Přejít k hlavnímu obsahu

Google: První krize

Google: První krize

Jednička mezi vyhledávači klopýtá. Úspěch Webu 2.0 a sociální sítě PŘINÁŠEJÍ GOOGLU PROBLÉMY. Gigant již nevidí své uživatele.
MARKUS HENTSCHEL, MARKUS SCHMIDT

Google oslavil své desáté narozeniny 7. září. Bilance za první dekádu byla zcela fenomenální. Podle výzkumu comScore měl Google podíl mezi vyhledávači 61,6 %. Gigant pocházející z amerického Mountain View měl v loňském roce obrat 16,5 miliardy USD a dokázal vytvořit zisk 4,2 miliardy USD, tedy přibližně 68,6 miliardy Kč. Oproti roku 2006 to znamená 30% nárůst. Mnoho důvodů k radosti? Možná.
Nálada u největšího vyhledávače však není nejlepší. Ten samý průzkum trhu totiž Googlu oznámil, že je konec zlatých časů. Důvod: uživatelé se před Googlem schovávají. Mnohem méně klikají na reklamní bannery a velmi pozorně si chrání své soukromí. Od prosince 2007 do ledna 2008 poklesla v USA inzerce o 7 % a kurz akcií se dostal na 40 % své hodnoty (pouze 80 miliard USD).
                 „Nemůžeme zodpovědět ani nejjednodušší dotaz.“
                  ERIC SCHMIDT, CEO GOOGLU

Klesající trend ukazuje na závažný problém. Pro Google bude stále těžší dostat reklamu tam, kde jsou uživatelé webu. Ti totiž Google mezi sebe nepustí. Samotný princip indexování Googlu je jednoduchý: Google vypustí své crawlery skrz celý web a ty se pak starají o udržení aktuálního indexu vyhledávače. Na webu vyhledávají stránky a prohlíží si jejich obsah a třeba i titulky. Díky tomu Google ví, co daná stránka obsahuje a kam by ji měl zařadit. V dobách jednoduchých a statických HTML stránek to zcela stačilo. Web se však velmi dynamicky vyvíjel. I když se boty snažily držet krok, na některé technologie zkrátka nemají. Třeba stránky, kde jsou informace zobrazené ve Flashi, nebo dynamicky generované stránky jsou pro boty neprůchodné. Rovněž cílená reklama zůstane botům skryta. Všechny tyto technologie se přitom používají právě ve Webu 2.0. Jedná se však o technický problém, se kterým si vyhledávače nijak neporadí.
Neposledním problémem Googlu jsou lidé na internetu. Již v minulém roce škemral šéf Googlu Eric Schmidt u uživatelů, aby mu darovali osobní informace: „Nemůžeme zodpovědět ani nejjednodušší dotaz, protože toho o vás víme příliš málo.“ Že se jedná o problém, to ví Google již dlouho. Jak zoufalé bylo vedení, to ukazuje nákup v hodnotě 900 milionů dolarů, za které Google v roce 2006 koupil webovou komunitu MySpace. Takové peníze musel Google zaplatit, aby mohl nabídnout vyhledávání pro své uživatele. To je samozřejmě pouze polovina příběhu. „Považujeme za důležité, že Google přineseme tam, kde jsou uživatelé, a oni se mohou spolehnout na silného partnera s vlastním zázemím,“ říkal kdysi Eric Schmidt. Uživatelé se však začali skrývat. Své profily nastavili na „Privat“ a jsou tak pro Google neviditelní a bezcenní.
                „ Byznysem Googlu není vyhledávání, byznysem je reklama.“
                 JIMMY WALES, WIKIA SEARCH

A podobně je na tom Google i ve zbytku světa. 300 milionů uživatelů internetu nedovolí Googlu, aby vstupoval do jejich soukromí. Ať už se jedná o Xing, Facebook, nebo studiVZ, uživatelé těchto sítí zůstávají pro Google neviditelní. To je samozřejmě pro Google pohroma, protože sbírání informací je základ existence každého vyhledávače.
Zdánlivé řešení této situace se nazývá OpenSocial. Jedná se o univerzální programovací rozhraní (API) pro webové sociální sítě. Pomocí jednotného API by bylo snadné naprogramovat libovolnou sociální síť a zároveň by bylo snadné přistupovat k databázi uživatelů - a vyčíst z ní jakékoliv informace. Joe Kraus, člověk, který je v Googlu zodpovědný za OpenSocial, jednou taková rozhraní označil za „zlatého oslíka“.

Stopař: Zoufalé hledání soukromých informací

Nejisté ovšem je, zda uživatelé nechají Google přistupovat ke svým informacím. Tři čtvrtiny surfařů se již bouří, když Google pro uživatele s jednou IP adresou automaticky doplňuje, co v nedávné době hledali.
Jak takový protest vypadá v praxi, to zjistil provozovatel studentské sociální sítě studiVZ koncem minulého roku: nerozvážně totiž uvolnil osobní data uživatelů pro propagační účely reklamní agentuře. A komunita udělala to, co se asi dalo čekat: uživatelé se zorganizovali proti prodeji informací a donutili provozovatele, aby síť studiVZ konečně vydala férové obchodní podmínky.
Hrozí něco podobného i u nás? Doufejme, že nikoliv. Naše zřejmě největší sociální síť Spolužáci.cz, provozovaná Seznamem, se v licenčním ujednání v bodě 2d zavazuje, že osobní informace neposkytne třetím stranám. Jen si představte, kolik informací je zde ukryto. Vždyť je tu registrováno více než 4,7 milionu uživatelů! A každý zde o sobě píše osobní informace, poskytuje kontakt i zveřejňuje fotografie. Bylo by skutečně nepříjemné, kdyby nějaký robot pronikl dovnitř databáze a informace si zkopíroval.
Stačí se podívat, kolik informací o nás shromažďuje jen samotný Seznam. Informace jsou každému k dispozici v tomto 28stránkovém dokumentu: http://onas.szn.cz/onas/files/pdf/socio/spoluzaci.cz.pdf?2008-02-26.

Vyzývatelé

Google oslabuje a šanci má konkurence. Jaké má možnosti?

1 wikia Search     Nový vyhledávací stroj od zakladatele Wikipedie (Jimmyho Walese), jehož obsah je vyplňován komunitou.
2 Mahalo     Obchodní model této vyhledávací stránky: redakční tým hodnotí webové stránky a zvyšuje tak kvalitu výsledku hledání.
3 facebook     Sociální síť je slepou skvrnou na oku Googlu. Možnosti systému Facebook jsou zcela famózní.

22 NANOMETRŮ

CPU budoucnosti: IBM v první etapě

Zatímco v současnosti jsou do PC a notebooků instalovány 45nanometrové procesory, IBM a AMD zkoušejí další vývojový stupeň: podařilo se jim vytvořit kompletní vrstvu mikročipu speciální metodou „Extreme Ultra-Violet Litography“. Metoda EUV bude potřebná pro tloušťku struktury pod 32 nanometrů; do roku 2016 má být možné vyrábět všechny vrstvy čipu ve formátu 22 nanometrů. Výhodou přitom je, že klesá spotřeba proudu i produkce odpadového tepla.
INFO: www.ibm.com

DELL VOSTRO

Notebooky Vostro jsou lehčí a tenčí

Společnost Dell uvedla na trh svou inovovanou řadu notebooků Vostro. Ta je určena pro malé a střední podniky. Úplnou novinkou je Vostro 1310 - notebook s 13,3palcovým displejem, jehož cena začíná na 18 050 Kč (bez DPH). Dále je k dispozici 15,4palcový model Vostro 1510 s cenou začínající na 16 000 Kč a v polovině května bude k dispozici rovněž inovovaný 17palcový notebook Vostro 1710. Notebooky jsou založeny na platformě Intel, jsou vyvedeny v elegantním designu a využívají štěrbinovou mechaniku. Navíc jsou tenčí a lehčí než předchozí generace. Jsou vybaveny grafickými čipy nVidia GeForce 8400 nebo 8600, čtečkou karet, integrovaným snímačem otisků prstů a modulem Trusted Platform Module 1.2 (ochrana před neoprávněným přístupem).
INFO: www.dell.cz

TEST VÝKONU

Service Pack pro Vistu zklamal

Firma Principled Technologies porovnala na objednávku Microsoftu operační systémy Windows XP se Service Packem 2 a Windows Vista s SP1. Výsledek porovnání výkonu na pěti různých systémech: rozdíl v rychlosti mezi Windows XP a Windows Vista se nachází v zanedbatelném rozmezí méně než půl sekundy.
Nehraje přitom žádnou roli, zda běží typické „byznys“ aplikace, nebo uživatelské nástroje, jako je například Outlook. Čerstvě nastartované aplikace ve Vistě fungují rychleji než v XP, rozdíl je však velmi malý. Nově nainstalovaný operační systém Vista je stejně tak rychlý jako Vista s integrovaným Service Packem 1.
INFO: www.principledtechnologies.com

ZONER PHOTOSTUDIO 10

Přeměna fotek do HDR obrazů

Fotografický nástroj Zoner PhotoStudio je zaměřen na ty vlastníky digitálních fotoaparátů, kteří chtějí své obrazy následně nekomplikovaně zpracovávat. Pomocí nové funkce High Dynamic Range (HDR), obsažené v nástroji, je možné více záběrů stejného motivu, které se liší jenom v osvětlení, zkombinovat do obzvláště kontrastního záběru. Funkce odstranění šumu z fotografií má také pracovat účinněji. Prostřednictvím funkce Geo Tagging mohou uživatelé svým obrazům přiřadit GPS koordináty, které zjistili například pomocí on-line mapových služeb Googlu (Google Maps) nebo Seznamu (Mapy.cz). Fotografie je tak možné třídit nejenom podle motivu, ale také podle místa vzniku.
INFO: www.zoner.cz

UPDATE

Rychlejší grafika pro mobily HTC

Byl to téměř malý skandál: v různých smartphonech od společnosti HTC, například v modelech TyTN II nebo Touch Dual, byl instalován výkonný grafický čip Imageon od ATI; protože však firma HTC dodávala své přístroje bez vhodného grafického ovladače, pracují čipy v pomalém softwarovém modu. Společnost HTC v tom přitom neviděla žádný problém.
Na základě mnoha stížností zákazníků však firma částečně obrací směr: v brzy dostupném updatu má být zlepšen výkon při skrolování nebo při pohybech s okny - avšak zřejmě nadále neposkytne nové ovladače pro hardwarové urychlení například ve hrách. Náklady na vývoj jsou příliš vysoké; ovladače mají být instalovány teprve v budoucích přístrojích.
INFO: www.htc.com

SYSTÉM SEMAINE

Konverzujte s počítačem

Německé centrum pro výzkum umělé inteligence DFKI vyvinulo ve spolupráci s univerzitami počítačový systém Semaine, který dokáže vést rozhovor s lidmi. Systém reaguje na různé signály, jako je tón hlasu či výraz tváře. Semaine, který je založen na systému SAL (Sensitive Artificial Listener), je schopen přizpůsobit svoje vystupování lidskému chování, v závislosti na neverbální komunikaci uživatele.
Semaine je projekt, jehož úkolem je změnit způsob lidského dorozumění s technologiemi, přičemž za pár desítek let by měla být verbální komunikace s počítači již běžným jevem. Evropská komise ocenila tento projekt grantem ve výši 2,75 milionu eur poté, co se umístil na prvním místě ze 143 nabídek v kategorii projektů střední velikosti z oblasti poznávacích systémů a robotiky.
INFO: http://www.semaineproject.eu/

Dokumenty ke stažení