Bojiště: Diskusní fóra
V Chipu se poměrně často věnujeme problému jménem spam. Ve většině poštovních schránek totiž každý den probíhá souboj mezi stále vynalézavějšími spammery a black/white listy podporovanými bayesovskými filtry. Podobný boj však probíhá i jinde…
Petr Kratochvíl
Jednou z nedílných součástí dobrého webu je místo, kde si mohou autoři s uživateli (nebo uživatelé mezi sebou) vyměňovat názory a informace. Ať už jde o komentáře, chaty, nebo diskusní fóra, v celé řadě případů jde o jednu z nejzajímavějších částí webu. A to nemohlo ujít ani pozornosti spammerů.
2004–2007: Roboti versus správci
Většina čtenářů Chipu už určitě ví, že internetem se prohání roboti vyhledávající e-mailové adresy, které by bylo možné přidat k „seznamu cílů“ spamu. Mnohem méně uživatelů ovšem ví, že v síti jedniček a nul lze narazit i na roboty hledající zranitelná diskusní fóra. Ve chvíli, kdy takové místo najdou, stane se okamžitě cílem výhodných nabídek „léků“ a nejlepších stránek se „sexem na tisíc způsobů“.
Zranitelné jsou především varianty fór, která jsou k dispozici zdarma (např mini BB). Šikovnější správci však mohou zůstat klidní – i v těchto případech lze problém vyřešit. Obecně vzato, řešení je celá řada (od zadávání znaků z „obrázků“ až po klikání na tlačítka), to však neznamená, že by spammeři složili zbraně. Boj se jen „přeruší“ do nalezení další zranitelnosti. Přesto lze prohlásit, že tomuto způsobu „propagace“ už zvoní hrana…
2007–2009: Spammeři versus uživatelé
Už v dávnověku počítačových fór a diskusí se čas od času objevil slabomyslnější jedinec, který neunesl pocit svobody a anonymity a předvedl všem, „zač je toho loket“. Věta „libor je totální de*il“, vložená do diskuse desetkrát, byla jakousi průkopnicí „tapetování“, jak ho zná většina současných „chatařů a diskutérů“. Díky technickým omezením se však naštěstí s tapetováním setkáváme stále v menší míře.
Souboj se přesunul o úroveň výše – roli robotů totiž začínají přebírat obyčejní lidé. Většina náruživějších surfařů už určitě v diskusích narazila na (s tématem diskuse nesouvisející) příspěvek lákající k hraní on-line strategické hry, k nákupu v internetovém obchodním domě nebo k tvorbě WWW stránek. Na rozdíl od robotů nejsou lidé tolik nápadní a spam může být o dost nebezpečnější. Stačí si jen na stránkách o bezpečnosti představit „šikovně“ vložený odkaz na rouge antispyware (viz např. http://spywarewarrior.com/rogue_antispyware.htm) a neštěstí je na světě...
Diskuse a fóra se stále častěji stávají místem pro ovlivňování „pomalejších“ nebo méně zkušených jedinců. Své by o tom mohl vyprávět Microsoft, jehož Vista je na fórech v poslední době nejobvyklejším cílem útoků a pomluv. Diskuse se stále častěji stávají místem šíření tzv. FUD (strachu a pomluv, http://cs.wikipedia.org/wiki/FUD), což může nejedné firmě znepříjemnit „život“.
2010–2026: Uživatelé versus firmy
A jak budou vypadat diskusní fóra budoucnosti? V každém důležitějším specializovaném fóru narazíte na „maskovaného“ zaměstnance firmy z příslušného oboru, který bude jemnou manipulací směrovat uživatele k vybranému programu nebo výrobku. Na fórech o bezpečnosti tak najdeme manipulátory z firem vyvíjejících firewally nebo antiviry (v přímém souboji se zástupci počítačových mafií), v diskusích o hudbě zase nebudou chybět zástupci výrobců sluchátek a reproduktorů.
Z technického hlediska se diskuse v budoucnosti od těch současných příliš lišit nebudou, ovšem jejich důvěryhodnost poklesne o několik řádů…
NOVÝ ŠKOLNÍ WEB
Webový nástroj multikulturní výchovy
Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, British Council a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR představily projekt Czechkid (www.czechkid.cz). Až dosud chyběl v českém školství vhodný a pro děti i pro studenty dostatečně atraktivní nástroj, který by byl zároveň dostatečně instruktivní, aby pedagogům pomohl učit „multikulturně“. Czechkid tuto mezeru ve vzdělávacím systému vyplňuje. Na novém webu se zabydlelo deset dětí. Je mezi nimi například Jami, azylant z Iráku, Olga z Ukrajiny, jejíž rodiče u nás dostali trvalý pobyt, nebo Andrea a Daniel, kteří mají romské kořeny. Jazykem blízkým dnešním teenagerům si vyprávějí o svých rodinách, náboženstvích, koníčcích a kamarádech, o tom, jak je to „u nich“. Mluví se o životě v různých kulturních prostředích, o odlišných hodnotových systémech a životních zkušenostech. Žáci a studenti zde najdou úkoly, otázky a kvizy, pedagogové informační a metodické texty a odkazy na související odborná témata.
PREZENTACE FIREM
Atlas inovoval katalog firem
Portál Atlas.cz představil novou službu určenou pro střední a malé firmy. Atlas firem nejen umožňuje jednoduchý a rychlý způsob zviditelnění firmy v prostředí internetu, ale také nabízí menším společnostem poradenský servis pro lepší orientaci ve světě podnikání. Mezi hlavní výhody služby patří nový, rychlý způsob registrace, která probíhá pouze ve třech krocích. Firmy zaregistrované v Atlasu firem se také zobrazí na nových mapách na stránce www.amapy.cz. „Změnili jsme kompletně design celé služby a vytvořili jsme příjemné a jednoduché uživatelské prostředí. Na hlavní stránce Atlasu firem jsou také umístěny praktické informace pro podnikání, které by měly být přínosem pro všechny uživatele,“ říká produktový manažer této služby Michael Bradík.
INTERNET JAKO TELEVIZE
Web Stream.cz spuštěn do ostrého provozu
Beta verze serveru Stream.cz odstartovala svůj provoz v prosinci 2006 a ihned vzbudila velký zájem především mezi internetovými odborníky, kteří nový projekt označili za českou variantu známého serveru pro sdílení videa YouTube.com. Počátkem března byla „internetová televize“ Stream.cz spuštěna do ostrého provozu. Kromě možnosti nahrání vlastního videa a jeho sdílení s ostatními uživateli se server snaží návštěvníky nalákat také vlastní tvorbou. Hlavním lákadlem je seriál Gynekologie 2 s populárním Petrem Čtvrtníčkem nebo původní zpravodajství z různých sportovních a kulturních akcí. Za webem Stream.cz stojí společnost Global Inspiration Miloše Petany, který spoluzakládal první českou soukromou televizí Premiéra (dnes TV Prima).
Komentář redakce:
Oproti veřejné beta verzi se ostrá verze webu kromě nového obsahu liší také grafickým zpracováním, neboť byly vyslyšeny kritické připomínky uživatelů (například přibyly ovládací prvky pro přehrávání videa). Na oficiální představení webu byl nejvyšší čas, neboť o zájem uživatelů se v oblasti sdílení či hodnocení videí uchází už i na tuzemském webu řada podobných projektů. Jedním z nejvýraznějších je portál N-JOY.CZ (www.n-joy.cz), který měsíc po svém únorovém spuštění oznámil, že jeho uživatelé již na server nahráli více než 1000 videí. Opravdovým konkurentem YouTube se pravděpodobně nestane ani jeden z kandidátů, i tak však Stream bude jedním z mála lákadel pro české majitele broadbandového připojení.
HOBBY MAGAZÍN
Internetový magazín pro kutily
Na internetové mediální pole vstupuje nový hráč. Je jím web Český Kutil (www.ceskykutil.cz), internetový hobby magazín pro celou rodinu. Pozici šéfredaktora nového webového magazínu zastává Pavel Zeman, specializovaný autor hobby fotografií a textů pro renomované hobby časopisy, jako jsou například Praktik, Chatař & chalupář, Dům a bydlení – příloha o bydlení pro deník Právo, Hobby Blesk apod.
„Magazín dokáže srozumitelnou formou informovat čtenáře o stavařské, kutilské a zahrádkářské teorii, hledat a přinášet inspirace pro zařízení interiérů, nabízet podrobné postupové fotonávody na vlastní seberealizaci a kreativitu jedince a informovat o novinkách na trhu. Odborné znalosti našeho týmu jsou to nejcennější, co máme. Díky nim dokážeme udržet kvalitativní úroveň magazínu pro naše čtenáře tak, abychom nespadli do průměrnosti a bulvárnosti většiny dnešních internetových zpravodajských serverů. Víme, že se nesmíme ani na okamžik zastavit, a svou odbornost a přehled v oboru neustále vylepšujeme,“ říká k práci na novém magazínu jeho duchovní otec Pavel Zeman.
Komentář redakce:
Má dnes médium tohoto zaměření a formátu šanci na úspěch? V době, kdy drtivá většina nových stránek má nálepku Web 2.0 a je cílena především na velmi mladé publikum? Kutilství má však v naší zemi velkou tradici, a tak šance na vytvoření komunity spojené s novým hobby magazínem je poměrně vysoká. Vlastní domy si navíc pořizuje i generace, která má s internetem již své bohaté zkušenosti. Klíčem k úspěchu by také mohla být poradna a diskuse, kde by uživatelé našli řešení svých kutilských problémů. Web Český Kutil je dobře přístupný i pro vyhledávače, které mu tak jistě časem přivedou dostatečnou základnu návštěvníků.
CO SE STAHUJE
Oblíbené programy
Statistika nejstahovanějších zahraničních programů v databázi serveru Slunečnice.cz zaznamenala v únoru výrazné změny. Na první pozici v kategorii zahraničního softwaru se vyhoupl nástroj na vypalování Nero 7.5.9.0A, který se ještě v lednu umístil ve druhé polovině desítky. Zatímco na druhém místě se udržel Adobe Reader, v lednu nejstahovanější BitComet 0.84 se ocitl na třetí příčce. Další zajímavostí je, že do první desítky se poprvé dostal nástroj na úpravu uživatelského prostředí Windows XP na styl Windows Vista – Vista Transformation Pack 6.0. Přestože byl tento software do databáze serveru Slunečnice.cz přidán už v červnu minulého roku, zájem o něj mezi českými uživateli razantně vzrostl až nyní.
SPORTOVNÍ MAGAZÍN
Sport.cz prošel úpravou…
Po úspěšném testování spustil Seznam počátkem března novou verzi sportovnězpravodajského serveru Sport.cz (www.sport.cz). Hlavní sportovní disciplíny vycházejí z tradičního zájmu čtenářů a mají své samostatné adresy (fotbal.sport.cz, hokej.sport.cz a moto.sport.cz). Na každé z nich najdou čtenáři podrobné informace ze všech domácích či zahraničních ligových utkání, kvalifikačních soutěží nebo pohárů. Zatím jen u Gambrinus ligy – ale v budoucnu i u ostatních soutěží – najdou čtenáři podrobný rozpis zápasů na celou sezonu, detailní informace i historii jednotlivých utkání (např. kolik padlo penalt, žlutých karet i vlastních gólů), přehledy týmů a fotografie hráčů, také údaje o divácké návštěvnosti a jména rozhodčích. Nejdůležitější sportovní informace, kterými jsou samozřejmě výsledky utkání, najdou čtenáři v samostatné stejnojmenné rubrice na adrese vysledky.sport.cz. Do budoucna plánuje Seznam umístit na Sportu ještě videa, a to jak na titulní straně, tak v každé rubrice, případně článku.
DOMÉNA CZ
Doména CZ zlevnila
Sdružení CZ. NIC, které spravuje českou národní doménu CZ, snížilo od 1. března velkoobchodní cenu registrace domény CZ. Podle vyjádření Ondřeje Filipa, ředitele sdružení CZ. NIC, klesla velkoobchodní cena registrace ze současných 400 Kč přibližně na polovinu. S přechodem na nový registrační systém se také ještě více zjednodušily podmínky registrace nových doménových jmen.
Ceny registrace domény CZ se však u jednotlivých registrátorů mohou velmi lišit, navíc je třeba připočíst i 19% DPH. Přesná výše nové velkoobchodní ceny domény má být zveřejněna do konce letošního června.
Další podrobnosti budou průběžně zveřejňovány na www.nic.cz.
Nově wwwytvořeno
Velice netradiční způsob zvolila Komerční banka pro oslovení cílové skupiny, která obvykle stojí na okraji zájmu bankovních institucí, tedy mladých lidí ve věku od 15 do 25 let. Web s názvem G2 (www.g2.cz) je určen těm, kteří už mají povědomí o bankovních produktech a chtějí je v plné míře využívat pro realizaci svých aktivit. Provozovatel zvolil též velmi netradiční cestu pro prezentaci bankovních produktů a služeb – místo dlouhých textů má mladý klient k dispozici provokativní videospoty s odkazem na web KB, kde najde veškeré informace. Web G2 technicky realizovala společnost FG Forrest.
Společnost Baťa se rozhodla podpořit další rodinný animovaný film. Tentokrát jsou to Robinsonovi z dílny Walta Disneyho. Po filmech Auta a Lovecká sezóna se tak jedná již o třetí film během jednoho roku, pro který společnost Symbio vytvořila microsite s možností vyhrát vstupenky do kina. Česká a slovenská verze stránek běží na adresách robinsonovi.bata.cz a robinsonovci.bata.sk. Kromě soutěže o vstupenky se nejen malí návštěvníci mohou podívat na video s upoutávkou na film, vyzkoušet si omalovány z budoucnosti, zatancovat si s dinosaurem nebo si zahrát netradiční on-line verzi populární hry sudoku.
Společnost PeckaDesign.cz zpracovala rozsáhlou pětijazyčnou verzi stránek společnosti CzechInvest (www.czechinvest.org). Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest je státní příspěvkovou organizací podřízenou Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, která posiluje konkurenceschopnost české ekonomiky prostřednictvím podpory malých a středních podnikatelů, podnikatelské infrastruktury, inovací a získáváním zahraničních investic z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center.
- Internet - Novinky: internet (228.43 kB) - Staženo 0x