Přejít k hlavnímu obsahu

Časová osa Chipu: Navigace

Časová osa Chipu: Navigace

Ve dne i v noci září navigační zařízení na čelním skle automobilů a navedou vás kamkoliv. Než se tak stalo, muselo UBĚHNOUT 6 000 LET.

Cestovatelé se mohli v minulosti orientovat jen podle hor, stromů nebo řek. Více orientačních bodů nebylo. Námořníci měli navíc k dispozici hvězdy, ty však byly použitelné jen v noci. Základy navigace položily tehdy nejvyspělejší státy světa - Indie a Egypt. Stalo se tak 4 000 let před Kristem. Jejich metody navigace, které fungovaly i bez viditelných orientačních bodů, byly velmi účinné a umožňovaly bezpečný přesun na místo určení obchodníkům, průzkumníkům i dobyvatelům. Pro výpočet trasy se používaly především hvězdy, vítr a mořské hlubiny. Féničané se pomocí hvězd dokázali pohybovat nejen po celém Středomoří, ale i po velké části evropského a afrického kontinentu.
Další vývoj pokračoval až v raném novověku. Námořníci začali používat astroláb. Kruhová deska rozdělená na stupně s otočnými raménky a průhledítky sloužila k měření výšky hvězd. Díky ní mohli Portugalci, Holanďané a Španělé v 15. století prozkoumat celou zeměkouli. Určování vzdáleností však stále bylo jen přibližné. K mnohem většímu zpřesnění došlo až po zkonstruování sextantu a chronometru. Na začátku 20. století se začaly používat navigační systémy, které k určení polohy využívaly rádiové stanice.

GPS: Řešení z vesmíru

V současnosti je nejpřesnějším způsobem pro lokalizaci na celé zeměkouli systém GPS (Global Positioning System), který pro určení polohy využívá umělé družice. Historie satelitní navigace sahá až do roku 1960, kdy americké námořnictvo potřebovalo systém pro určování polohy svých lodí. O moderním GPS ve formě, jak jej známe dnes, mluvíme od roku 1973. Tehdy byly vypuštěny první čtyři satelity a postupem času přibývaly další. Plného počtu 24 družic bylo dosaženo v roce 1994.
Satelitní navigace však sloužila jen pro armádní účely, a armáda proto záměrně rušila možnost přesné lokalizace u civilních přístrojů. Chyba zanesená do pozice znamenala horizontální odchylku 45 metrů. Kvůli této chybě nemohlo civilní obyvatelstvo GPS používat k navigaci. Ke zrušení tohoto zkreslení došlo až 1. května 2000. Díky tomu lze polohu určit s přesností na tři metry.
Systém družic na obloze však stále patří Spojeným státům. Proto Evropská unie přišla v roce 2001 s vlastním projektem nazvaným Galileo. Ten má být postaven na technologii kompatibilní s GPS. V květnu roku 2000, kdy došlo ke zpřesnění GPS i pro civilní účely, byl totiž zároveň nastartován i obrovský boom kapesních GPS navigačních zařízení.
Největší rozmach pak přišel v roce 2005, kdy se rozšířily PNA (Personal Navigation Assistent). Nejdůležitějším hráčem se stal výrobce čipů SiRF, které jsou určeny právě pro kapesní navigace. Jeho čipsety využívají výrobci navigačních zařízení, jako je TomTom, Navigon nebo Garmin. Přitom dnes je určení polohy jen základní funkcí těchto přístrojů. Navigace vás dovede do cíle po silnicích, upozorní vás na zácpy nebo nehody, najde vám nejbližší motorest a bude hlídat, jestli nepřekračujete povolenou rychlost. Kromě toho přehraje videa i MP3 a poslouží třeba i jako nouzový fotoaparát.
Budoucnost navigační technologie patří LBS (Location Based Services), tedy především službám orientovaným na osobní navigaci. Navíc GPS bude zcela běžnou součástí mobilních telefonů.
AUTOR@CHIP.CZ

Dějiny navigace

4000 př. n. l.

Spojnicová navigace a astronavigace
První způsoby navigování byly objeveny v Indii a Egyptě. Tehdejší technologie využívaly k orientaci tvar pobřeží, průtok vody, hloubku moře, směr větru a pozici Slunce. Pomocí kombinace všech těchto parametrů byli naši předkové schopni určit svoji polohu.

1000 n. l.

První Evropan v Severní Americe
Islanďan Leif Eriksson přicestoval jako první Evropan do Severní Ameriky. Navigoval se pomocí hvězd.

1200

Kompas
V Evropě se objevil první kompas. Dodnes není jasné, zda byl sestrojen v Evropě, nebo zda byl importován z Číny.

1400 - 1500

Navigace podle hvězd
Velký pokrok v navigaci přinesl vynález astrolábu. Jeho pomocí bylo možné změřit výšku hvězd. Pozice ve východozápadním směru však byla pouze odhadována.

1420

Škola navigování
Heinrich der Seefahrer (1394-1460), člen portugalské královské rodiny, založil Escola Náutica, první mořeplaveckou školu v Evropě.

1731

Oktant
John Hadley, anglický astronom a matematik, vynalezl oktant. Tento následovník sextantu sloužil k přesnému určení zeměpisné šířky. Přesnost byla v jednotkách kilometrů.

1735

Chronometr
Brit John Harrison postavil první velmi přesné hodiny, které ukazovaly čas v domovském přístavu. Díky přesnému času bylo možné určit stupeň zeměpisné délky.

1941

Inerční navigace
Německý vědec Siegfried Reisch položil základy inerciální navigace. Ta určuje změnu místa na základě akcelerace.

1978

GPS satelity
Byl zahájen provoz armádního projektu „NAVSTAR“. Pod názvem GPS jej později budou využívat miliony uživatelů na celém světě.

1990

GPS v automobilu
Společnosti Mitsubishi a Pioneer představily jako první na světě GPS navigaci do automobilu.

2001

Projekt Galileo
Evropská unie začala s přípravou vlastního navigačního systému, který má být spuštěn v roce 2013. Galileo bude kompatibilní s GPS.

2005

Mobilní navigace
Nejprve se jednalo jen o GPS moduly připojitelné přes sériový port, později začala být dostupná univerzální zařízení připojitelná přes Bluetooth, která lze spojit s notebookem, PDA i mobilním telefonem.

2006

VÍTĚZ TESTU 11/2006
TomTom One
CELKOVÉ HODNOCENÍ     94
Cena vč. DPH     10 850 Kč
Mapy     ČR, Slovensko, Maďarsko, Polsko
Displej     320 215] 240 bodů, 4 096 barev
Paměť     SD karta 256 MB

2007

Navigace v mobilu
Nokia N95 byla prvním mobilním telefonem, který nabídl skutečně pohodlnou navigaci. U dnešních mobilů vyšší třídy je přítomnost GPS standardem.

2009 - BUDOUCNOST

Location Based Services
Aktuální pozice je na druhé koleji. Důležité jsou další informace a služby. Například TMC vám prozradí, jak vypadá doprava v centru města. POI zase najdou nejbližší benzinovou stanici, muzeum nebo směnárnu. Knižní průvodce nebude při návštěvě cizího města potřeba.

Dokumenty ke stažení