Přejít k hlavnímu obsahu

Časová osa: Elektronika v automobilech

ČASOVÁ OSA CHIPU

Elektronika v automobilech

Od prvních autorádií po zabránění kolizím pomocí WLAN: Rychlý vývoj mikroelektroniky v automobilech
CHRISTOPH SCHMIDT

Dnes už si řízení automobilu bez elektroniky těžko dovedeme představit. Navigace řidiči poradí, kudy má jet, palubní počítač udržuje na přání konstantní rychlost, automatická klimatizace se stará o dosažení a udržení zadané teploty a řídicí jednotka automaticky připravuje co nejvýhodnější směs, která se dostane do válce motoru.
Zatímco výrobci automobilů se dlouhou dobu soustředili především na mechanické a elektronické řešení převodovek, motorů a podvozků, první elektronická komponenta, která se v automobilech objevila, byla na palubní desce. V roce 1961 totiž Philips představil první "autorádio", které už používalo pouze tranzistory. Rádio se začalo používat i pro další účely – například pro zlepšení příjmu dopravních informací. Proto také v roce 1974 uvedl Blaupunkt svůj model FM rádia se systémem ARI (Autofahrer Radio Information), tedy se systémem dopravních informací pro řidiče. Rádio mělo dekodér schopný zachytit zvláštní signál (dodatečnou nosnou frekvenci, přidanou k běžnému vysílání) a na základě něj automaticky přeladilo na stanici, která v té chvíli vysílala dopravní zprávy, popřípadě se vypnulo přehrávání kazety nebo se zvýšila hlasitost.

Elektronika šetří palivo

Koncem šedesátých let začala elektronika pronikat i do motorů. Společnost Bosch vyvinula technologii elektronicky řízeného vstřikování paliva zážehových motorů: D-Jetronic. Výrobce automobilů VW ho poprvé použil v roce 1968 u modelu 1600 E. Cílem bylo regulovat množství vstřikovaného paliva, aby se dosáhlo lepší výkonnosti i lepšího využití paliva.
Od té doby se systém vstřikování značně vylepšil, především u hybridních automobilů, jako je třeba Toyota Prius. Zde také elektronika rozhoduje o tom, zda se má v konkrétní situaci použít spalovací motor, případně jak má pracovat společně s elektrickým motorem. Automobily, které mají pouze elektrický pohon, jako je třeba Tesla Roadster, se samozřejmě bez elektroniky také neobejdou – ta například řídí nabíjení baterií.
Co se týká podvozku, elektronika se stará především o pohodlí a bezpečnost. Společnost Daimler vyvinula ve spolupráci se společností Bosch antiblokovací systém ABS, který byl uveden na trh v roce 1978. Senzory měří rychlost otáčení jednotlivých kol. Pokud se řídicí jednotka rozhodne, že by se kolo při brzdění mohlo zablokovat, sníží dočasně sílu brzdy a opět ji naplno zapne (i několikrát za sekundu). Systém ABS mimo jiné umožňuje zkrátit brzdnou dráhu a umožňuje zachování lepší stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích.
Elektronika zasahuje do řízení stále více. Dalším používaným systémem je ESP (elektronický stabilizační program). ESP má informace o rychlosti jednotlivých kol, krouticím momentu, otáčkách motoru a natočení volantu. Z těchto údajů dokáže zjistit, zda se vozidlo nepohybuje ve smyku. Pokud ano, může přibrzdit některé z kol a také snížit výkon motoru. Tím auto stabilizuje.
Tento systém se stal známým především po roce 1997 – po "losích" testech vozu Mercedes A. Losí test má u automobilu vyzkoušet jeho stabilitu při vyhýbání se překážce – a mercedes se v něm tehdy převrátil. Od té doby používají vozy Mercedes ESP pro zvýšení stability.

Automobily budou on-line

Množství elektronických zařízení v automobilech se bude stále zvyšovat. Některé modely BMW už dnes přes mobilní telefon komunikují se servisem a mohou si naplánovat opravu, nebo se mohou dokonce online opravit samy. S moderními palubními počítači už můžete surfovat na internetu a přehrávat mediální obsah (filmy, fotografie) na displeji. Zařízení od firmy Bosch zobrazuje řidiči informace o automobilu a spolujezdec přitom na jiném displeji může například sledovat film. Možnosti jsou v podstatě neomezené. Společnost BMW představila novou studii palubního počítače, který může rozšiřovat svoje možnosti podobně, jako to dělá iPhone pomocí AppStore.
AUTOR@CHIP.CZ

Časová osa

1958

Philips Auto Mignon AG2101:
"Autorádio", ve kterém se používaly speciální 7" desky a které umělo i nahrávat. První autorádia z třicátých let byla velká a těžká zařízení s elektronkami.

1961

Firma Philips představila první tranzistorové rádio pro automobily, na kterém bylo možné naladit velmi krátké vlny.

1968

Elektronické vstřikování
Moderní elektronická příprava směsi u automobilu VW 1600 E. Pouze málo autoopravářů si však s tímto vstřikováním dokázalo poradit.

1977

Palubní počítač
V automobilu BMW řady sedm byl použit palubní počítač, který je dnes naprostou samozřejmostí. Poskytuje informace například o spotřebě nebo ujetých kilometrech.

1978

Protiblokovací systém ABS
Velkým přínosem pro zvýšení automobilové bezpečnosti bylo zavedení antiblokovacího systému brzd. Ten zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou.

1980

Nastupují airbagy
Elektronicky řízený airbag byl poprvé dostupný u mercedesů řady S. Složený vzduchový vak se velmi rychle (cca za 40 ms) nafoukne pomocí vyvíječe plynu a vytvoří před pasažérem ochranný prostor.

1989

Motory TDI Technologie
TDI (Turbodiesel Injection) byla do osobních automobilů přenesena z nákladních automobilů. Naftové motory s přímým vstřikováním paliva s elektronickou regulací, turbodmychadlem a chladičem plnicího vzduchu mají vyšší točivý moment a nižší spotřebu.

1990

GPS navigace
První automobilová navigační zařízení, jako například Pioneer AVIX 1, potřebovala masivní anténu. Malá přenosná navigační zařízení, která jsou rozšířena dnes, se objevila až v roce 2002.

1994

Integrovaná navigace
Sériově se integrovaná automobilová navigační zařízení dodávala do BMW řady 7. Kromě GPS přijímače měl tento systém části z letecké navigace.
Parkovací asistenční systém
Ultrazvukový asistenční systém pomáhá s parkováním a poprvé byl instalován do vozů Mercedes řady S.

1997

Stabilita
Mercedes začal do svých automobilů řady A instalovat systém ESP (Electronic Stability Program), který pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého kola a omezením výkonu motoru, například při rychlém průjezdu zatáčkou.

1999

Bezpečná vzdálenost
Systém ACC (Adaptive Cruise Control) při zapnutém adaptivním tempomatu hlídá pomocí radarového snímače bezpečnou vzdálenost mezi vozidly a v případě potřeby auto zpomalí.

2001

Přímé vstřikování benzinu
Systém přímého vstřikování paliva do válců byl přenesen také do světa benzinových motorů – poprvé byl tento systém použit u malého modelu VW Lupo s motorem FSI.
Informace v zorném poli
Ve sportovním automobilu Corvete s výkonem 344 koní byl použit tzv. Head-Up Display, který zobrazuje dopravní a další relevantní informace na přední sklo. Řidič je tak má stále ve svém zorném úhlu.

2005

Noční vidění
Systém nočního vidění (Night Vision) vyvinula firma Bosch. Při nepříznivých světelných podmínkách získá řidič lepší přehled o situaci před vozidlem díky infračervenému osvětlení, které neruší protijedoucí vozidla. Později se přidala i termovizní kamera, která zachytí osoby, zvířata i další předměty

2008

Komunikace automobilů
Podle nového standardu mohou mezi sebou automobily komunikovat prostřednictvím WLAN. Tento systém může zvýšit bezpečnost a také zrychlit dopravu

TREND

On-line získávané informace usnadňují automobilům plánování rychlejších a ekologičtějších tras. Auta komunikují i mezi sebou, aby se zabránilo jejich střetu a aby se předešlo dopravním zácpám. V případě nehody vůz sám ohlásí svoji polohu. Množství dalších zajímavých funkcí ovládá řidič pomocí dotykového displeje nebo pomocí hlasových příkazů.

HP Mini 5102

Odolný netbook s dotykovým displejem

Různých netbooků je v nabídce opravdu hodně, takže jejich výrobci musí zaujmout něčím novým.
Naposled se o to pokusila firma HewlettPackard se svým modelem HP Mini 5102. Jde opět o netbook založený na procesoru Atom N450 (nová generace), tentokrát však jde o odolný netbook, který má povrch z lehkého eloxovaného hliníku (s možností výběru barvy). K dispozici je také volitelná rukojeť pro snadné přenášení. Dodává se i verze vybavená 10,1'' dotykovým displejem. Multitouch gesta a pohyby prstů po obrazovce umožňují uživatelům procházet menu i aplikace a poskytují přístup k informacím a webový stránkám, zatímco klávesnice slouží pro snadné psaní e-mailů, instant messaging a další textové aplikace. HP Mini 5102 se bude v ČR prodávat za cenu od 8 290 Kč bez DPH.
INFO: www.hp.cz

Finanční portál

Server Měšec.cz v novém

Finanční server Měšec.cz (www.mesec.cz) vstoupil do desátého roku své existence v novém. Úpravou prošla grafika serveru, zahrnující mimo jiné barevné ladění a logo. Podstatnější změnou z hlediska uživatele je však zpřehlednění obsahu a doplnění nových užitečných nástrojů a funkcí. Co je tedy konkrétně nového? Moderní design usnadňuje orientaci a vede čtenáře obsahem serveru k důležitým informacím. Je dílem designéra Ivana Pika. Grafika webu navazuje na všechny poslední úpravy serverů společnosti Internet Info. Součástí změny je nové logo. Mezi obsahové novinky patří například chytré kalkulačky (nástroje, které umožňují filtrování finančních produktů podle kritérií), nové mapové databáze (pomohou při hledání bankomatu či pobočky ve vedlejší ulici nebo v cizím městě) nebo nové kalkulačky sociálních dávek (vypočítají příspěvek na bydlení, sociální příplatek nebo přídavky na děti).

Well VP-2009

Nový VoIP telefon s dotykovým displejem

Společnost Well představila nový VoIP telefon s velkým barevným displejem a s možností videokonferencí. Živou videokonverzaci umožní 7" LCD dotyková obrazovka s rozlišením 800 x 480 bodů. Velký dotykový displej lze využít i pro správu příchozích hovorů. Použitý kodek H.264 přenese video a audio i v nízké šířce pásma. Well VP-2009 navíc obsahuje "digitální fotorámeček", zabudovaný internetový prohlížeč, USB, SD vstupy a AV výstup.
INFO: www.joyce.cz

Wireless HDMI už půjde do výroby

Specifikace bezdrátové přenosové technologie Wireless Home Digital Interface je kompletní. Verze 1.0 standardu Wireless HDMI, který podporují firmy LG, Samsung, Sony a další, umožňuje bezdrátový přenos videa v rozlišení Full HD při frekvenci 60 snímků za sekundu na vzdálenost až 30 metrů. Časové zpoždění by mělo být menší než milisekunda. První zařízení založená na tomto standardu by se na trhu měla objevit během letošního léta.
INFO: whdi.org

Logitech Wireless Desktop MK710

Souprava myši a klávesnice s výdrží až tři roky

Až tři roky by vám podle výrobce (Logitech) měly vydržet baterie v nové soupravě klávesnice a myši s názvem Wireless Desktop MK710. Součástí sady je drobný přijímač Unifying, ergonomická klávesnice Logitech Incurve keys a myš s rychlým listováním. Drobný přijímač Logitech Unifying byl poprvé představen v srpnu 2009 a je tak malý, že může zůstat v notebooku zapojen, i když se právě někam přesouváte. Navíc jediný přijímač lze spárovat až se šesti klávesnicemi a myšmi, které jsou kompatibilní se systémem Logitech Unifying. Sestava se bude prodávat za doporučenou cenu 3 290 Kč vč. DPH.
INFO: www.logitech.cz