Přejít k hlavnímu obsahu

Internetová skladiště

Internetová skladiště

Pod pojmem internetové skladiště si většina uživatelů představí "temné prostory" typu Rapidshare, kde si piráti vyměňují poslední hollywoodské hity. My se na ně PODÍVÁME Z JINÉHO ÚHLU a ukážeme vám, jak lze tyto služby využít pro domácí použití.
PETR KRATOCHVÍL

Se zvyšující se rychlostí internetu a klesajícími cenami pevných disků se začaly před několika lety objevovat první služby nabízející ukládání dat na internetu. Po poměrně krátké době se tento typ služby rozdělil do dvou proudů. V prvním z nich najdete služby umožňující jednorázově si uložit (relativně krátkodobě) menší množství dat a sdílet je s přáteli. Do této kategorie patří jak již zmiňovaný Rapidshare, tak například český server Ulož.to.
Druhý proud zahrnující servery určené k zálohování dat byl zpočátku zaměřen především na firemní klientelu, po určité době se však začaly objevovat i první vlaštovky pro běžné uživatele. V současné době lze na internetu narazit na několik desítek podobných služeb, které se liší v celé řadě parametrů. My se podrobněji podíváme na ty z nich, které podle našeho názoru stojí za pozornost.

Výhody a nevýhody

Než se zaměříme na konkrétní servery, měli bychom zmínit obecná specifika. Téměř všechny servery nabízející zálohování dat fungují na principu "zdarma základ, lepší služby za peníze". V praxi to funguje tak, že bezplatná varianta služby má celou řadu omezení – nejčastěji se jedná o kapacitu, případně absenci specializovaného zálohovacího softwaru. Mezi další nevýhody bezplatné verze může patřit menší velikost maximálního nahrávaného souboru nebo omezená "záruka" na vaše data. Na to by si měli dát pozor především uživatelé zálohující citlivá data – u bezplatné verze služby zpravidla nenajdete žádné záruky (nebo dokonce sankce) pro případ ztráty dat. Pokud tedy chcete ukládat něco opravdu důležitého, investujte do placené verze služby, kde zpravidla najdete přesně popsané "záruční podmínky". Abychom však nebyli pouze negativističtí – kapacita většiny bezplatných služeb je více než dostatečná (10 až 40 GB) a jejich zabezpečení bývá nadprůměrné.

Co zálohovat

Ve srovnání s kapacitou moderních disků, pohybující se v řádech stovek gigabajtů, vypadají kapacity internetových "skladišť" poněkud neduživě. Pokud ale budete zálohovat s rozumem, budou vám bohatě stačit. V první řadě se nesnažte na internetu zálohovat filmy či videa – k tomu tyto služby opravdu určeny nejsou. Druhou chybou bývají pokusy o internetové zálohování fotografií. I zde je logické, že internetové úložiště nemůže dlouho odolávat útoku megapixelových fotoaparátů chrlících "mnohamegabajtové" fotografie. Optimální je zálohovat složku s dokumenty, konfigurační soubory důležitých programů, případně e-mailovou komunikaci. Pro tyto účely vám 5–10 GB zcela postačí…

Jak zálohovat

Dříve než si založíte účet u některé z těchto služeb, měli byste se seznámit s jednotlivými typy zálohování. Z hlediska jednorázového přístupu je nejjednodušší zálohování přes prohlížeč. Připojíte se ke službě, určíte, které složky chcete zálohovat, a počkáte, až se záloha na server nahraje. Pokud zálohujete malý objem dat v delších intervalech, může být pro vás toto řešení nejjednodušší.
Náročnějším uživatelům by ale z tohoto způsobu zálohování brzy zešedivěly vlasy – pro pravidelné zálohování je pomalé a nepraktické, a to se nezmiňujeme o absenci rozdílové zálohy (je nutné nahrávat na web kompletní data).
Právě proto nabízí některé servery klientský software, který za vás přebírá nezáživnou práci při nahrávání souborů na internet. Stačí jen vybrané soubory přesunout do speciální složky nebo softwaru určit, které složky chcete zálohovat, a o zbytek se program v pravidelných intervalech postará sám.

Kde hledat

Služeb nabízejících zálohování dat najdete na internetu celou řadu. My vám doporučíme několik z nich a ty podle našeho názoru nejpoužitelnější představíme podrobněji. Jednou z nejznámějších služeb na poli zálohování je služba Adrive (www.adrive.com), nabízející 50 GB místa, automatické aktualizace, sdílení souborů a jako bonus možnost on-line úpravy dokumentů pomocí Zoho editoru. Rozmach služeb tohoto typu neunikl ani Microsoftu, který přispěchal se službou Windows Live SkyDrive (http://skydrive.live.com), kde nabízí uživatelům 5 GB prostoru pro data. Přístup je jen přes prohlížeč, lze nahrávat pouze jednotlivé soubory, ale služba má české rozhraní. Z trochu jiného soudku je služba Idrive (www.idrive.com), která sice nabízí jen 2 GB prostoru, zato ale mnohem lepší funkce pro zálohování. Starší, ale oblíbenou službou je Dropbox (www.dropbox.com), který je zaměřen především na jednoduché zálohování. 2 GB datového prostoru je nabídka srovnatelná s konkurencí.

Humyo.cz

Pokud bychom měli být upřímní, musíme hned v úvodu napsat, že služba Humyo (www.humyo.cz) se do našeho seznamu dostala ze dvou důvodů – je k dispozici v českém jazyce a její používání je velmi jednoduché. Jinak totiž nevyniká v žádné oblasti – ani kapacitou, ani rozsahem služeb.
Jde o klasické úložiště, nabízející kapacitu 5 GB a umožňující pouze klasický přístup přes prohlížeč (v bezplatné verzi). Jeho výhodou je jednoduché ovládání, ne nepodobné například internetovému fotoalbu.
Po zaregistrování a odpovědi na potvrzovací e-mail se můžete přihlásit ke svému účtu. Poté se objeví jednoduché okno s vaším místem pro zálohované soubory, které můžete na web nahrát pomocí tlačítka "Nahrávání souborů ". Data z webu stáhnete tak, že kliknete pravým tlačítkem na vybranou složku (nebo soubory) a zvolíte příkaz "Stáhnout".
Nabídka objevující se po kliknutí pravým tlačítkem vám také umožní vytvoření složek, stažení souboru z webu přímo na Humyo nebo sdílení vybraných dat. Za relativně unikátní lze považovat možnost "Vytvořit nový dokument" nebo "Vytvořit novou tabulku". Tyto příkazy totiž spustí Zoho editor, což je internetový nástroj na vytváření dokumentů či tabulek.
Spíše než nástroj pro pravidelné zálohování lze bezplatnou službu serveru Humyo.cz označit za jednoduché skladiště pro týmovou práci.
TIP: Pokud si nainstalujete Javu, nabídne vám Humyo pokročilejší verzi "aktualizací", podporující nahrávání celých složek.

Syncplicity

Relativním nováčkem v oblasti internetových skladišť je služba Syncplicity (www.syncplicity.com), kterou někteří uživatelé právem nazývají jako evoluci Dropboxu. Pravda je, že ve srovnání s konkurencí tato služba opravdu postrádá slabiny – snad kromě kapacity vám bezplatná verze nabídne vše, po čem může běžný uživatel toužit.
Po registraci a instalaci synchronizačního softwaru si můžete vybrat, které složky budete chtít synchronizovat (implicitně jsou to osobní složky – například složky Dokumenty, Oblíbené, Hudba a Obrázky), případně si můžete sami vytvořit speciální složky. Podrobnější informace o aktivaci služby a samotné synchronizaci najdete v rámečku na straně 105.
Specialitou služby Syncplicity je podpora a spolupráce s dalšími službami (najdete je v kartě "Apps"). Mezi ty nejdůležitější patří:
*   Google Docs – synchronizace a možnost úpravy dokumentů na Syncplicity;
*   Picnic – úprava obrázků pomocí editoru Picnic;
*   Scribd – náhledy dokumentů uložených na Syncplicity;
*   Zoho – přímá úprava dokumentů uložených ve "skladišti".
TIP: Na Syncplicity můžete pozvat i své přátele. Za každého, kdo na základě vaší pozvánky začne službu využívat, se vám zvedne kapacita "skladiště" o 1 GB (maximálně o 3 GB). Pozvánky hledejte v kartě "Invite".

Mozy.com

Pokud vám ani jedna z popisovaných služeb nevyhovuje, vyzkoušejte ještě staršího "koně" – službu Mozy (www.mozy.com). Ani u této služby se nemusíte bát složitosti – po nainstalování synchronizačního softwaru si jen zvolíte speciální složku pro zálohy. Služba tedy umí zálohovat buď přes prohlížeč, nebo přes zmíněnou speciální složku, do které můžete přímo kopírovat data určená pro zálohu. Velkou výhodou je, že se zálohují pouze rozdíly (tzv. incremental backup) – nemusíte se tedy bát, že vám zálohování 500MB souboru s e-maily zabere každý den dvě hodiny. V bezplatné variantě máte k dispozici standardní 2 GB. O zaměření služby svědčí i fakt, že nenabízí rozesílání nebo sdílení souborů. Je to "jen" robustní zálohovací nástroj.
TIP: Pokud si chcete zvětšit prostor pro svá data, zaregistrujte se pomocí speciálního kódu (do Googlu zadejte například mozy referal code), a při registraci do konce ledna 2010 získáte 500 MB prostoru navíc.
PETR.KRATOCHVIL@CHIP.CZ

INFO

Práce se Syncplicity

1. Přihlášení
Zadejte své registrační údaje a do posledního políčka přidejte popis počítače, který bude zálohován.
2. Volba
První možnost automaticky zazálohuje osobní složky. Druhá volba umožní podrobnější nastavení zálohovaných složek.
3. Informace
Následuje informační okno, popisující možnosti při práci se Syncplicity. Pokud se chcete dozvědět o jednotlivých možnostech více, můžete kliknout na "Learn more". Nakonec klikněte na "Next" a v dalším okně na "Finish".
4. Nastavení
V tomto okně si můžete nastavit, které složky mají být zálohovány (pomocí zatržítka). Nové přidáte kliknutím na odkaz "Add a new folder" v levé části okna. Zde také můžete změnit, zda bude vybraná složka zálohována (This folder is backed up…), nebo přímo synchronizována (This folder is being synchronized…). Kliknutím na OK spustíte zálohování.
5. Prověření
Stav zálohy si můžete ověřit pomocí webového rozhraní. Po přihlášení k účtu na Syncplicity najdete zálohu pod kartou "Files".
6. Pokročilá konfigurace
Pokud kliknete na ikonu Syncplicity v systémové liště a zvolíte "Display detailed status", otevře se okno s možností podrobnější konfigurace synchronizace. Pro uživatele s pomalejším internetem bude nejdůležitější sekce "Configure Syncplicity", kde najdou možnost omezit rychlost downloadu a uploadu při synchronizaci.


Foto: Bez Javy: Na serveru Humyo si bez Javy můžete zálohovat jen jednotlivé soubory.
Foto: Výhoda: Server Syncplicity nabízí přímou úpravu obrázků pomocí editoru Picnic.

 

Dokumenty ke stažení