Přejít k hlavnímu obsahu

Digitální doba kamenná v České republice

DLOUHÉ ČEKÁNÍ NA NOVÉ PRODUKTY

Digitální doba kamenná v České republice

Milujeme různé hračky a unikátní webové služby. Problémem však je, že se do Česka dostávají pozdě, nebo také nikdy. Proč vlastně?
Vratislav Klega

Byla to taková malá revoluce, když byl před patnácti lety objeven formát MP3. Nenápadný datový formát přesunul hudební průmysl na internet, i když hudební společnosti tento trend snášely jen s velkým sebezapřením a s prosazovanou ochranou proti kopírování DRM (Digital Rights Management). Nyní jsou tato omezení pryč: Amazon prodává online hudbu bez kopírovací ochrany, jako jednoduché „empétrojky", které přehraje libovolný přehrávač a které si majitel může bez jakéhokoliv omezení vypalovat. Zní to sice skvěle, nám to ale bohužel nic nepřináší: tuto výhodu mají totiž jen zákazníci žijící v USA. A tak to také zůstane, jak nám prozradil Nicolas Denissen, šéf zábavy u Amazonu.
Je to jen další služba v řadě, která dokazuje, že Česká republika nepatří mezi moderní země a zůstává v době kamenné: nové produkty a služby digitálního světa k nám ve srovnání s USA, Japonskem a některými západoevropskými zeměmi přicházejí o několik měsíců později.
Stejné je to bohužel i v případě Microsoftu: na Vistu jsme také čekali déle než zákazníci v USA a jiná není ani situace týkající se konkurenta iPodu, přehrávače Zune. Zatímco za velkou louží jej už dávno zákazníci nosí po kapsách či na krku, starý kontinent včetně České republiky si musí počkat. Není zatím ani rozhodnuto, zda se Zune bude u nás prodávat.

Čekání na iPhone

V USA se iPhone prodává již půl roku, od 9. listopadu je v prodeji také v Německu. U nás však tato novinka výlohy obchodů stále ještě nezdobí. Důvod? Jen těžko se můžeme dohadovat. Přitom již od začátku listopadu máme v redakci funkční iPhone, který je nejen odblokovaný a funguje s českými operátory, ale který je také kompletně počeštěný! Vše nasvědčuje tomu, že telefon je připraven k prodeji, ten ale brzdí marketing.
Apple má u nás ještě jeden vroubek - iTunes. Zatímco v zahraničí tato služba funguje a nabízí řadu funkcí, jako je stahování hudby, hraných filmů i televizních seriálů, které lze přehrávat i na microsoftském Xboxu 360, u nás nic podobného k dispozici není a zřejmě ani nebude.

Radujme se z Googlu

Rovněž na českou lokalizaci Googlu jsme si museli počkat mnohem déle než ostatní. Čekání však stálo za to! V říjnu 2007 používalo českou verzi Googlu pro vyhledávání 28,9 % uživatelů. Na statisticky první Seznam.cz to ještě nestačí, ten využívá 62,3 % uživatelů, trojka na trhu, Centrum.cz, má však obrovskou ztrátu - používá jej jen 3,4 % uživatelů, kteří vyhledávají na internetu.
Google je však jednou z mála zahraničních služeb, které jsou u nás plně funkční a lokalizované. Třeba tolik populární server YouTube, na kterém jsou Češi značně vidět, lokalizován do češtiny není a v dohledné době ani nebude. Přitom nechybí lokalizace do němčiny, francouzštiny, italštiny, polštiny, irštiny a dalších jazyků.

P2P sítě nedělají rozdíly

Sdílené sítě jsou problémem po celém světě. Samozřejmě ne pro uživatele, ale pro ochránce práv, kteří hlídají zájmy autorů obsahů, nejčastěji hudebních vydavatelství. Služby na hraně zákona, jako jsou Torrent nebo DirectConnect, hranice neznají a může je používat kdokoliv.
Jak jsou na tom jiné P2P služby? Tak třeba v případě geniální stránky s hudební tematikou Pandora (www.pandora.com) máme smůlu. Každý surfař, který není připojen z USA, dostane jen smutnou hlášku (viz obrázek na předchozí stránce).
Existuje vůbec nějaká obrana před marketingem, který znevýhodňuje české uživatele? Jen těžko bude koncový zákazník tlačit na nadnárodního výrobce, aby zrušil nastolené embargo. Kdo chce používat u nás zakázané produkty, musí sáhnout k machiavelistickým technikám. V případě iPhonu se lze uchýlit k šedému dovozu - existují dokonce firmy, které iPhony dováží ve velkém a umí je i lokalizovat. V případě webových služeb je možné použít trik, který popisujeme v rámečku. Nebo můžete čekat a čekat. *

Galerie váhajících

PŮL ROKU: Tak dlouho se již telefon prodává v USA. U nás kvetou jen šedé prodeje a riskantní odblokování.
HLUBOKÁ LÍTOST: Tim Westergren, zakladatel Pandory, sice hluboce lituje, ale Češi jsou nežádoucí.
DOSTUPNÝ: Společnosti Sony to trvalo půl roku, než svůj PlayStation 3 dostala z Japonska až do Evropy.
UTOPIE: Že by se Microsoft Zune prodával i u nás? Tomu zatím nikdo nevěří.
ZAKÁZÁNO: Zatímco na západě mohou zákazníci používat obchod iTunes, u nás není služba dostupná vůbec. V USA mohou uživatelé dokonce kupovat seriály, které měly premiéru v tomto roce!
FÉROVÝ: Xbox 360 ukazuje, že to jde i jinak - Microsoft prodává svou herní konzoli i u nás, a to bez omezení.

KONEC OMEZENÍM

Jak přelstít služby

Výrobci služeb nemohou nikdy zajistit dokonalou ochranu svých produktů. Díky tomu můžete obejít bezpečnostní opatření a užívat služby bez omezení. Lest na Pandoru: Pandora kontroluje původ uživatele podle jeho IP adresy. Najděte si na Googlu proxy server, který se nachází v USA. Ten zamaskuje vaši skutečnou adresu a server si bude myslet, že jste občanem Spojených států.

JE A NENÍ

Když obchody mlží

29. října představila společnost nVidia kartu GeForce 8800GT. Má se jednat o velmi výkonnou kartu, která má za příznivou cenu kolem 5500 Kč nabídnout výkon srovnatelný s kartami i třikrát dražšími! Prakticky hned druhý den se karta objevila v nabídce internetových obchodů. Má to ale háček: nikdo kartu nemá na skladě, nikdo ji skutečně neprodává. A planým zprávám, že karta bude „tento týden" dostupná, již nikdo nevěří. Kdo novinku skutečně chce, bude si zřejmě muset počkat až do nového roku.

Dokumenty ke stažení