Přejít k hlavnímu obsahu

Náskok díky pornu

NÁSKOK  DÍKY PORNU

Bez zboží zvaného sex by nám leccos chybělo: placená televize, DSL, dokonce i dokonalý internet. Vše, čeho se až dosud zmocnil pornoprůmysl, slavilo úspěchy. Pro HD DVD a Blu-ray to však může být špatné znamení.
Andreas Hentschel

Jana a Tomáš Novákovi teď mají v obývacím pokoji pécéčko připojené k internetu. Používají jej obvyklým způsobem: ke psaní mailů, nakupování knih, plánování dovolené v Chorvatsku. Když Tomáš instaloval počítač vedle sedací soupravy, měl však zřejmě za lubem ještě něco navíc. To, co Jana dosud neví: večer, když se uloží do postele a usne, její manžel často vysedává sám u počítače a na internetu vyhledává erotické obrázky a pornografická videa.

Každý druhý...

Podobně jako Tomáš se na výpravy za nahotou na webu vydává zhruba každý druhý internetový surfař - přirozeně hlavně muži. Vloni, jak vypočítal webový portál Toptenreviews.com, se internetový erotický průmysl mohl pochlubit obratem ve výši asi pěti miliard dolarů. Je zřejmé, že sexuální tématika si už web dokonale podmanila: dvanáct procent všech webových stránek má pornografický obsah, čtvrtina všech vyhledávacích požadavků má sexuální podtext. Slovo „sex", jak dokládají průzkumy firmy Alexa Research, je do Googlu zadáváno častěji než pojmy jako hry, cesta, hudba, auto, počasí, zdraví a práce dohromady. Připočtemeli k tomu ještě svět „off-line" erotiky s placenou televizí, erotickými linkami, nočními kluby, prodejem časopisů a DVD, dá se obrat erotické branže za rok 2006 odhadovat celosvětově na skoro 100 miliard amerických dolarů. To je více, než na co se zmohly technologické a internetové koncerny Microsoft, Google, Yahoo, Apple, Ebay a Amazon dohromady.

Díky sexu pronikly počítače do obývacích pokojů

Máme tedy co činit s mohutným průmyslem, který už potají a ve vší tichosti očividně dosáhl toho, o co zábavní branže s velkým humbukem marně usiluje řadu let: přenést osobní počítač z kanceláře do obývacího pokoje. Nebo alespoň do pokoje Tomáše a Jany - jakých se však v přeneseném slova smyslu vyskytují miliony.
Že si už počítač v celé řadě rodin vydobyl v obýváku své pevné místo, vědí reklamní agentury z celé řady anket. A že na pohnutkách k jeho přesunu měla nezanedbatelný podíl pornografie, prozradí vzhledem k nedostatku přímých průzkumů statistiky přístupů: podle internetové služby Alexa.com, která měří oblíbenost webových stránek, surfuje na videoportálu Youporn mnohem více uživatelů než na většině ostatních „obyčejných" videoserverů. Vzdor evidentní popularitě se konzumace sexu neobjevuje ve statistikách firem, nepíše se o ní v časopisech - o takovém tématu se zkrátka moc nemluví. Přitom by internet ve své dnešní podobě bez pornografie pravděpodobně vůbec neexistoval.

Udělej si sám: Porno pomáhá prosadit Web 2.0

Obstarat si pornofilmy na internetu nebylo nikdy zvláště složité. Ale také nikdy ne tak snadné jako dnes. Počítačoví nadšenci a notoričtí fandové žánru své zdroje na Usenetu nebo na příslušných torrentových stránkách sice dávno znali - ale pro Tomáše Nováka a jemu podobné byly přece jen „o několik kliknutí dále". To se nyní zásadně změnilo. Od loňského podzimu prudce vylétly na žebříčku popularity stránky jako Youporn, Porntube nebo Mydirtyhobby, všechny více či méně exaktní kopie matky všech videoportálů: Youtube. Tyto stránky žijí z konceptu zvaného „User generated content", tedy z videí vlastnoručně natáčených návštěvníky nebo z obvyklých „zripovaných" dévédéček, která uživatelé na portál nahrávají - a která si tam každý může prohlédnout. Bez dlouhého vyhledávání, bez přihlašování, bez ověřování stáří, bez kreditní karty.
Web 2.0 kombinovaný s erotikou - sen uživatelů, ale problém pro branži. Legální nabídky, vyžadující zákonem dané ověřování věku, jsou pro mnoho uživatelů příliš komplikované. Uživatelé tak pochopitelně přejdou k Youporn. Obchodní myšlenka těchto „Porn 2.0 portálů" je ale důmyslná: získávají velkou sledovanost, kterou lze šikovně zpeněžit. Například prostřednictvím domněle lokalizovaných reklamních bannerů na seznamovací služby, které při těchto počtech uživatelů mohou vynést výborné zisky. Tady se kvůli výdělku obchází zákon na ochranu mládeže, což je (pokud vynecháme morální důsledky) právně nepřípustné.

Anonymita na webu: Youporn nelze zažalovat

Prostory prakticky bez právní regulace sice na webu existovaly „odjakživa", snadný přístup k nim je však novinkou. A hodně bolestivou - ekonomické dopady portálu Youporn už jsou velmi závažné. Majitelé sexshopů a provozovatelé videopůjčoven musí při provozování svého obchodu dodržovat přísné předpisy vyplývající ze zákona na ochranu mládeže. Teď však jen přihlížejí, jak je „horké zboží" na webu k mání zdarma a bez průkazu. To může být dost demotivující. 
A lepší časy nejsou v dohledu. Zažalovat Youporn? „A koho vlastně?" zní logická otázka. Webová stránka nemá žádnou tiráž, majitel domény je při dotazu „whois" anonymizován, maily na jedinou kontaktní adresu zůstávají bez odpovědi. A tak budou neplacená pornokina na webu ještě nějakou dobu v poklidu pokračovat jako dosud. Dokud se ochrana mládeže nepřizpůsobí technickým novinkám.

Sex prodává: Nejstarší internetová živnost světa

Na rozdíl od ochrany mládeže pornografii nikdy rychlost nechyběla. V knize „Porn Gold. Inside the Porn Industry" z roku 1988 vypočítává její autor David Hebditch média a technologie, které za svůj vzestup vděčí „choulostivému" obsahu. Nejpopulárnějším příkladem je tu nepochybně systém VHS, který se svými relativně levnými přístroji koncem 70. let tolik profitoval z přízně na sex zaměřených filmařů. První tvrdé porno se na VHS kazetě objevilo roku 1977 - celý rok před prvním hollywoodským filmem na pásku.
Je tu však jeden vlastně překvapivý aspekt: ze „závadných" témat těží všechny druhy médií, třebaže se jejich vliv dá často odvodit jen z historických komentářů. Roku 1896 byl natočen první pornofilm - pouhé dva roky poté, co bylo v New Yorku otevřeno první kino. Když se rozšířilo kopírování fotografií, musel Kongres USA zakázat rozesílání „nahých" fotek polní poštou - to bylo roku 1865. Gutenbergův vynález knihtisku se zasloužil nejen o šíření bible mezi lid: na dračku tehdy šly ušmudlané sešitky erotických veršů - pro převážně analfabetické obyvatelstvo ilustrované mědirytinami.
Aktuální nové vydání „Porn Gold" by jako další technologie nepochybně uvádělo placenou televizi, DSL, internetové výměnné burzy a DVD. Závěry Davida Hebditcha však zůstávají beze změny: „Kdykoli nějaká země zakáže pornografii, ihned se to odrazí v komunikačních technologiích."
Na internetu už mělo erotické odvětví miliardové obraty, když i nejagilnější knihkupci ještě ani nebyli on-line. Americké vydání časopisu Playboy se na webu objevilo už roku 1994, v roce 1998 byla na internetu za pornografii vydána miliarda US dolarů. Tajemství brzkého úspěchu přitom kromě lákavého obsahu spočívalo v technice: erotické portály tehdy disponovaly nejvýkonnějšími servery, používaly nejlepší kodeky pro komprimaci audioa videosignálu a na uživatelsky přívětivé prodejní systémy a databanky sázely už v době, kdy si mnohé velkopodniky ještě ani nezaregistrovaly doménu. V časech, kdy místo rychlých DSL přípojek byl standardem 28kb modem, to znamenalo důležitý faktor úspěšnosti.

Ve sporu o HD formáty vítězí internet

Erotická branže bývá vzhledem ke své výbojnosti ráda označována za průkopníka trendů. Také v urputném souboji systémů vysokého rozlišení Blu-ray a HD DVD teď hollywoodská studia pošilhávají po pornofilmařích. Ovšem zbytečně, neboť tady rozhodnutí padlo už dávno: „Blu-ray či HD DVD, to pro nás nehraje žádnou roli," říká Tomáš O., ředitel nejmenovaného internetového portálu erotické firmy. „DVD jako filmové médium umírá a bude vystřídáno videem na webu."
Tento erotický řetězec provozuje v podobě „Movie on" vlastní filmový portál na internetu - využitelný anonymně a pohodlně. K počtu zákazníků se vystudovaný podnikový ekonom Tomáš vzhledem ke konkurenci vyjadřovat nechce, prozrazuje však alespoň tolik: „Nejsou to žádné miliony, ale o masovém trhu už se dá hovořit." Mnohem raději mluví o budoucnosti. Do pěti let, domnívá se, už nebudou jeho zákazníci ke sledování pornografických videí potřebovat ani počítač. „Internet bude připojen přímo k televizoru. Zákazníci si pak budou moci vybírat z naší nabídky přímo dálkovým ovládáním." Pohodlný gauč je určitě příjemnější než židle za kancelářským stolem. Jako obchodník vidí v IPTV řadu dalších výhod: filmy by bylo možné propojit s nákupními kanály, oborové kanály a „filmy o filmu" by se mohly postarat o další zákazníky. Samozřejmě zůstane standardem ostrý obraz ve vysokém rozlišení - mobily prý nebudou hrát žádnou roli ani v blízké budoucnosti. „Určitě ne u pohyblivých obrázků," říká Tomáš obchodnicky. „Mobilní telefony mají příliš malé displeje, navíc se používají převážně ve veřejných prostorách. „A kdo by se tam díval na porno?"
Internetu bylo nedávno 38 let. 2. září 1969 nainstalovali technici severoamerického zbrojního dodavatele Bolt, Beranek and Newman (BBN) první webovou stránku světa. Později z ní vznikla výzkumná síť Arpanet a v 90. letech pak komerční internet. Snad se už tehdy dalo vytušit, co se z nenápadné testovací stránky jednou vyvine. Byla totiž nainstalována v počítači s operačním systémem „Sigma Experimental System". Jeho akronym je příznačný: SEX.
Každou sekundu se ve světě vydává 3075,64 USD za pornografii.

12 % všech webových stránek tvoří pornostránky - celkem 4,2 milionu.
Každou vteřinu sleduje 28 258 uživatelů internetu na celém světě pornografii.

Globální miliardový kšeft

Celosvětový obrat pornografické branže činil v loňském roce 97 miliard USD - z toho byla většina utracena v Asii.
Itálie 1 %
Austrálie 2 %
Spojené království 2 %
USA 14 %
Japonsko 21 %
Čína  28 %
Jižní Korea  27 %
Zbytek 5 %
Zdroj: www.toptenreviews.com  

Erotická média: Web a DVD v čele

Dévédéčka a internet - to jsou v USA erotická média s nejvyšším obratem. Dohání je však placená televize.

On-line sex je mužská záležitost

72 % návštěvníků pornografických stránek jsou muži - alespoň podle jedné studie z USA.
42,7 % všech surfařů si prohlíží erotické stránky; jejich provozovatelé registrují 72 milionů návštěvníků měsíčně.
Čtvrtina všech požadavků na vyhledávače se točí kolem pornografie - denně 68 milionů.
20 % všech mužů surfuje během pracovní doby na pornografických stránkách.
Zdroj: www.toptenreviews.com Stav údajů: 2006

Erotická velmoc USA

Absolutní většina erotických stránek hostuje v USA - na druhém místě je s velkým odstupem Německo.
Japonsko 1,0 %
Austrálie 2,0 %
Velká Británie 3,1 %
Německo 3,6 %
USA  88,5 %
Ostatní:  1,8 %
Zdroj: www.toptenreviews.com

Země se zákazem pornografie

Zejména v islámských a komunistických zemích je konzum pornografie trestný.
Kuba
Irán
Sýrie
Kuvajt
Egypt
Keňa
Indie
Spojené Arabské Emiráty
Bahrain
Saudská Arábie
Čína
Malajsie
Singapur
Zdroj: www.toptenreviews.com  

Sex v Googlu

V těchto zemích je „sex" nejčastěji „googlovaným" pojmem.
1. Pákistán
2. Indie
3. Egypt
4. Turecko
5. Alžírsko
6. Maroko
7. Indonésie
8. Vietnam
9. Írán
10. Chorvatsko
Zdroj: www.toptenreviews.com

Web stimuluje prodej videí

V USA stoupá odbyt DVD a videí už léta - díky webu stále silněji.
Zdroj: www.toptenreviews.com  

Dokumenty ke stažení