Přejít k hlavnímu obsahu

Postavte si SIP server

Postavte si SIP server

SIP server znáte od svého VoIP providera. Jedná se o server pro vytváření telefonních hovorů. Myslíte si, že jde o složitý systém pro největší guru? Omyl! Pomocí našeho návodu si jej postavíte sami, a to za pár minut a zdarma.
Vratislav Klega

Nejdříve vás zřejmě napadne, k čemu vám stavba takového SIP serveru bude dobrá. Opomineme-li méně racionální důvody, jako je šťourání se v zajímavé technologii nebo předvedení se před kamarády, zůstává jeden zajímavý důvod - bezplatné telefonování ve vlastní telefonní síti. Ať už chcete vytvořit telefonní síť doma, v kanceláři, ve škole, nebo na úřadě, zvládnete to sami a stavba vás nebude stát ani korunu! Výsledkem bude malá telefonní síť, ve které budete moci bezplatně telefonovat a se kterou navíc získáte velmi zajímavé funkce.

INSTALACE SERVERU

Next, Next, Next...

Pro stavbu SIP serveru jsme vybrali produkt 3CX PhoneSystem 5.0. Tento bezplatný server nabízí desítky funkcí, kterými můžete obohatit svou vlastní telefonní síť. Nechybí ani takové funkce, o jakých se vašemu VoIP operátorovi ani nesní! Další výhodou je to, že počet telefonní čísel, která budete chtít registrovat, není nijak limitován! Jediné omezení této verze spočívá v tom, že v jednom okamžiku lze provádět maximálně osm hovorů.
Spusťte z Chip DVD instalaci serveru a běžným způsobem postupujte až ke čtvrtému oknu. Zde uvidíte nápis SIP Settings a máte vyplnit FQDN. Toto pole ponechte prázdné a dále pokračujte klikáním na Next. Dále budete požádáni o zadání administrátorského jména a hesla - nějaké si tedy vymyslete. V posledním kroku vás program požádá o přístup k poštovní schránce (SMTP) serveru. K čemu tuto funkci potřebuje, to se dočtete dále. Kliknutím na Install se provede instalace. Během ní se možná zobrazí hláška firewallu a vy povolte serveru přístup k síti.

KONFIGURACE

Snazší už to nebude

Po dokončení instalace stačí v browseru otevřít stránku http://localhost:5481. Zde se přihlaste pomocí údajů, které jste zadali v instalaci. V levé části se zobrazí strukturované menu. Význam položek si v krátkosti vysvětlíme:
Phone System - podává rychlé informace o stavu serveru a připojených linek. Jedním pohledem zjistíte, které linky jsou připojené a zda server pracuje správně.
Extensions - v této části se spravují vaše telefonní čísla.
Lines - někdy se hodí, aby byla vaše vlastní telefonní síť připojena k veřejné telefonní síti. To nastavíte zde.
Outbound Rules - budete telefonovat do veřejné telefonní sítě? Zde nastavíte pravidla, podle kterých se telefonuje.
Digital Receptionist - vlastní elektronická recepční? Proč ne?
Advanced - zde se spravují skupiny čísel. Tím lze zajistit řadu funkcí. Například příchozí hovor z veřejné sítě bude vyzvánět na více telefonech současně.
Reports - výpis hovorů a log serveru.
General - samotná konfigurace serveru.
První věcí, kterou budete chtít zřejmě udělat, je připojení VoIP telefonů. K tomu je třeba vytvořit telefonní čísla. V části Extensions klikněte na Add. Zobrazí se stránka, kterou vidíte na obrázku. V řádku Extension number vidíte telefonní číslo. Standardně je zvoleno třímístné - pro běžné použití budou stovky čísel určitě stačit. Jako první číslo v pořadí se volí 100. Další řádky jsou nepovinné, můžete zde připsat jméno uživatele tohoto čísla. Doporučujeme vyplnit řádek Email address. Budete-li využívat služeb záznamníků, může do e-mailové schránky chodit oznámení o nové zprávě nebo rovnou celá zpráva ve zvukovém formátu WAV.
V části Authentication volíte login a heslo. Login se zde nazývá ID a je zvyklostí, že je identický jako telefonní číslo. Důvod: Některé IP telefony neumí použít jiný login, než je zvolené telefonní číslo. Do Password zapište heslo.
Náš tip: Ve fázi experimentu volte heslo stejné jako telefonní číslo. Narazíte-li na problém, bude dobře, když chyba nebude právě v registraci.
V části Voice Mail Configuration můžete aktivovat hlasovou schránku a také její chování. Pokud schránku požadujete, zatrhněte Enable voice mail. V části Email options vyberte volbu Send as attachment and delete from mbox. Uložená zpráva přijde do přednastaveného e-mailu. Právě z tohoto důvodu je třeba, abyste během instalace správně nakonfigurovali SMTP pro odesílání pošty. Další konfigurace přijde ještě později.
V části Destination Unreachable / Forwarding se dále nastavuje, jak se má server chovat, pokud volaný telefon nezvedne, má obsazeno nebo není zaregistrován. Možností je celá řada. Podle různých scénářů lze přesměrovat hovor do schránky, předat na jiné číslo, ať už ve vaší síti, nebo ve veřejné síti, možné je také předání hovoru recepční nebo zvonění na více číslech najednou.
Další nastavování není třeba provádět, proto klikněte na Next. Server vygeneruje informace, které pošlete vlastníkovi telefonního čísla. Jedná se především o IP adresu (a port) samotného SIP serveru, telefonní číslo, login a samozřejmě heslo. Stačí provést Ctrl+C, Ctrl+V a poslat uživateli e-mail s těmito informacemi. Příjemce je zadá do svého IP telefonu (i softwarového nebo brány) a ihned může začít telefonovat. V nastavení serveru ještě klikněte na Finish.
Stejným způsobem přidejte telefonní čísla pro všechny uživatele. Přehled všech čísel včetně informace, zda jsou korektně přihlášená k serveru, získáte po kliknutí na Line Status.

VOLÁME VEN

VoIP přes VoIP

Předpokládejme, že jste si již vytvořili dostatečné množství vlastních telefonních účtů. Teď ale potřebujete telefonovat také do veřejné sítě, samozřejmě přes VoIP. Server podporuje i volání přes analogovou linku, k tomu je však třeba speciální zařízení.
Klikněte na Add VOIP a zadejte název svého operátora. Pokračujte kliknutím na Next. V následujícím okně stačí vyplnit SIP server vašeho operátora.
Opět klikněte na Next. V dalším okně vyplňte telefonní číslo, login a heslo. Po kliknutí na volbu Route inboud calls se zobrazí dvě možnosti - v pracovní dobu a mimo ni. Vy zadejte, co má být s hovorem na příchozí veřejné číslo provedeno. Můžete jej vůbec nepřijímat, přepnout na jedno konkrétní číslo, přepnout na skupinu čísel (Ring Group), zvolit postupné vyzvánění na více číslech (Queue), předat do schránky nebo na jakékoliv veřejné číslo. Fantazii se skutečně meze nekladou. Nakonec zvolte dvakrát Next.
V posledním okně se ještě konfigurují pravidla pro volání do veřejné sítě. Standardně je přednastaveno, že ven voláte „přes nulu", což možná znáte ze svého zaměstnání. Kliknutím na Finish konfiguraci dokončíte.
Nyní si můžete zkusit z telefonu zavolat třeba na svůj mobil - jen před číslo nezapomeňte dát „0".

DOBRÉ TIPY

Ještě je třeba...

Telefonování vám už nyní bude fungovat, doporučujeme však nastavit ještě pár drobností, aby vše bylo ideální.
Klikněte na General Settings a zvolte Voicemail and FAX Delivery Settings. Je třeba vyplnit login k SMTP serveru pro odesílání hlasových zpráv na e-mail. Mimochodem, není špatné založit adresu schranka@vasedomena.cz, ze které by zprávy chodily.
Klikněte na Office Hours a Configure Office Hours. Dostanete se do okna, ve kterém lze po 30 minutách nakonfigurovat celý týden. Snadno si tak nastavíte, že o víkendu a po pracovní době nebude váš telefon vyzvánět, ale volající bude okamžitě přesměrován do schránky nebo třeba na váš mobil.
Po kliknutí na System prompts se zobrazí všechny hlášky, pomocí kterých server s uživateli komunikuje. Hlášky jsou v angličtině a ne každý jim může rozumět. Chcete-li je změnit, stačí kliknout na Create Copy a ihned se zpřístupní přístup k hláškám. Hlášky jsou anglicky i napsané, takže je nemusíte poslouchat. Stačí najít třeba Number is busy, namluvit a uložit české „Volaný účastník právě hovoří" a kliknutím na Procházet hlášku zaměnit. Server si poradí s WAV i s MP3. Nevýhoda: Hlášek jsou asi dvě stovky.
Tím bude váš vlastní telefonní server dokonale připraven na jakoukoliv práci. Ukázali jsme vám jen základní konfiguraci, ale ani ta další není nijak složitá. Nejde o žádné složité programování, spíše o vyplňování databáze.

Konfigurujeme SJphone

Na Chip DVD naleznete SIP klienta SJphone. Jak jej správně nakonfigurovat? Spusťte SJphone a klikněte na Menu / Options. Vyberte záložku Profiles a klikněte na New. Zadejte název účtu, třeba „Testovací". Klikněte na SIP Proxy a do řádku Domain/Realm IP zadejte adresu SIP serveru. Pokračujte kliknutím na OK. Program vás vyzve k zadání jména a hesla. Poté by se měl během zlomku sekundy účet zaregistrovat.
Pokud se tak nestane a veškeré údaje jsou správné, je téměř vždy na vině firewall nebo router. Je třeba si s jeho nastavením pohrát.

Dokumenty ke stažení