Novinky ve světě fotografií
Trendy v oblasti fotografií jsou zřejmé – stále více snímků najdete mimo klasická fotoalba, nejčastěji na sociálních sítích typu Facebook. Přesto se vývoj v této oblasti nezastavil a uživatelům je nabízena celá řada novinek.
PETR KRATOCHVÍL
Jakkoliv se Facebook stává pro celou řadu uživatelů hlavním komunikačním médiem, roli místa pro ukládání a prezentaci fotografií nikdy plnit nebude. Konkurence v této oblasti je příliš velká a zahraniční giganty typu Flickr či Picasa už mají příliš velký náskok. V České republice je situace trochu jiná a zdá se, že kategorie "on-line" fotoalb začíná pomalu upadat. Objevují se sice stále nové projekty, většinou však jde o "výkřiky do tmy", které po několika měsících skončí v zapomnění. Pojďme se ale podívat na naše dva domácí a v současnosti nejvýznamnější hráče – na Rajče a Galerii.
Rajče
První zastávkou na naší cestě musí být pochopitelně server Rajče.cz (www.rajce.cz) – nenápadný projekt, který se pod křídly společnosti Mafra (MF Dnes, Lidové Noviny…) dostal až na úplný vrchol (více než milion uživatelů, 165 milionů fotografíí). Neomezený prostor pro vaše fotografie, rychlé nahrávání i zobrazování – to jsou pravděpodobně hlavní důvody, proč sem i nadále míří amatérští fotografové. Náročnější uživatelé vytýkají serveru omezení kvality fotografií (maximální velikost delší strany je 1 200 bodů) a nemožnost nastavení práv/zobrazení pro jednotlivé snímky.
Ačkoliv se na konci loňského roku na serveru objevila novinka v podobě možnosti sdílení fotografií či fotoalb (neboli vkládání na Faceboook či Twitter), působí v poslední době Rajče poněkud ospale. Rozhodně ho nechceme řadit do šuplíku "umírající projekty", klesající frekvence novinek a poslední záznam v oficiálním blogu z března loňského roku však nepůsobí zrovna optimistickým dojmem. I přesto umístěním svých fotografií na Rajče neprohloupíte – zázemí velké mediální společnosti je zárukou, že tento server jen tak brzy v propadlišti dějin neskončí
Galerie
Za dalším projektem on-line fotoalba stojí jiná velká mediální skupina – CET 21. Tento projekt z loňského léta jsme sledovali zpočátku s nedůvěrou, po dlouhodobém testování ho ale můžeme jen doporučit. Na rozdíl od Rajčete sice nenabízí neomezené místo pro vaše fotografie, nicméně 5 GB bude stačit naprosté většině uživatelů. Z hlediska rozsahu služeb zde najdete přibližně to samé co u konkurence, na rozdíl od ní zde ale chybí omezení pro velikost snímku – jediným limitem je zde 10 MB pro jednu fotografii (což je opět více než dostatečná velikost). Nechybí ani nahrávání více fotografií či nastavování přístupových práv k jednotlivým složkám. Galerie.cz je tedy podle našeho názoru v současné době nejlepším místem pro vaše fotografie na českém internetu. Zbývá si jen přát, aby časem přibylo pár zajímavých služeb a nabízený prostor vzrostl na dvojnásobek.
Fotografie v mapách
Uložení fotografií v internetových úložištích sice dává uživatelům možnost "pochlubit se" svými snímky známým a příbuzným, přesto zde jeden důležitý údaj chybí. Téměř každá fotografie je vázána k určitému místu, kde byla pořízena nebo se kterým souvisí. Pomocí několika triků je možné fotografie představit i na základě místa, kde byly pořízeny – stačí jen snímky "integrovat" do map…
Možností, jak dojít k "cíli", je několik – cesta závisí na zařízení, které máte k dispozici. V každém případě budete potřebovat digitální fotoaparát, a v optimálním případě i GPS zařízení. Některé moderní fotoaparáty už GPS modul obsahují, což vám podstatně usnadní práci. Pojďme se ale podívat, jak postupovat, když máte k dispozici pouze "obyčejný" digitální fotoaparát.
Prvním krokem by mělo být stažení snímků z přístroje a jejich roztřídění na disku – podle místa pořízení. Poté je nutné zjistit GPS souřadnice tohoto místa a přidat je do EXIF informací u každé fotografie. Pro tento účel existuje celá řada programů (například bezplatný nástroj od Microsoftu najdete na adrese www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx). Z těch "domácích" lze uvést například Zoner Photo Studio. V něm například klikněte na vybraný snímek, poté na nabídku "Informace | GPS | Přiřazení GPS údajů". V okně, které se objeví, buď zadejte informace o poloze manuálně, nebo je načtěte z externího zařízení. Tímto způsobem přiřaďte souřadnice ke všem snímkům, které chcete integrovat do map. Nakonec snímky nahrajte na internet – buď na vlastní server, nebo na libovolné internetové album.
Další kroky už budou probíhat v režii Googlu. Nejprve se přihlaste ke svému účtu na Googlu a přejděte na stránky maps.google.cz – konkrétně do sekce "Moje mapy". Poté klikněte na odkaz "Vytvořit novou mapu" a zadejte název mapy, její popis, případně formu sdílení. Nakonec klikněte na "Uložit " a "Hotovo". Poté zadejte do Google map GPS souřadnice a objeví se bod. Klikněte na něj a v nabídce, která se poté objeví, na "uložit do složky Moje mapy". Nyní po zobrazení vaší mapy (v sekci Moje mapy) najdete GPS souřadnice zadaného bodu. Klikněte na ně a v mapě se vám u zvýrazněného bodu objeví okno s možností přidání celé řady informací. Pod GPS souřadnice můžete vložit text komentáře (a upravit ho podobně jako v textovém editoru). Pro nás je důležitý především symbol obrázku, který umožní zadání odkazu na fotografii, jež bude k tomuto bodu přiřazena. Poté opět klikněte na "Uložit" a můžete přidat další snímky. Nakonec klikněte na "Hotovo". V pravé horní části map najdete tlačítko "Odkaz", které vám nabídne přímý odkaz na vaši mapu – ten můžete rozeslat přátelům a pochlubit se svými fotografiemi "v mapách".
Fotografie na 30 let
Životnost médií zpravidla nepřesáhne desítku let, životní cyklus mnoha internetových fotoalb může být ještě kratší. Přemýšleli jste o tom, co se s vašimi fotografiemi stane poté, co vaše DVD média přestanou fungovat?
Nedávno se na internetovém poli objevila poměrně unikátní služba, zaručující bezpečné uložení digitálních fotografií na dobu nejméně 30 let. Archivační služba digitálních fotografií Swiss Picture Bank (www.swisspicturebank.com) nabízí základní rozhraní v českém jazyce a zajímavý způsob placení. Platí se zde pomocí kreditů (1 kredit = 3 centy), přičemž například v základním "režimu" zaplatíte za 1 obrázek uložený na 30 let 1 kredit, na 99 let 2 kredity. V základním režimu je ale velikost fotografií omezena rozlišením 1 600 × 1 200. Profesionálové mohou využít variantu služby, kde se platí za megabajty – za megabajt uložený na 30 let se platí 2 kredity, na 99 let 4 kredity…
Na webových stránkách služby najdete i informace o zabezpečení služby a záruce – pokud přijdete o svoje data, zaplatí vám třicetinásobek zaplaceného obnosu.
Novinky na Google mapách
Google nabízí několik bezplatných nástrojů pro on-line prezentaci a analytických funkcí s ní souvisejících. Nově uvádí funkci Přehled v Adresáři firem na Google mapách a anotace v rámci služby Google Street View.
Novinkou v adresáři firem na Google mapách je funkce "Přehled". Tento bezplatný nástroj poskytuje společnostem, které využívají službu Adresář firem Google, informace o vyhledávání jejich firemních záznamů ve vyhledávači Google i na Google mapách. Přehled nabízí i data o trendech a uživatelích, která mohou být dále využita pro změny a vlastní podnikatelská rozhodnutí.
Pro využití funkce "Přehled" je potřeba mít vlastní firemní záznam v "Adresáři firem" na Google mapách. Zaregistrovat se může snadno a bezplatně každý podnikatel nebo firma, a to pomocí funkce Zařaďte svoji firmu do služby "Google mapy" na hlavní stránce. Dále už jen stačí firmu umístit přímo do map a vložit základní informace o svém podnikání: adresu, provozní dobu nebo i fotografie obchodů nebo produktů. V případě změn je zápis možné rychle aktualizovat. Výhodou adresáře je, že firma bude na internetu dohledatelná i v případě, že nemá vlastní webové stránky. Po zaregistrování mohou firmy v rámci přehledu sledovat například četnost výskytu záznamu ve výsledcích Google vyhledávání, které dotazy dovedly zákazníky k záznamu o dané firmě nebo z jakých okresů pocházejí klienti, kteří si vyhledávají informace o tom, jak se do firmy dostanou.
Pro podnikatele nabízí ne méně zajímavou možnost prezentace na internetu v kombinaci s "Adresářem firem" i služba Street View. Je-li místo, kde se společnost nachází (a je zaregistrované na Google mapách), zmapované pro Street View, objeví se při zobrazení informací o hledané společnosti možnost na něj přepnout. Uživatel tak vidí danou restauraci, obchod či sportovní klub přímo v panoramatických fotografiích Street View.
INFO: mapy.google.cz
Foto: Photo Commander: Šikovný nástroj pro práci s fotografiemi dokáže i zobrazit EXIF informace