Průvodce Chipu po CPU a GPU
Porovnání procesorů a grafických čipů - Grafický čip nVidia GeForce 8800 je tady! Nové karty překonávají všechny konkurenty, jsou vybaveny pro DirectX 10 - a tím i pro Windows Vista..
Thomas Littschwager
Pravda, téměř každý high-endový model nové generace GPU strhává v dostizích grafických karet vedení na svou stranu. Tentokrát však nVidia svým GeForce 8800 GTX skutečně předběhla konkurenci „o několik délek“. GeForce 8800 GTX totiž už při normálních rozlišeních 1024 x 768 (17" TFT) a 1280 x 1024 (19") překonává doposud vedoucí grafický procesor GeForce 7950 GX2 až o 40 %. Svou špičkovou formu však dokazuje až při HD rozlišeních od 1600 x 1200 výše, pro něž byl čip 8800 GTX (krátce „G80“) speciálně navržen. Tady už nechává konkurenci daleko za sebou a přináší výkon vyšší nejméně o 100 %. A to i přesto, že momentálně musí ještě pracovat s DirectX 9. G80 byl totiž vlastně optimalizován pro grafické rozhraní DirectX 10, které se objeví až s novými Windows Vista koncem ledna 2007. Architektura GPU s obdivuhodnými klíčovými daty slibuje ve 3D hrách snímkové frekvence, o jakých se dosud nikomu ani nesnilo. O tuto výkonnostní explozi se zasloužil zcela nový design čipu - první skutečně nový vývojářský počin od „pětkové“ řady GeForce před více než čtyřmi lety pro DirectX 9. Tento článek proto zcela věnujeme nové generaci grafických čipů firmy nVidia. Ve světě CPU se momentálně mnoho neděje - ten se totiž stále ještě zotavuje ze šoku nedávno utrpěného kvůli „Quad Core“.
GeForce řady 8: Nástup se dvěma drahými špičkovými modely
nVidia trumfuje, zcela v duchu osvědčeného postupu, napoprvé jen dvěma špičkovými čipy: GeForce 8800 GTX a jeho mírně odtučněnou verzí GeForce 8800 GTS. Jako první vlaštovky dorazily do testovací laboratoře MSI NX8800GTX a Asus EN8800GTS. Pokrokové vymoženosti nové generace však zatím zůstanou vyhrazeny jen zámožným skalním hráčům: na grafické karty se špičkovým modelem GeForce 8800 GTX je třeba si připravit kolem 17 000 Kč vč. DPH, v případě menšího bratra GeForce 8800 GTS „postačí“ téměř 14 000 Kč vč. DPH. Je však čím se chlubit: 3D karty s čipem GeForce 8800 GTX (taktovací frekvence 575 MHz) jsou vybaveny majestátními 768 MB paměti, k nimž se přistupuje frekvencí 900 MHz. Ale i GPU 8800 GTS (takt 500 MHz) se pořád ještě pyšní tučnými 640 MB grafické paměti s frekvencí 800 MHz. Ovšem paměťová výbava přispívá k suverénní výkonnostní show jen částečně. Kromě už zmíněné podpory DirectX 10 mají totiž nové karty vlastní akcelerátor fyziky a úplně nový design interních shaderů.
Čekání na Windows Vista: DirectX 10 a Shadermodel 4 přinášejí netušený výkon
Spolu s DirectX 10 přichází - jako s DirectX 9 léta páně 2002 Shadermodel 2.0 - nový Shadermodel 4.0. V dalším textu se nezabýváme jejich odlišnostmi a zaměřujeme se na novinky v DirectX 10. Snad nejvýznamnější inovací je opuštění dedikovaných vertexových a pixelových shaderů. V minulosti při vytváření 3D scény často buď pixelové shadery (výpočet barev a textur), nebo vertexové shadery (výpočet souřadnic v mřížkových modelech) neměly co dělat, zatímco se jiná část lopotila s počítá ním. Této nevyváženosti je nyní konec. DirectX 10 zavádí architekturu tzv. jednotných shaderů (unified shader architecture). Ta umožňuje flexibilní přidělování existujících shaderů, u nVidie zvaných „streamprocesory“. Každý shader tak může podle potřeby fungovat jako vertexový nebo pixelový. Tento trend ovšem již dříve rozpoznala konkurenční firma ATI a zhruba před rokem zavedla unifikované shadery ve svém GPU Xenos 48 pro Xbox 360. nVidia nyní tento koncept uskutečňuje u řady GeForce 8800 - a grafickému jádru v GeForce 8800 GTX dopřává hned 128 streamprocesorů.
Quantum Effects: Výpočet fyzikálních jevů v reálném čase
Velkou výhodou unifikované architektury je masivní paralelní výpočet 3D objektů. Nerozhoduje ovšem jenom počet shaderů, nýbrž také jejich pracovní frekvence. Původně byly shadery jednoduše taktovány spolu s GPU -dnes čip 8800 GTX interně urychluje streamprocesory na 1350 MHz (8800 GTS na 1200 MHz). Na to ovšem shadery potřebují také dostatek místa. V porovnání s předchůdcem nVidia 7900 GTX se počet tranzistorů zvýšil více než dvakrát - z 278 milionů na 681 milionů. Model 7900 kromě toho potřeboval „ubytovat“ pouhých 32 shaderů namísto 128.
Velkým tématem počítačových hráčů je dnes propočítávaní fyzikálních jevů. Náročné výpočty grafických efektů totiž až dosud zaměstnávaly hlavní procesor, který však na takovéto úlohy vůbec není stavěn. Firmě Ageia se sice jako první podařilo vyvinout speciální procesor PhysX, který CPU od této dodatečné zátěže osvobodil, ten je však umístěn na drahé přídavné kartě. Naproti tomu nVidia „výpočty fyziky“ prostě integrovala v GPU - žádný přídavný čip už tedy není zapotřebí. ATI bude tento vzor následovat.
Grafická kvalita: O realistické obrazy se starají nové funkce ovladačů
Čerstvé generace GPU s sebou vždy přinášejí nová vylepšení obrazu. Je tomu tak i u GeForce 8800 s jeho novými ovladačovými funkcemi. Hrany ve 3D hrách se nyní dají efektivně vyhladit 16násobným antialiasingem a také lze realističtěji vypočítat dynamické světelné reflexe (HDR). Vítaným přínosem těchto obrazových vylepšení je to, že se standardně projeví i ve hrách, které samy o sobě tyto funkce nenabízejí. A tak si teď můžete své staré hry ještě jednou vychutnat v novém světle.
Hladový silák: O neomezený 3D výkon pečuje 800W síťový zdroj
Tak velký výkon má samozřejmě svou cenu - a ta se u GeForce 8800 GTX platí spotřebou proudu. Jestliže špičkovým grafickým kartám až dosud stačil jeden přídavný přívod proudu, který je napájel až 75 watty, karty s novým „turbočipem“ potřebují hned dva (viz obrázek dole). Spolu se 75 W, které dodává slot PCI-E, tak má karta k dispozici až 225 W - a velkou část z nich také skutečně spolyká. Při nasazení dvou takových GeForce 8800 GTX ve spřežení SLI a se smysluplně zvolenou high-endovou CPU je pak 800wattový síťový zdroj právě „tak akorát“ - pokud ovšem také disponuje čtyřmi kabely pro PCI-E. Naproti tomu menší 8800 GTS se spokojí s jedním přívodem proudu, a měl by tedy ve většině počítačů běžet bez problémů. *
TESTY
Pokud jde o trh s procesory a grafickými kartami, Chip vám přináší kompletní přehled. Vynakládáme velké prostředky na to, abychom mohli otestovat veškeré novinky; ceny přitom zjišťujeme do aktuálního čísla znovu.
G80 rozjíždí hry ve vysokém rozlišení
GeForce 8800 GTX přesvědčuje už naměřenými hodnotami v tabulce na * 75. Pořádně se však rozběhne teprve při HD rozlišení 2048 x 1536 pixelů - tady už konečně dokázala trochu zabodovat i ATI.
CPU: Třídy použitelnosti
Kancelář: Excel, Word, internet, hudbu a DVD včetně HD-DVD do rozlišení 720p - to vše zvládne nejlevnější zde zastoupený procesor. Multimédia: Záznam na DVD nebo přehrávání HDDVD do rozlišení 1080i vyžaduje výkon - ale nemusí být příliš vysoký. Dbejte však na malý ztrátový výkon (kvůli tichému chlazení).
Běžní uživatelé: Hry, Office, DivX a kódování MP3 a ještě něco navíc? Tato třída procesorů zvládne všechno - za rozumnou cenu. Nároční uživatelé: Multimediální specialisty a extrémní hráče uspokojí jen horní část seznamu. Šokující je zde nejen cena, ale většinou také náročnost chlazení.
Grafické karty: Třídy použitelnosti
Kancelář: Kdo nespouští hry a nepřehrává HDDVD, tomu stačí základní deska s „on-board grafikou“ nebo karta za 1500 Kč. Pokud by vedle MS Office a internetu měl monitor zobrazovat ještě také HD-DVD v rozlišení 720p, bude 3000 Kč za kartu dobrou investicí. Multimédia: Tyto karty jsou vhodné pro multimediální PC, v nichž dobře reprodukují HD video v rozlišení 1080i nebo jednoduché 3D hry.
Běžní uživatelé: Své „pixelové dělo“ si v této třídě najdou i hráči hledící na cenu. Tyto grafické karty zvládají všechny současné 3D spektákly, byť zčásti při sníženém rozlišení (1024 x 768) nebo s deaktivovaným vyhlazováním hran. Nároční hráči: Rozlišení 1600 x 1200 a aktivované filtry jako AA (Anti-Aliasing) a AF (Anisotropic Filter) udělají z každé hry pastvu pro oči. 3D karty tohoto kalibru vás však připraví o mnoho peněz -a většinou i o ticho.
* flexibilní přidělování unifikovaných shaderů
Dokumenty ke stažení- Hardware - Průvodce Chipu po CPU a GPU (756.54 kB) - Staženo 0x