Bolesti internetových připojení
Vzpomínáte na dobu, kdy nás trápily modemy a nestabilita připojení? Nainstalovat neznačkový modem byl úkol pro kouzelníka a ani svatému nevydrželo spojení déle než hodinu.
Petr Kratochvíl
Každé období internetového surfování má svá problémová místa. První surfaři se potýkali s nekompatibilními modemy a nestabilními linkami, další generace trpěla individuálním vytvářením „standardů“ a jejich bouřlivým rozvojem. Většina z nás má určitě v živé paměti stížnosti na omezený datový limit, přičemž celá řada uživatelů jím trpí dosud. A co bude trápit uživatele za pár let?
Tápání ve tmě
Moje připojení k internetu by se po všech prodělaných výše uvedených „nemocech“ mohlo zdát ideální. Rozumná rychlost, rozumný limit, slušná spolehlivost - co víc si přát? Jenže i zde platí, že s jídlem roste chuť, a i já jsem po několika měsících objevil chybičku na kráse. Tentokrát je v tom však technika nevinně -problémem je „lidský faktor“. Stejně jako kdekoliv jinde i u mého poskytovatele dochází k výpadkům, v nejhorším případě o víkendu. V té chvíli do hry vstupuje zmiňovaný lidský faktor, který má mít po ruce mobilní telefon. Ten mobilní telefon, jehož číslo je uvedeno na webových stránkách v kolonce „support“. V lepším případě, tedy když se dovolám, mi lidský faktor tvrdí, že chyba je na mé straně, a teprve po doložení nezvratných důkazů o nesmyslnosti tohoto tvrzení je identifikován „výpadek na páteřní síti“. V horším případě je telefon němý a mé případné vzkazy jsou ihned po nahrání smazány…
Kdo zamlží, vyhraje
Celá řada čtenářů si teď patrně řekne, že jsem zmlsaný šťoura (zčásti budou mít určitě pravdu), ale ti přemýšlivější už určitě tuší, co mi vadí. Už delší dobu vychází férový přístup z módy a nahrazuje ho bezostyšné mlžení nebo přímo lhaní. Zcela mi uniká, proč nepřiznat, že „nám něco kikslo, ale zatím nevíme proč“, místo oblbování zákazníka, který pochopitelně ve většině případů zjistí, kde je „zakopán pes“. Klasickou ukázkou tohoto přístupu byly help linky bývalého Českého Telecomu, o jejichž mlžení (nebo neinformovanosti) kolovaly doslova legendy.
Servis pro čtenáře
Některé odkazy na internetové zdroje, na které můžete v článcích Chipu narazit, mohou být poněkud dlouhé nebo komplikované. Komu by se však chtělo přepisovat například odkaz na zajímavé video z YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=k0Qpc4UzP9g&eurl=) nebo odkaz na bezpečnostní zdroj (http://labs.idefense.com/intelligence/vulnerabilities/display.php?id=471)? A právě z tohoto důvodu nyní najdete na Chip DVD ve složce chplus/linky soubor index.htm. Ten bude obsahovat všechny důležité delší odkazy roztříděné podle rubrik a článků. Přeji pohodlné a bezproblémové surfování…
VYHLEDÁVÁNÍ V KATALOGU FIREM
Služba pro hledání v katalogu firem
V prvních dnech letošního roku uvedl Seznam do provozu novou službu Firmy.cz (www.firmy.cz), která je určena pro hledání v katalogu firem. Původní katalog firem na Seznamu přestal být pro uživatele hlavním nástrojem hledání a uživatelé se stále častěji obraceli na samotný fulltext. Proto se Firmy.cz cíleně zaměřují na přesnější hledání v katalogu, dávají mu nový grafický design a moderní uživatelské rozhraní s intuitivním ovládáním. K informacím vedou na webu Firmy.cz dvě cesty - buď uživatel využije původního modelu a „prokliká“ se k cíli kategoriemi, nebo použije nové kombinované hledání za pomoci filtrů, které je jednou z největších inovací. Na základě pozorování chování uživatelů byla také zvýšena „inteligence“ samotného fulltextového hledání, které nyní již reflektuje i regionalizaci dotazu. Firmy.cz tedy naleznou odpověď i na dotazy typu „sklenář Praha 6“. Také ve výpisu nalezených firem došlo k inovacím. Nejvíce viditelnou novinkou jsou firemní vizitky. Vizitka firmy je moderním kontaktním prvkem, který zákazníkům usnadňuje cestu k firmě a firmám naopak prezentaci sebe samých. Vizitka obsahuje telefonní kontakty, zobrazení na www.mapy.cz, popis činnosti firmy, fotogalerii a odkaz na webovou prezentaci firmy.
KOMUNITNÍ SLUŽBA
Portál iDNES.cz se rozrostl
Zpravodajský portál iDNES.cz pokračuje ve své expanzi do oblasti zábavních služeb a ohlásil akvizici komunitního serveru Ukažse.cz, který umožňuje svým uživatelům vystavit vlastní fotografie, zvuky, ale i videa, nechat si je od ostatních zhodnotit, poznat nové přátelé nebo lásku. Přátele či kamarády mohou uživatelé hledat i v rubrikách Sport, Pojďme…, Sportujme atd., nebo si mohou jen tak „popovídat“ na chatu či si domluvit sraz. Nedílnou součástí Ukažse.cz jsou blogy, diskuse, on-line hry, tapety, videa či písničky pro mobil. „Přestože je vlajkovou lodí iDNES.cz především zpravodajství, chceme i nadále posilovat svůj záběr také v komunitních službách. Vybrali jsme si původní dílo dvou mladých nadějných programátorů a věříme, že s jejich myšlenkami a silou naší mediální skupiny budeme úspěšní,“ řekl Jaroslav Kábele, ředitel iDNES.cz
MÍSTO PRO FOTKY
Nové fotoalbum
Internetový server www.ecards.cz se zařadil mezi služby nabízející internetová fotoalba. Základní nabídkou je 250 fotografií v deseti fotoalbech - to vše pochopitelně zdarma. Zajímavější drobnosti, kterými se liší od konkurence, přicházejí u „placené varianty“. U ní totiž máte například možnost uložení 500 fotek měsíčně bez omezení objemu. Jak už správně tušíte, háček je v ceně - 700 Kč, které musíte ročně za tuto službu zaplatit, je pro většinu uživatelů cifra blížící se rozpočtu Norska. Serveru však nelze upřít originalitu - v současné době například připravuje vkládání fotografií přímo z mobilního telefonu...
NEJEN PRO BLOGGERY
Google nabízí výdělky poskytovatelům obsahu
Společnost Google, tvůrce renomovaného internetového vyhledávače, představila na sklonku minulého roku nový způsob, jímž mohou čeští vydavatelé a poskytovatelé obsahu generovat příjmy na svých webových stránkách. Díky programu AdSense (www.google.cz/adsense) získávají majitelé obsahu peněžní odměnu, kdykoli jejich návštěvníci nebo čtenáři kliknou na inzeráty vložené do stránky. Přihlášení do programu je jednoduché a spočívá ve vyplnění formuláře na výše uvedené adrese. Jakmile je registrace schválena, přihlásí se uživatel ke svému účtu a zkopíruje příslušný kód na svou stránku. Do 72 hodin se na stránce začnou objevovat inzeráty s přesným zacílením vzhledem k obsahu stránek. Vzhled a design inzerátů na stránkách lze upravovat pomocí široké škály formátovacích nástrojů a barev.
Komentář redakce:
Spuštění AdSense v českém jazyce vyvolalo obrovskou diskusi především mezi bloggery a vydavateli menších odborně zaměřených serverů. Textová reklama od Googlu se tak objevila na řadě blogů a webů, a dokonce vzniklo i několik specializovaných stránek věnovaných tomuto fenoménu. Textová reklama je opravdu kontextová, takže reklamní odkazy ve většině případů korespondují s obsahem konkrétního článku. Uživatelé tak v tomto případě nemusejí brát reklamu jen jako nutné zlo, ale také jako jisté rozšíření obsahu. Bylo by však bláhové se domnívat, že u málo navštěvovaných webů může AdSense přinést tvůrcům obsahu zajímavé částky. Provozovatelům webů, jejichž návštěvníci si měsíčně zobrazí desetitisíce stránek, reklamní systém od Googlu přinese zisk v řádech stokorun měsíčně. I to však může podpořit vznik nových webů. Systém AdSense ale může být zajímavý i pro velké hráče na poli internetových magazínů, což dokazuje jeho nasazení na stránkách magazínů patřících do portfolia vydavatelství Internet Info (Lupa.cz, Root.cz, Měšec.cz nebo DigiZone.cz), ke kterému došlo na přelomu ledna a února.
Nově wwwytvořeno
V polovině ledna se na portálu Volný.cz objevila služba Volný Kinomania (kinomania.volny.cz). Tato nová online půjčovna filmů nabízí zhruba 200 titulů různých žánrů. Cena za jeden film činí v průměru 45 Kč. Služba je určena pro zákazníky, kteří využívají internetové připojení či hlasové služby od operátora Volný. Vybraný titul si uživatel stahuje do svého počítače. Oprávnění ke zhlédnutí filmu je časově omezeno, a to po dobu 24 hodin. Po spuštění filmu je zákazník vyzván k jeho úhradě. Ta probíhá prostřednictvím stávajícího účtu, který již zákazník služeb Volný využívá.
S příchodem nového roku představila eBanka novou webovou prezentaci, která nahrazuje dosavadní, již delší dobu sloužící tmavomodré stránky. Nový web vznikl ve velmi těsné spolupráci agentury WDF (Web Design Factory) a eBanky. Vývoji prezentace www.ebanka.cz se společnost WDF věnovala po větší část roku 2006. Již ve fázi prvotních grafických návrhů bylo realizováno náročné třístupňové testování jak dosavadního webu, tak i nové verze. Oční kamera, úkolové testy, hloubkové rozhovory i focus groups odhalily nedostatky dosavadní prezentace a významně pomohly dopracovat celé řešení.
Webdesignérské studio PeckaDesign vytvořilo pro společnost Dimensio nový specializovaný internetový obchod 3Dshop.cz (www.3dshop.cz). Obchod je určen všem, kteří pracují v oboru počítačové 3D grafiky, profesionálům i nadšencům. Nový e-shop nabízí rozsáhlý sortiment z oblasti 3D grafiky, zejména software, školicí materiály, 3D modely nebo textury a také speciální hardware pro ovládání 3D programů.
SDÍLENÍ VIDEA NA WEBU
Nová služba pro české uživatele internetu
Koncem ledna byl do ostrého provozu spuštěn multimediální portál N-Joy.cz (www.n-joy.cz). Nový web umožňuje přidávat a sdílet na internetu videa vytvořená samotnými uživateli (např. pomocí videokamery, digitálního fotoaparátu, webové kamery či mobilního telefonu) nebo videa, která uživatelé nalezli či získali jinde, prohlížet nabídku obsahu, který poskytli jiní uživatelé, a sledovat další předem připravený obsah, přehledně rozdělený do hlavních kategorií, jako jsou Vtipy, Hry, Televize, Kino a Webové kamery. „Přestože mnozí čeští internetoví uživatelé znají celou řadu mezinárodních webů, jako jsou například MySpace a YouTube, jsme si jisti, že pro ně bude užívání portálu N-Joy.cz snazší a zábavnější. Portál poskytuje uživatelům nejen všechny hlavní výhody stránek typu YouTube, ale hlavně nabízí videa, navigaci i vyhledávání obsahu v češtině,“ uvedl ke spuštění služby David Hác, ředitel společnosti FunPower, která nový web vytvořila.
Komentář redakce:
Vytváření a sdílení multimediálního obsahu a prohlížení videoklipů všeho druhu je mezi internetovými uživateli skutečně velmi populární. A nesvědčí o tom jen rekordní nákup služby YouTube společností Google, ale také rozšíření počtu podobně zaměřených služeb, které rostou jako houby po dešti i na českém webu. O zkušebním provozu služby Stream.cz jsme již psali, sdílení videí v různých podobách umožňuje i řada menších serverů. Za první české YouTube lze ale skutečně považovat až službu NJoy.cz, která se navíc již objevila i na portálu Tiscali, jenž ji integroval na své stránky s adresou video.tiscali.cz.
NOVÝ E-SHOP
Hudba od iDnes
Zpravodajský portál iDnes.cz se po internetové DVD půjčovně, jejíž provoz byl zahájen koncem loňského roku, rozrostl o prodejnu digitální hudby. Obě služby najdete na adrese http://topfun.idnes.cz.
Z hudební nabídky, které k dnešnímu dni čítá cca 200 000 skladeb a která se neustále rozrůstá, si lze vybírat na základě rozmanitých kritérií: podle jednotlivých žánrů, interpretů či názvů alb a písniček. Návštěvníci zde najdou také žebříčky nejoblíbenějších a nejstahovanějších písniček a aktuální zprávy ze světa hudby.
Topfun.idnes.cz nabízí rozmanité platební metody, jejichž prostřednictvím plní svůj virtuální účet. Za staženou hudbu lze platit pomocí textových zpráv Premium SMS, platebními kartami, převodem z účtu na účet, pomocí audiotextu nebo pomocí služby PayPal.
NOVÝ BULVÁRNÍ MAGAZÍN
Portál Atlas.cz odděluje své zpravodajství
Magazín byl až donedávna bulvárně-zpravodajskou sekcí začleněnou do struktury portálu Atlas. Přechod od Magazínu na web Pikant.cz (www.pikant.cz) je prvním viditelným výsledkem změny celé zpravodajské sekce Atlasu.cz, na které se již pracuje. „Jako první jsme se rozhodli od sebe graficky, logicky a obsahově rozlišit seriózní a zábavní zpravodajství. Klasické zpravodajství, které je náročnější, bude následovat v druhém kroku,“ řekl David Duroň, ředitel společnosti Atlas, a. s. Pikant se na rozdíl od Magazínu více profiluje jako typický bulvární server, který by měl plnit roli oddechové, nenáročné a vtipné zábavy. Všechny články jsou hierarchicky uspořádány a denně aktualizovány. Typicky bulvární jsou i větší formáty fotografií, výraznější jsou také titulky. Na titulní straně dostává mnohem větší prostor než dosud tzv. Top Story, tedy zpráva dne.
ZAJÍMAVÉ STATISTIKY
Centrum.cz prohledává 137 milionů stránek
Portál Centrum.cz v posledních měsících ohlásil technické vylepšení svého vyhledávání. Nejlepší výsledky na každý dotaz uživatele hledá Centrum již na 137 milionech stránek českého internetu. Zrychlila se i aktualizace: během čtyř dní aktualizuje Centrum přes 80 milionů indexovaných stránek, což je čtyřikrát více než koncem minulého roku.
Kromě technických vylepšení, která přinášejí lepší výsledky hledání, proběhly koncem roku 2006 změny i z hlediska uživatelské přívětivosti. Uživatelům je například přímo při zobrazení výsledků nově nabídnuta možnost zobrazit podrobné informace o hledaném subjektu, dále náhled stránky v malém okně nebo její otevření v okně novém. Na stejném místě se při hledání také zobrazují související obrázky, převody jednotek a další důležité informace. Uživatelé tak mohou potřebné informace získat bez dalšího hledání.
WEB PRO JEDLÍKY
Portál Centrum.cz spustil web pro gurmány
Portál Centrum.cz spustil speciální web pro labužníky Gurmán (www.gurman.centrum.cz), který by měl návštěvníky přenést do světa výborných restaurací, nápaditých lahůdek či lahodných vín. Cílem webu je přinášet informace, které nejen zaktivizují chuťové buňky, ale budou čtenářům pravidelně dávat konkrétní praktické tipy. „Je to jedna z hlavních lifestylových obsahových příloh, kterou chceme letos podporovat. Češi už zdaleka nejedí jen knedlíky a nepijí krabicové víno. Stále více lidí si v tuzemsku dopřává různé lahůdky a speciality. My jim chceme přinášet co nezajímavější praktické rady, inspiraci, ale i testy různých pochutin a nápojů,“ říká Lenka Heroldová, která má novou službu na starosti. Dodává, že účelem stránky je servírovat co nejužitečnější vybrané informace, a ne zavalit čtenáře kupou článků každý den. Součástí Gurmánu je také samostatný web Recepty se stovkami zajímavých receptů na tradiční česká, ale i třeba lákavá exotická jídla.
SPOLUPRÁCE
IDNES a Google
Český zpravodajský portál iDNES.cz oznámil, že se společností Google uzavřel dohodu o využívání vyhledávací technologie AdSense, sloužící k vyhledávání na stránkách serveru Klikni.cz.
Uživatelé serveru Klikni.cz mohou nyní vyhledávat pomocí technologie společnosti Google a mají k dispozici inzeráty, které odpovídají hledaným tématům. Produkt AdSense umožní na server Klikni. cz umisťovat textové inzeráty systému Google AdWords. Google bude serveru Klikni.cz platit za kliknutí na tyto inzeráty, což skupině iDNES.cz umožní rozšířit příjmový potenciál svých on-line aktivit.
Taťána le Moigne, která vede zastoupení Googlu v České republice, řekla: „Těší nás, že jsme úspěšně uzavřeli dohodu s iDNES.cz a že budeme moci na jeho stránkách nabídnout prvotřídní vyhledávací a reklamní služby. Pro uživatele je to dobrá zpráva, protože budou mít přístup k přesným výsledkům vyhledávání a k relevantní reklamě. Portál iDNES.cz zase může využít příjmy z tohoto vyhledávání.“
„Nemohli jsme najít lepšího a unikátnějšího partnera, než je Google. Vyhledávání není naším posledním společným projektem,“ uvedl ředitel iDNES.cz Jaroslav Kábele. Server Klikni.cz vyhledává v archivu článků iDNES.cz, v katalogu zboží a v katalogu odkazů, návštěvníci tam najdou také slovníky.
V listopadu 2006 navštívilo server Klikni.cz více než 500 000 unikátních uživatelů a zhlédlo na něm přes 4 milionů stránek.
- Novinky - Internet (333.97 kB) - Staženo 0x