Přejít k hlavnímu obsahu

Rychlé inteligentní šelmy

Rychlé inteligentní šelmy

Automobily budou stále chytřejší - to je zřejmé při pohledu na novinky prezentované na mezinárodní automobilové výstavě IAA. Chytré asistenční systémy se starají o více bezpečnosti, čipy zase o menší spotřebu benzinu.
Andreas Hentschel

Rozpoznávání dopravních značek

Systém proti pokutám

Byla zde rychlost omezena na 50, nebo na 70 km v hodině? Platí zde zákaz předjíždění, nebo ještě ne? Dopravní značky je někdy snadné přehlédnout. V automobilu budoucnosti to však již nebude vadit, a to díky videosystému rozpoznávání dopravních značek, který na IAA prezentovala firma Bosch. Systém se zaměří na okraj silnice, automaticky čte všechny značky a pokyny promítá na displej. A je zde ještě něco navíc: je-li rozdíl mezi skutečnou rychlostí automobilu a rychlostním limitem příliš velký, může automatika varovat řidiče a ochránit ho tak před pokutou.
Info: www.bosch.cz

Mobilní webový přístup

Google Maps v automobilu

Webové vyhledávání v autě nabízí firma BMW s funkcí „Send To Car" již delší dobu. Nyní konstruktéři rozšířili službu o komerční vyhledávání od Google Maps. S touto službou jsou dostupné lokální informace o hotelech, restauracích nebo čerpacích stanicích, a to prostřednictvím navigačního systému nebo přes mobilní telefon v automobilu. Služba patří ke službě BMW „Connected Drive".
Info: www.bmw.cz  

Měření proudu iontů

Motor s čipem spořícím palivo

Špatný okamžik zapalování vede ke klepání motoru, což stojí benzin a poškozuje stroj. Ve vysoce vyspělých motorech kontroluje zapalování elektronika, v osmiválcových motorech od BMW toto měření obstarávají ionty: směs paliva se ionizuje za vysokých teplot v pístu. Ideální čas zapalování je určen za pomoci koncentrace iontů. Při 6000 otáčkách motoru vypočítá čip zapalování 200milionkrát za minutu.

Varování před nebezpečím

Pohled do mrtvého úhlu

Krátký kontrolní pohled přes rameno byl při předjíždění až dosud povinností. U stále většího množství modelů Audi však nyní kontrolu nad mrtvým úhlem přebírá systém „Side Assist". Od rychlosti 60 km/h střeží radarové senzory oblast vedle vozu a za ním. Začne-li řidič navzdory překážce předjíždět, systém spustí alarm a varuje řidiče pomocí blikajících LED v zrcátku.
Info: www.audi.cz

Alarm

Stále ve střehu

Záludným nepřítelem řidiče je vteřinový mikrospánek, z něhož je možné se vzbudit jedině silným třesknutím. Toyota se snaží odvrátit toto nebezpečí a integruje do své luxusní značky Lexus rozpoznávač usínání. Řídicí monitorovací systém funguje následovně: infračervená kamera pozoruje tvář řidiče a registruje, když se nezvykle dlouho nedívá na cestu. Varovný zvuk potom potenciálního spáče vzbudí.
Info: www.lexus.cz

Strážce odstupů

Elektronická blokáda nehod

Vinou špatného chování řidičů nebo prosté nepozornosti se automobily často dostávají do nebezpečné blízkosti. Mercedes tomu nyní chce zabránit a do svých luxusních modelů instaluje automatiku „Distronic Plus," vylepšenou verzi doposud používané automatiky „Distronic". Ta řidiče varuje, pokud se přiblíží k vozidlu jedoucímu vpředu nebo pokud se nachází na kolizním kurzu.
Info: www.mercedes-benz.cz

Hybridní pohon

Diesel s ekologickým imagem

3,4 litru nafty na 100 kilometrů: to, jak dalece se dá omezit spotřeba pohonných látek, ukazuje Peugeot na konceptu 308 HybridHDI, což je první dieselový hybrid vůbec. Tento čistotný vůz z Francie je poháněn dieselovým motorem, podporovaným elektrickým pohonem. Do roku 2010 má být koncept uveden do sériové výroby.
Info: www.peugeot.de

Dokumenty ke stažení