 2 GB paměti na jeden proces, jako je tomu o 32bitových aplikací. Je pravda, že Word zabírající 3 GB paměti RAM nás přímo děsí, ale ta možnost tu je. Další výhodou je, že v Excelu je možné pracovat s mnohem většími sešity. Práce především s obrovskými tabulkami by měla být rychlejší. Kdo používá aplikaci Project pro opravdu náročné plánování, ten by měl u 64bitové verze také zaznamenat zrychlení. Poslední výhodou je vyšší bezpečnost. 64bitová verze má však i své nedostatky: nefunguje v ní většina ActiveX rozšíření a také většina plug-inů a knihoven nebude funkčních. 64bitové verzi se vyhněte i tehdy, pokud pracujete s databázemi.
Design Ribbon, se kterým přišel Office 2007, se rozšířil do všech aplikací. Systém záložek a velkých ikon je tak nyní i v Outlooku, který byl ještě ve verzi 2007 s klasickými nabídkami. Přestože mnoha uživatelům činil přechod potíže, nám se Ribbon líbí. Jistě, pár týdnů si na něj budete zvykat, ale pak zjistíte, že všechny funkce jsou dostupné na dvě kliknutí.
Zpracování textu
V novém Wordu se Microsoft snažil zaměřit na zpřehlednění ovládání a individualizaci. Komu se Ribbon nelíbí, může si jej upravit k obrazu svému. Další změny jsme zaznamenali spíše v detailech, které se snaží usnadnit práci. Vylepšeno bylo prohledávání dokumentu. K tomu nyní slouží samostatná lišta, která přehledněji zobrazuje výsledky vyhledávání. Vylepšena byla také práce se schránkou. Aktivně rozpozná obsah stránky a podle toho se přizpůsobí.
Zcela bylo přepracováno menu pro tisk dokumentu. To sice nenabízí více funkcí, je ale mnohem přehlednější a logicky rozdělené. Konečně už také umí Office exportovat soubory do formátu PDF. Důvod k tleskání to však jistě není – tato funkce měla být v balíku už dávno.
ALTERNATIVA: OpenOffice Writer je v porovnání s Wordem značně zastaralý. Vývojáři však pracují na novém rozhraní, které je orientováno podobně jako Ribbon od Microsoftu. Jinak se Writer Wordu zcela vyrovná a je velmi dobrou alternativou.
Oproti tomu aplikace Google Dokumenty značně ztrácí. Její silnou stránkou je sdílení dokumentu mezi více uživateli, zde má značně navrch. Avšak komfort, jaký poskytuje Word nebo Writer, to u této aplikace nenajdete. Navíc ne všechny funkce fungují zcela bezchybně. Taková kontrola pravopisu u textu s diakritikou pracuje víc špatně než dobře. Pro jednoduchou práci je však i cloud kancelář použitelná.
Maily, kontakty, kalendář
Outlook má již dlouho obrovský náskok ve správě mailů, kontaktů i kalendáře. Microsoft naštěstí neusnul na vavřínech a Outlook dále vyvíjí. Outlook má Ribbon design a byl doplněn o praktické funkce. Kdo by se nemohl v novém Outlooku zorientovat, pro toho Microsoft připravil webové stránky, které popisují provedené změny. V Outlooku tak stačí zvolit "File | Help | Getting Started". Otevře se webová stránka, kde najdete všechny informace.
Skvělou novinkou je slučování e-mailů do konverzací. Považujeme to za nejlepší novinku v Outlooku. Pokud si s někým vyměňujete e-maily, budete je mít všechny v jednom vlákně, takže přehledně uvidíte celou konverzaci.
Navíc lze udržet e-maily v přehlednosti. Slouží k tomu nové tlačítko "Clean Up". To smaže ty e-maily konverzace, které jsou navíc. Pokud totiž odpovídáte na e-mail, zůstane v těle zprávy i původní text. Originál je tak zbytečné archivovat.
Tradičně skvělý je Outlook, co se týká kalendáře. Přidávání vlastních upomínek je samozřejmostí, na výbornou ale funguje také případ, kdy organizujete schůzku více lidí. Můžete se podívat do jejich veřejného kalendáře, zjistit, kdy mají volno, a naplánovat setkání, třeba i s automatickou rezervací místnosti. Pokud pozvaný schůzku potvrdí, automaticky se mu vytvoří připomínka, a má-li Outlook synchronizovaný s mobilním telefonem, informace se mu zobrazí také zde. Nejvíce možností má Outlook ve spojení s firemním Exchange serverem. E-maily jsou pak vlastně jen drobnůstkou tohoto obra.
ALTERNATIVA: OpenOffice neobsahuje žádného e-mailového klienta. Předpokládá se, že v budoucnu bude integrován Thunderbird. Kdo chce alternativu k Outlooku, která nabídne srovnatelné funkce, měl by vyzkoušet nástroj eM Client z Chip DVD.
Gmail z laboratoří Googlu drží s Outlookem krok a jeho cílem je nabídnout ještě lepší produkt. Má k tomu skvěle nakročeno. E-maily, kontakty i kalendář jsou zde skvěle zpracované, přehledné a funkční. Možnosti se ještě umocňují, pokud vlastníte mobilní telefon se systémem Android. Ten je od Gogolu, a je proto na Gmail navázán. Synchronizace e-mailů, kontaktů i kalendáře pak funguje na výbornou a celý systém může směle konkurovat Exchange serveru. Náklady proti microsoftskému řešení jsou navíc prakticky nulové.
Tabulky
Excel je pomocnou rukou širé obce uživatelů. Použije jej sekretářka k vytvoření tabulky, pracovník marketingu, který potřebuje hezké a barevné grafy, i profesionální statistik pro výpočet regrese. Změny v novém Excelu jsou však spíše kosmetické. Přibylo pár možností pro nakreslení krásného grafu jen pomocí několika kliknutí, zjednodušilo se formátování buněk a rozšířily se možnosti pro úpravu obrázků. Novinkou "největší" je pak možnost přidání malého grafu jen do buňky. Přestože se jedná o drobnost, řada uživatelů funkci jistě přivítá. Ne každému hodnoty v tabulkách něco prozradí, ale v primitivním grafu je orientace maličkostí.
ALTERNATIVA: OpenOffice Calc je důstojnou alternativou k Excelu. Nabízí sice méně možností, běžnému uživateli však bude stačit. Nová verze OpenOffice, kterou najdete na Chip DVD, už nemá ani problém s otevíráním souborů, které byly vytvořeny v Excelu. S tím měly starší verze potíže.
Produkt od Googlu se pak s těmito aplikacemi nemůže vůbec rovnat. Nabízí jen základní funkce a grafy. Spíše než jako alternativa poslouží jen jako nouzové řešení.
Prezentace
Možnosti PowerPointu jsou od minulé verze ještě bohatší a snadněji přístupné. Starší verze však měly problém s videem nebo hudbou, které prezentace obsahovala. Prezentace obsahovala pouze odkaz na multimediální soubory. Pokud jste prezentaci odeslali e-mailem nebo ji přesunuli do místa v síti, vazby se porušily a prezentace nefungovala. Tento problém nová verze řeší. Veškerý obsah prezentace se nyní stává součástí souboru. Každého jistě napadne, že tím musí značně narůstat velikost souboru. To Microsoft vyřešil jednoduchým střihovým programem, který je přímo součástí PowerPointu. Z videa tak vyberete jen tu část, kterou opravdu v prezentaci chcete.
Nezapomnělo se samozřejmě ani na vylepšení samotné prezentace. Nechybí nové 3D efekty a nové přechody. Praktický je živý náhled pro rychlou korekturu prezentace.
ALTERNATIVA: OpenOffice Impress se také velmi dobře hodí pro vytváření prezentací. Nabízí řadu předpřipravených témat a efektů. Co se však multimediálního obsahu týče, zůstává s odstupem za PowerPointem.
U Googlu je také možné vytvářet prezentace, ale stejně jako je tomu u jiných aplikací, jedná se spíše o nouzové řešení, které bychom využili v případě, že nemáme k dispozici žádnou jinou aplikaci.
VRATISLAV.KLEGA@CHIP.CZ
ZÁVĚR
Ovládací prvky Office 2010 lze upravit na míru, takže nemusí být tak nepřehledné, jako se to někomu zdálo u verze 2007. Oproti této verzi nabízí však jen kosmetické úpravy. Upgrade bychom tak doporučili hlavně těm, kteří používají Office 2003 nebo některou ze starších verzí. Komfort je u novinky mnohem vyšší. A kdo nechce za programy utrácet, ten může využít bezplatný OpenOffice. org 3.2 z Chip DVD.
OUTLOOK
Téměř jako virtuální sekretářka. Nyní s novým designem Ribbon.
POWERPOINT
Multimediální prezentace lze snadno sdílet i na internetu.
WORD
Kosmetické změny usnadňují práci se zpracováním textu.
EXCEL
64bitová verze může pracovat s většími tabulkami.
K souborům z Weboffice
Kdo chtěl komfortně sdílet své dokumenty a soubory s více lidmi, ten mohl používat kancelář od Googlu a neměl si prakticky na co stěžovat. To se nelíbilo Microsoftu a připravil ofenzivu. Připravil tzv. Sharepoint, což je místo, kde mohou být uloženy dokumenty a na kterém bude moci paralelně pracovat více uživatelů. Navíc přidává i okno s jednoduchým chatem. A aby bylo vše přehledné, je možné ve Wordu aktivovat funkci, která barevně zobrazí, kdo jakou změnu provádět. Kdo má navíc účet na Windows Live, ten může využít virtuální pevný disk SkyDrive. Ten je dostupný bezplatně.
Distribuce a ceny
Přestože do předprodeje nového balíku chybí ještě několik měsíců, již známe koncové ceny. OEM verze pro studenty a domácnosti začíná na 2 490 Kč.
Foto: Tisk: Žádné funkce nepřibyly, ale jsou lépe přístupné a snadněji konfigurovatelné.
Foto: Outlook na míru: Často používané funkce si jednoduše přidáte do QuickSteps.
Foto: Nové animace: PowerPoint obsahuje nové animace i další efekty.
Foto: Excel: Nové tzv. "Sparkline" grafy zobrazí miniaturní graf jen do jediné buňky.
Foto: Stohování: E-mailovou konverzaci nyní máte pohodlně pohromadě. Je to velmi praktické.