Přejít k hlavnímu obsahu

Lepší trasou: 15 navigací v testu

Lepší trasou: 15 navigací v testu

Větší displeje, přesnější mapy, chytřejší nalezení cesty - GPS navigace se stále zlepšují. Otestovali jsme 15 modelů, které jsou k dostání na českém trhu.
Gunnar Tritsch, Vratislav Klega, vratislav.klega@chip.cz

V tomto článku najdete
15 navigací v testu
Tabulka: Parametry navigací
TMC - dopravní informace do navigace
Krátce: Zkontrolujte při výběru

Počet prodaných navigací stále roste a prodejci si mnou ruce. „Džípíesku“ je možné vidět za sklem stále většího množství automobilů - na komfort v podobě navigace si každý rád zvykne. Jenže jak si navigaci vybrat? Ať už jste v prodejně s elektronikou, nebo brouzdáte po e-shopech, výběr není vůbec jednoduchý. Proto jsme se rozhodli 15 přenosných navigací do automobilů pro vás otestovat.

NAVIGACE V PRAXI

Výpočet trasy bez čekání

Cíl najdou všechny navigace, avšak ne každé to trvá dvě sekundy jako v případě navigace TomTom One II. Neobvyklé nejsou ani časy kolem deseti sekund, a Blaupunkt vyhledával pětikilometrovou trasu dokonce déle než 20 sekund! V případě trasy dlouhé několik set kilometrů trvá výpočet ještě mnohem déle: 800km trasu počítal Blaupunkt téměř dvě minuty.
Rovněž ve vyhledání GPS signálu jsou rozdíly. Naměřené hodnoty byly odečteny u zařízení umístěného na předním skle automobilu a s výhledem na nezakrytou oblohu. Nacházíte-li se v hustší zástavbě, ve které vysoké domy brání výhledu na oblohu, mohou se časy několikanásobně prodloužit. Pokud stojíte pod mostem, jedete v tunelu nebo parkujete v podzemní garáži, můžete na signál GPS zapomenout úplně - ten se totiž k zařízení nedostane.

VYBAVENÍ

Od spartánského k luxusnímu

Čím více vybavení a příslušenství výrobce přidává, tím lépe si za něj nechává zaplatit. Typickou ukázkou je Route 66 Chicago 9000. Toto zařízení nabízí vše, co si můžete přát: velký displej, slot na karty, 2GB SD kartu, dopravní systém TMC, všechny možné držáky i konektor pro připojení externí GPS antény. Přesto se přístroj neumístil na předních příčkách, mimo jiné kvůli nízké hlasitosti navigace - jen 26,9 sonu. To je hodnota dostatečná pro osobní automobily. Pro dodávky nebo nákladní automobily, ve kterých je vyšší hladina okolního hluku, je zvuk příliš tichý.
Cenově byla velmi zajímavá navigace Actis 3. Již v základním balení obsahuje 4GB paměťovou kartu, na kterou se vešla celá mapa Evropy. Za příznivou cenu dostanete navíc MP3/MP4 přehrávač -zařízení přehraje video WMV, MPEG-4, DivX, XviD, MPEG-2, a navíc poslouží jako prohlížeč fotografií. V balení naleznete kompletní výbavu do auta, chybí však například TMC. Přesto se Actis 3 stal naším cenovým tipem.
Vysoký standard zavedl největší hráč na trhu - TomTom. Jeho model One XL nabízí největší displej za nejlepší cenu. Škoda je, že růst rozměrů neskončil jen u displeje. Model XL sází na nový čipset „Hammerhead“, který by měl zabírat méně místa a měl by spotřebovat méně energie. To jsme však při našem testování nepozorovali. TomTom One XL vydržel pracovat z baterie v průměru o hodinu méně než ostatní testované přístroje. Při srovnání s menším bráškou TomTom One II trvá nalezení GPS signálu mnohem déle, navíc i výpočet trasy je podstatně pomalejší. Na vině je právě Hammerhead, který sám nepočítá pozici, ale předává GPS údaje mikroprocesoru v samotné navigaci - ta musí ze surových dat spočítat souřadnici na zeměkouli a navíc spočítat trasu. To samozřejmě odebírá CPU výkon, proto je vše pomalejší. Sázka na tento čipset nebyla nejlepším nápadem.

NAVIGAČNÍ FUNKCE

Výbava pro závodníky i pro turisty

Každý řidič má o ideální navigaci svou vlastní představu. Někdo požaduje bohaté body zájmu, jako jsou čerpací stanice, restaurace, bankomaty či památky, pro jiného je důležité, zda si může zvolit klasický pohled na 2D mapu nebo pseudorealistický trojrozměrný terén.
Body zájmu (POI) nabízí všechna testovaná zařízení. Route 66 Chicago a Nokia 330 nabízí dokonce neuvěřitelných 83 kategorií.
Další příjemnou vlastností navigací je hlídání maximální rychlosti - pokud ji překročíte, budete upozorněni.
Mezi oblíbené body zájmu nejen českých řidičů patří radary na silnici. Databáze pevně nainstalovaných radarů jsou většinou volně přístupné, není tedy problém zanést je do GPS a nechat se na měřené úseky upozorňovat. Češi šli však ještě dále a do oblíbených bodů zadali místa, která má policie vytipovaná a kde často měří rychlost. Nejen to, kde tyto body zájmu najdete, se dočtete v rámečku. Upozornění: Mít seznam radarů v GPS je už například ve Švýcarsku zakázané. Podle zkušeností uživatelů jsou celníci schopni si navigaci půjčit a prohlédnout POI, zda se zde seznam radarů nenachází. Nejen antiradar je zde za hranicí zákona.

ERGONOMIE

Velký displej je nutností

Navigační systémy mají značně různorodé ovládání. Některé přístroje se ovládají velmi jednoduše a při plánování trasy postupujete „najisto“, u jiných budete dlouze tápat a mnohokrát používat tlačítko „zpět“. Typicky zařízení Mio (a jeho několik nezávisle uspořádaných menu) bylo oříškem i po mnoha hodinách práce s ním. Časem si však lze zvyknout na jakýkoliv druh ovládání.
Velmi důležitá je velikost použitého displeje. Největší displeje v testu měla zařízení TomTom One XL, Garmin, Route 66, Navigon TS 7000T a Mio C520. Rozměry 95 x 54 mm jsou pro pohodlnou navigaci skutečně vyhovující. Kromě zobrazení mapy tak není problém umístit na displej i ovládací symboly -dostatečně velké, abyste se do nich trefili prstem. Na opačné straně stojí Fujitsu Siemens Pocket Loox N100. Jeho displej je oproti testované konkurenci velmi malý a pro pohodlné ovládání je nutné používat stylus.
Všechny GPS přístroje podporují hlasovou navigaci, pochopitelně v mnoha evropských jazycích včetně češtiny, u některých je dokonce možné vybírat z více hlasů - minimálně z ženského a mužského.

Shrnutí testu

Navigace v automobilu jsou velice příjemné a jejich používání je praktické. Přední příčky obsadily výrobky značky TomTom, které můžeme jednoznačně doporučit. Pro rychlou navigaci doporučujeme verzi One II, náročnějším uživatelům doporučujeme sáhnout po verzi One XL. Nevýhodou verze One II je to, že v základní ceně chybí třeba mapy jižní Evropy, kam mnozí z nás jezdí na dovolenou. Kdo hodně cestuje po Evropě, tomu bychom doporučili Actis 3. Oproti zařízení TomTom je trochu spartánský, v základní ceně je však 4GB karta s celou Evropou.

Body zájmu

POI (Point of Interest) se v navigacích staly velmi oblíbenými. Pár kilobajtů obsahuje seznam čerpacích stanic, hradů, hraničních přechodů, obchodních center i Wi-Fi přístupových bodů. Navigace vás pak třeba dovede k nejbližšímu bankomatu, zobrazí informace o zřícenině, kterou míjíte, nebo vás upozorní, že projíždíte místem, kde se měří rychlost. Tyto databáze však většinou nejsou součástí základní výbavy a je třeba je ručně doinstalovat. Nejjednodušším způsobem je stažení z internetu - na webu se nacházejí desítky POI, databáze jsou velmi kvalitní a obsáhlé, jejich stahování můžeme jen doporučit. Body zájmu k rychlému stažení jsou k dispozici nejčastěji pro navigace TomTom, Garmin a Mio. Na uvedených stránkách naleznete i přesný postup instalace.
Naše tipy:
www.poi.cz
www.wbuilder.eu/poi.htm
www.tipmoto.com/poi.php
http://cz-poi.wz.cz

KRÁTCE: Navigace

Zkontrolujte při výběru

Přídavné funkce
Před nákupem si rozmyslete, jaké funkce budete využívat. Funkci „Points Of Interest“ obsahují všechny navigace, některé však poslouží i jako Bluetooth handsfree, MP3 přehrávač, nebo dokonce přehrávač filmů a fotografií. Za funkce navíc je však nutné si připlatit.
Hlasitost
V osobním automobilu jsou použitelné všechny testované navigace. Chcete-li však přístroj třeba do dodávky, dejte si hned v obchodě předvést, jak hlasitě může navigace mluvit, aniž by došlo k chrčení v reproduktoru. V testu byl s odstupem nejhlasitější TomTom One II.
Aktuálnost map
Aktuálnost map je problémem všech navigací - neustále se stavějí nové dálnice a otevírají se nové cesty. Bude možné po nákupu snadno a levně nahrát nové mapy? Navigon chystá na září zbrusu nové a podrobné mapy nejen České republiky. Kdo si přístroj zakoupí již teď, automaticky získá upgrade na nejnovější mapy. Pokud nemůže výrobce zaručit aktualizaci, raději dejte od jeho zařízení ruce pryč.
Rozsah map
TomTom je jednoznačným vítězem testu -jeho mapy však v základním balení obsahují jen některé státy. Rozmyslete si, zda vám stačí jen pár států, nebo zda požadujete třeba i mapu Francie. Dokoupit mapy není levná záležitost. Pozor si také dejte na označení „Evropa“. Někdy jsou totiž ve státech zahrnuty jen hlavní silnice a dálnice, ulice chybí úplně. Informace o pokrytí musí být u přístroje vždy uvedena.
Jen do auta?
Některé navigace obsahují i pěší mod, který ignoruje zákazy vjezdu a jednosměrky. Často je k dispozici i cyklistický mod, který vás zase nezavede na dálnici. Jen nejlepší navigace mají mod TIR, při kterém se navigace snaží používat obchvaty a trasa se vyhýbá centru. Bohužel zatím chybí mapy, které by zaznamenávaly výšky mostů a počítaly, zda kamion projede. I tyto mapy by však již příští rok měly být k dispozici. Existují i speciální navigace pro motorky, někdy však stačí dokoupit vhodný držák. Navigon nabízí magnetickou brašnu, která se pevně uchytí k nádrži.

Vítěz testu a cenový tip

1 TomTom One II
Levná, rychlá a kvalitní navigace s ukázkovým ovládáním a nejlepšími mapami. Jen máloco jí lze vytknout, snad jen malý rozsah map - zbytek Evropy je nutné dokoupit zvlášť.
Cena: 6 150 Kč
7 Actis 3
Spartánská navigace v pevném a kvalitním gumovém obalu, která sice nenabídne kdovíjaký komfort, bez příplatku však nabízí podrobné mapy Evropy, a navíc obsahuje i multimediální výbavu - přehrává MP3, video i fotografie.
Cena: 7 738 Kč

JAK JSME TESTOVALI

25 % Navigace v praxi
10 % Dokumentace/ služby
20 % Ergonomie
20 % Navigační funkce
25 % Vybavení
Testování probíhalo částečně v automobilu, kde jsme zkoušeli samotné funkce navigace, a částečně v laboratoři, kde jsme měřili výdrž akumulátorů, jas displeje nebo hlasitost reproduktoru. Jak „navigace v praxi“, tak vybavení mají stejný bodový význam, a stejnou váhu má i ergonomie a navigační funkce. Na přední místa se tak mohou dostat jen vyrovnané přístroje, které nepostrádají nic důležitého.

Dynamická navigace

Pár kilometrů před vámi je kolona, proto vás navigace již automaticky svádí na boční cestu a vybírá náhradní trasu, která vám ušetří stání v koloně. Mezitím se vyhýbá zavřenému mostu, na kterém probíhá oprava. Taková je představa ideálního fungování RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel). RDS zná asi každý z nás - je to služba, která na rádiu zobrazuje název naladěné stanice nebo která dokáže automaticky přeladit autorádio při jízdě mezi vysílači. TMC je pak součástí této služby. Informace vysílané přes TMC informují o aktuální dopravní situaci - především o nehodách, kolonách a uzavírkách. Jakmile navigace tyto informace získá, dokáže automaticky změnit trasu.
Jak dobře služba funguje?
Služba TMC v České republice opravdu funguje. Bohužel její aktuálnost je velmi slabá. Nové nehody a kolony se zobrazují se značným zpožděním, a co je mnohem horší - zůstávají aktivní ještě dlouhé hodiny po zprůjezdnění trasy. Informace je tedy nutné brát spíše jako orientační.
Ke zprovoznění potřebuji…
Devět z patnácti testovaných navigací TMC podporuje. K používání je však někdy třeba nainstalovat externí anténu - cca metr drátu, který se připevní na přední sklo. Interní antény nebývají tak citlivé. Pak stačí na navigaci naladit správnou rádiovou stanici a ihned se vám zobrazí informace o dopravní situaci. V Praze šíří RDS s TMC Český rozhlas Regina (92,6 MHz), ve zbytku republiky pak Český rozhlas 1 Radiožurnál, a to na frekvenci odpovídající místnímu vysílači. Podrobné informace o tomto systému naleznete na stránkách www.rds-tmc.cz.

Dokumenty ke stažení