Přejít k hlavnímu obsahu

Změna na trůnu: Sbohem, iTunes?

Změna na trůnu: Sbohem, iTunes?

Ještě v tomto roce plánuje firma Amazon nastartovat svůj obchod S HUDBOU BEZ OCHRANY PROTI KOPÍROVÁNÍ a dostává tak pod tlak svého konkurenta, Apple iTunes. Hudební portál Last.fm naproti tomu přichází s hudbou zcela zdarma.
NIELS HELD, TOM BAUR, MICHAL ČERNÝ

Pro akcionáře firmy Apple to byl malý šok, pro hudební fanoušky naopak velké zadostiučinění: on-line zasilatelský obchod Amazon oznámil na hudebním veletrhu Midem v Cannes, že se svým MP3 obchodem bez ochrany proti kopírování vstupuje na mezinárodní trh. Podle tohoto vyjádření má být ještě v roce 2008 dostupných 3,3 milionu skladeb zcela bez DRM (tedy bez správy digitálních práv). Amazon tak tímto oznámením zasáhl na nejcitlivějším místě lídra trhu, společnost Apple: propojení iPodu a iTunes přineslo Applu 3 miliardy prodaných skladeb a 80 procent podílu na trhu ve Spojených státech. Pro hudební průmysl byla tato symbióza k zlosti, Apple mohl z nedostatku konkurence relativně jednoduše prosadit u velkých vydavatelství neoblíbenou cenu od 99 centů za skladbu. Tato cena je tak nenáviděná, že vydavatelství již přemýšlejí o vlastním on-line podniku jménem Total Music, který má nabízet všechny songy čtyř hlavních vydavatelství.

iTunes v nebezpečí: Amazon nabízí všechny songy bez DRM

Nyní, kdy je Amazon dalším hráčem v poli, by Apple mohl svoji mocenskou převahu rychle ztratit. Ve Spojených státech zaujímá zasilatelský gigant čtvrté místo v žebříčku největších prodejců hudby, konta na Amazon.com vlastní na celém světě 76 milionů zákazníků. Ti všichni mohou využívat dobře zařízenou infrastrukturu on-line obchodu a obrátit se tak k iTunes zády. Zájem je skutečně značný: „Dostali jsme tisíce mailů od zákazníků, kteří chtějí vědět, kdy to konečně spustíme," uvádí Bill Carr, zodpovědný za digitální hudbu u Amazonu.
Největší výhoda od Amazonu: kompletní nabídka je bez DRM, v kompatibilním MP3 formátu a s datovým tokem 256 Kb/s.
Skladby od Amazonu proto fungují na každém přenosném přehrávači. Nicholas Denissen, šéf zábavy u Amazonu, je uchvácen větou, která by se hudebnímu průmyslu sotva líbila: „Kopírování, ukládání, vypalování - naši zákazníci mohou skladby stažené z Amazonu využít k mnoha účelům." Že jsou skladby bez DRM velmi využívané, dokládají také statistiky britského hudebního obchodu 7 Digital Media: tento podnik prodává „free" muziku čtyřikrát častěji než chráněné skladby a alba. Apple však nabízí pouze dva miliony skladeb bez DRM, což je třetina jeho portfolia. V českých podmínkách pak nabízí hudbu bez DRM například internetový obchod i-legalne, a to na základě své dohody se Supraphonem.
Apple by nebyl lídrem trhu, kdyby nerozpoznal některé vývojové trendy. Petr Němeček z českého zastoupení společnosti Apple říká: „Apple má v úmyslu zajistit, aby kupování a následné používání hudby v elektronické podobě bylo pro uživatele pohodlnější. Jestliže se má nějakým způsobem elektronická distribuce těchto médií rozvíjet, bariér by mělo být co nejméně. Tak aby to pro uživatele bylo zajímavé a atraktivní. Což vlastně, pokud se používají nějaké striktní DRM systémy, není." Hudbu však Apple nechce nabízet v MP3, ale zůstává věrný formátu AAC. Podle jeho představitelů nabízí AAC optimální hudební zážitek. To je jistě pravda, rozdíl oproti MP3 je ve sluchátkách iPodu nápadný. Podpora zařízení je však u AAC slabší - kromě iPodu tento formát nezvládá téměř žádný přehrávač.
Navíc není pravděpodobné, že by hudební průmysl poskytl lídrovi trhu ještě více skladeb bez DRM: chce uživatele od Applu odlákat, aby tak byla zlomena jeho nadvláda. Také při určování ceny má Apple oproti Amazonu přijít zkrátka: milion songů od Amazonu je k dostání za 89 amerických centů, mezi nimi 1 000 nejvíce prodávaných hitů.

Sponzoring: Hudba bude nabízena zdarma

Určování ceny chtěla hudební služba Qtrax dovést až ad absurdum: na veletrhu Midem podnik oznámil stahování hudby zdarma na základě technologie peer to peer a odvolával se přitom na smlouvy se všemi hlavními vydavatelstvími. Bylo docela směšné, že velké firmy o tomto obchodu nechtěly nic vědět. Stefan Glänzer, šéf hudebního portálu Last.fm, nabízí nyní kromě personalizovatelného rádia také skladby a alba zdarma jako stream. Vydavatelství jsou zaplacena z příjmů z reklamy. Malý háček: po třetím poslechu zdarma se objeví upozornění na předplatné. Nejde tedy o žádnou revoluci.
Hudební průmysl možná znovu zaspal trend. V příbuzné filmové oblasti je spotřeba zdarma financovaná reklamou spíše hudbo u budoucnosti, jak se vyjádřili členové branže na americkém veletrhu zábavy CES. Jejich nápad: filmy by měly být poskytnuty zdarma na webových stránkách a opatřeny reklamou. MySpace, průkopník technologie Web 2.0, prý plánuje hudební platformu zdarma, která má být rovněž financována reklamou. Bude zajímavé sledovat, jak se celá záležitost dále vyvine.
INFO: www.amazon.com

ROZHOVOR

 „Hudba zdarma v ČR? Zatím nerealistické."

Marek Sedlák, obchodní ředitel internetového hudebního obchodu i-legalne
* Nabízí v současnosti obchod i-legalne hudbu bez protikopírovací ochrany DRM?
Ano, a doufáme, že skladeb bez DRM bude čím dál tím víc. Momentálně máme v nabídce kompletní obsah od Supraphonu a máme už také podepsanou smlouvu s vydavatelstvím EMI. Doufáme, že v horizontu několika málo měsíců či let bude prodej zcela bez DRM. Tím budeme moci rozšířit i nabídku formátů - nebudeme závislí jenom na WMA, ale budeme moci nabídnout hudbu třeba i v MP3.
* Jaké jsou hlavní výhody prodeje hudby bez DRM?
V současnosti často narážíme na uživatelskou nekompatibilitu. Když si od nás chce zákazník koupit hudbu, musí ji zalicencovat na svém osobním počítači. Na naší technické podpoře se pak setkáváme s tím, že zákazník nemá korektně nainstalovaná Windows nebo Windows Media Player. Musíme mu tedy radit, jaké bezpečnostní záplaty si doinstalovat nebo co provést se svým systémem, aby si hudbu mohl přehrát. Prodej skladeb v otevřených formátech bez protikopírovací ochrany DRM by celou věc výrazně zjednodušil.
* Některé služby v zahraničí, jako např. Last.fm, odstartovaly službu poskytování hudby zdarma, která je financována reklamou. Myslíte si, že takový model má šanci i u nás?
Last.fm je typ služby přehrávání hudebních skladeb, tedy streamingu na přání zákazníka, což je trochu jiný model. Kdyby byla hudba pro zákazníka zdarma s tím, že by akceptoval reklamu, bylo by to samozřejmě velmi atraktivní. Na tak malém trhu v ČR a na Slovensku ovšem nemůžeme počítat s tím, že by reklamní přínos inzerentů zcela vyvážil hodnotu té hudby. Jedná se o to, že by v tom případě bylo nutné sehnat dárce, kteří by zasponzorovali kolem 500, 600 milionů Kč. O tom sice můžeme uvažovat, ale v této věci jsme zatím nepodnikli žádné reálné kroky.

I-LEGALNE: TRH SE STAHOVÁNÍM ROSTE

Počet stažených skladeb na nejznámějším hudebním portálu v ČR i-legalne v roce 2007 rostl - zatímco v lednu 2007 činil počet stažených tracků přibližně 17 000, na konci roku to bylo již více než dvakrát tolik.

SROVNÁNÍ: ITUNES x MUSICLOAD x AMAZON

 

 SROVNÁNÍ: ITUNES MUSICLOAD   AMAZON
DOSTUPNÉ SKLADBY*  6 milionů   3 miliony  3,3 milionu
 SKLADBY BEZ DRM  2 miliony   bez údaje   3,3 milionu
 SKLADBY S DRM  4 miliony   bez údaje   -
 SOUBOROVÉ FORMÁTY  AAC WMA / MP3    MP3

* Všechna hlavní vydavatelství: EMI, Universal Music, Warner Music, Sony BMG

APPLE TRPÍ ÚTOKEM AMAZONU

Útok firmy Amazon, která zavádí svůj online obchod s hudbou ve formátu MP3 bez ochrany proti kopírování, ještě urychlil sestup akcií Applu.
ZDROJ: IFPI, CHIP

Dokumenty ke stažení