Přejít k hlavnímu obsahu

Novinky: internet

Rok 2006 na internetu

Jednou jsi dole...

Předvánoční internet má pokaždé své specifické kouzlo. Na rozdíl od kamenných obchodů zde sice nenajdete na každém rohu stromeček a nezní zde ani koledy, přesto jsou Vánoce „cítit“ v každém bajtu.
Petr Kratochvíl

Už na počátku prosince se v e-mailech začínají objevovat jako přílohy více či méně vtipné vánoční vtipy a videa. Týden před Vánocemi tvoří polovinu pošty vánoční a novoroční přání. Přiznám se, že se děsím roku 2010, protože současné „e-mailové šílenství“ lze snést i díky tomu, že téměř polovina odesílatelů používá v přání jako náhradu prostředních dvou nul prsa...

Nákupní horečka

Dalším charakteristickým rysem předvánočního surfování je všudypřítomná reklama a nabídka fantastických nákupů. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se bude celkový letošní objem nákupů pohybovat okolo hranice 14 miliard Kč. Ve srovnání s rokem 2005 vzrostl počet nakupujících o téměř 40 %, a přesáhl tak hranici 1,5 milionu. Zatímco v předchozích letech byl trendem přesun od knih k elektrospotřebičům, nyní se stále častěji prodává i zboží běžné potřeby (a před Vánoci pochopitelně i hračky). Podle Ondřeje Fryce z MALL.cz. bude tento trend i nadále pokračovat: „Zákazníci budou i své další nákupy přesouvat na internet, je to pro ně jednodušší a levnější. Podle předběžných odhadů se bude MALL.cz na ,těchto číslech' podílet přibližně 1,3 miliardy Kč od 200 tisíc zákazníků.“

Výpadky na Seznamu

Za loňský rok jste mohli na Seznamu najít celou řadu novinek, které určitě přispěly k nárůstu jeho návštěvnosti a k jeho větší popularitě. Přesto se náš internetový gigant v loňském roce potýkal s celou řadou nepříjemností, které naopak v celé řadě uživatelů zasely semínka pochybností. Začalo to v dubnu, kdy se na TV Nova objevila reportáž o „hacku schránek na Seznamu“. Seznam v tom však byl v tomto případě nevinně a ze záležitosti se po pár dnech vyklubala „školní síťová aférka“. Dalšími ranami pro Seznam byly problémy s napájením (počátek července - nedostupnost některých stránek) a havárie jednoho z eboxů (polovina července, problémy s poštou). Vše na počátku prosince završila závada na diskovém poli, která celou řadu uživatelů připravila o poštu. Podrobnější informace o zmiňovaných událostech můžete najít i na PR blogu Seznamu (http://seznam.pr.sblog.cz/).

AMATÉRSKÁ PUBLICISTIKA

Digitální náves aneb Co nového u vás

Ve snaze rozšířit variabilitu zpravodajského vysílání zahájila Česká televize 1. ledna letošního roku nový, v České republice dosud neuplatněný projekt diváckého vysílání Digitální náves aneb Co nového u vás. Redakce zpravodajství ČT přidělila deseti vybraným přispěvatelům malou kameru formátu MiniDV s příslušenstvím a počítač se základním střihovým programem vhodným k editaci tohoto typu příspěvků a zajistila jejich připojení k internetu. Přispěvatel by měl po zapracování dodat jednu reportáž týdně v délce 1 - 3 minuty. Zpracované materiály budou prezentovány formou videosekvence na internetové stránce projektu s adresou.
Info: www.diginaves.cz.

Komentář redakce: Myšlenka „amatérské publicistiky", promítnutá do výše zmíněného projektu České televize, není nijak originální. Jde o současný trend těžící z rostoucího počtu vysokorychlostního připojení k internetu a stále vyššího rozšíření digitálních fotoaparátů a kamer. Vrcholem ledovce je vysoká popularita serveru YouTube. com, nabízejícího statisíce krátkých videosekvencí z a slaných internetovými uživateli. Je jen škoda, že veřejnoprávní televize nenabídla možnost zasílat videoreportáže většímu okruhu zájemců. Bude zajímavé sledovat, jak si povede projekt České televize ve srovnání s mnohem ambicióznějším tuzemským projektem internetové televize Stream.cz, která byla těsně před Vánoci spuštěna ve zkušebním provozu a o jejímž ostrém spuštění budeme podrobně informovat v některém z příštích čísel Chipu.

VIDEOZPRAVODAJSTVÍ

Nové internetové stránky TV Nova

Počátkem prosince byly představeny nové internetové stránky TV Nova (www.nova.cz), které upoutají jak moderním designem, tak rozšířeným obsahem. Na novém webu najdete nejen program a zajímavosti o TV Nova, ale i o televizi Galaxie Sport, neboť obě stanice patří do skupiny společnosti CME. K dalším novinkám patří také unikátní videozpravodajství, které rozšiřuje Televizní noviny a sportovní zpravodajství nejen z Galaxie Sport. Kromě obsáhlejšího programu TV Nova zde dále najdete i internetový magazín ANOvinky, což je nástupce časopisu ANO. Dozvíte se v něm zajímavosti a informace nejen ze zákulisí TV Nova, ale i ze společnosti. Internetovou podobu dostává i Klub diváků, který bude na nových stránkách nabízet svým členům účast na akcích pořádaných TV Nova, soutěže o ceny, vstupenky a další výhody. Redakce stránek připravuje též internetové služby, které by divákům přinesly další interaktivní zábavu k jejich oblíbeným pořadům.

ZAJÍMAVÉ STRÁNKY

Nový web pro ženy

Jak řídit poradu, kam zajít na výstavu, kterou knihu si přečíst nebo jak relaxovat, to je jen zlomek informací, které naleznete na stránkách magazínu LadyWeb (www.ladyweb.cz), nového projektu v rámci skupiny serverů iHNed.cz. LadyWeb je určen především ženám pracujícím ve vedoucích pozicích, ale i lékařkám, učitelkám či redaktorkám, respektive všem ženám, které současná nabídka českých webových stránek neuspokojuje. LadyWeb se zabývá byznysem i zábavou a jeho obsah částečně dodávají samy jeho čtenářky. V hlavních informačních blocích čtenářky naleznou nejaktuálnější informace o tom, co se v „ženském“ světě děje.
V rubrice Představujeme redakce pravidelně uvádí jednu úspěšnou ženu na manažerské pozici. V rubrice Rozhovor zase sdělují své zkušenosti známé osobnosti nebo ženy na zajímavých pozicích. Manažerky ocení blok Víme, jak být úspěšné, který informuje například o tom, jak se vyhnout konfliktům v práci či jak se projevovat na obchodních schůzkách apod. V rubrice Máme přehled jsou k dispozici informace ze společnosti, analýzy a ekonomické zprávy. Ve vedlejších informačních blocích se ženy dozvědí, jak o sebe pečovat po fyzické i duševní stránce. Budou jim doporučovány knihy, divadla, kina a další kulturní akce. Získají tak přehled o novinkách z různorodých odvětví. Na stránkách nechybí ani vlastní recepty a mnoho dalších informací.

Komentář redakce: Ženských internetových magazínů nabízí tuzemský web velké množství. Není divu, stačí se podívat na pulty trafik, prohýbající se pod záplavou ženských časopisů. Témata jsou ve většině magazínů podobná (krása, zdraví, recepty, péče o rodinu). Ani nový magazín z rodiny serverů iHNed.cz se na první pohled od podobně zaměřených serverů neliší (i zde jsou rubriky Jsme krásné, Umíme vařit apod.), obsah je však poněkud emancipovanější, než bývá u obvyklých ženských magazínů zvykem. Kladný dojem ze zajímavého obsahu bohužel kazí již tradičně nehezká grafika, charakteristická pro drtivou většinu webů vydavatelství Economia Online.

NOVĚ WWWYTVOŘENO

Již 22. internetový obchod otevřela nákupní galerie Mall.cz. Na adrese www.chrono.cz naleznete obchod specializovaný pouze na hodinky, hodiny a příslušenství. Chrono.cz je úzce specializovaný obchod, který chce v segmentu hodinek nabídnout nejširší možný výběr - v současné době jde o tisíce modelů bezmála padesáti značek. V novém obchodě najdete hodinky v cenových relacích od 600 Kč až po dámské hodinky se 42 diamanty za desítky tisíc korun. O širokém výběru svědčí například i nabídka nejtenčích hodinek na světě poháněných světlem či hodinek odolných vůči vodě do 500 metrů. Kromě hodinek si zákazníci mohou vybrat i nástěnné či stolní hodiny, budíky, meteostanice nebo outdoorové a potápěčské měřicí přístroje. Rádio Impuls zmodernizovalo své webové stránky. Na internetové adrese www.impuls.cz návštěvníci najdou v novém designu podrobné informace o programu rádia, portréty moderátorů, soutěže, výběr toho nejlepšího z pořadu Haló, tady Impulsovi, přepisy rozhovorů s VIP osobnostmi, fotogalerii nebo mohou sledovat aktuální zpravodajství či informace z dopravy. Tradiční součástí webových stránek je přehrávač internetového vysílání a informace, který z moderátorů právě vysílá. Novinkou je playlist českých písniček dané hodiny. Webové stránky vznikly ve spolupráci společnosti Via Aurea, s. r. o., a Rádia Impuls.
Společnost Symbio vytvořila novou grafickou podobu portálu eISO.cz (www.eiso.cz), který sdružuje veškeré potřebné informace z oboru řízení kvality. Portál je podle úrovní oprávnění rozdělen do několika částí. Základní funkce portálu a obecnější informace jsou dostupné všem uživatelům, pokročilejší funkce jsou dostupné registrovaným uživatelům (Information Passport). Uživatelům s placeným přístupem (Premium Passport) je pak dostupný kompletní obsah a funkcionalita. Portál v plné verzi nabízí nástroje pro e-learning, včetně možnosti získání osvědčení o jeho úspěšném absolvování, on-line poradnu, hodnocení školení, kompletní verzi všech novinek, vzorovou dokumentaci ke stažení, možnost hodnocení certifikačních firem a řadu dalších prvků.

VYHLEDÁVÁNÍ PRODUTKŮ

Centrum hledá zboží přes mobil

Na počátku nového roku zpřístupnil portál Centrum majitelům mobilních telefonů novou službu. Po mobilních Supermapách přišlo i hledání zboží přes mobilní telefon.
„Zpřístupněním této aplikace do mobilního telefonu je služba pro uživatele ještě užitečnější než jen na internetu. Lidé si mohou ve chvilce porovnat ceny různých druhů zboží. Služba vyhledává přes 7,5 milionu produktů ve více než 1700 internetových obchodech,“ říká David Štýbr, projektový manažer, který má novou službu na starosti.
Využívání služby je snadné, pouze před prvním použitím je nutné stáhnout si aplikaci do telefonu (buď přes WAP, nebo přes PC). Návod najdete na adrese http://search.centrum.cz/info/mobilnizbozi.php. Na počátku ledna bylo k dispozici více než 1,5 milionu produktů v 1765 internetových obchodech.

Komentář redakce: Zatímco mobilním mapám tleskáme, zde můžeme pouze kroutit hlavou. Dokážete si představit, že někdo nakupuje v internetovém obchodě přes mobilní telefon? Použití počítače je rychlejší, přehlednější a především pohodlnější. Proč tedy před nákupem nepoužít „normální“ verzi vyhledávače zboží? Podle nás získalo Centrum pouze kandidáta do top 10 v kategorii „Zbytečné vynálezy“.

ZMĚNA DESIGNU

Největší tuzemská filmová databáze v novém

Československá filmová databáze (www.csfd.cz) se dočkala nového kabátu. Šestiletá ČSFD tak slovy jejího autora Martina Pomothy opouští zdi školky a chystá se do školy. „Změna designu byla razantní. ČSFD měla vždy tak trochu protiproudovou podobu, sice elegantní a originální, ale vždy působila jako místo pouze pro filmové zasvěcence a fajnšmekry. Byla staromódně zbarvena, v tradici starých filmů. Nynější grafikou tuhle pětiletou etapu ČSFD lámu, oblékám projekt do mainstreamovějšího kabátu, který na první pohled zaujme širší diváckou obec, nejenom fanoušky filmového klubu na ČT2,“ sdělil exkluzivně pro Chip Martin Pomothy. Výraznější obsahová vylepšení by teprve měla přijít, pro začátek je možno vést diskuse v profilech tvůrců a herců a filmy v jejich filmografiích si můžete seřazovat podle kvality od nejlepších po nejslabší. V profilech filmů v pravém sloupci s hodnoceními uživatelů se nově zobrazuje dvacet hodnocení. Malé změny nastaly v sekcích Novinky, Diskuze a na hlavní stránce ČSFD, kde výraznější prostor dostaly Televizní tipy dne, Trailery a Novinky na DVD.

ZAJÍMAVÁ SLUŽBA

Hledání firem a služeb

Chcete pro svou firmu rychle najít spediční firmu? Potřebujete doma vyměnit stará okna za nová, plastová? Obě přání (a celou řadu dalších) vám pomůže vyřešit vyhledávač WLW (www.wlw.cz), který nabízí bezplatné vyhledávání v internetové databázi několika desítek tisíc českých firem a výrobků. Na rozdíl od podobných projektů některých jiných portálů nabízí WLW jednoduchý design bez rušivých reklam a „uživatelsky přívětivé“ prostředí.

CO HLEDÁME NA WEBU

Nejhledanější slova roku 2006

Poslouchat v MP3 přehrávači Tokio Hotel, podívat se na lechtivé snímky nebo na novou škodovku, vyznat se v Praze, v létě jet do Chorvatska a ve volných chvílích si na počítači zahrát hru GTA - to si v jednotlivých kategoriích nejvíce přáli lidé na českém internetu v roce 2006. Vyplývá to z celoroční statistiky, kterou na základě všech dotazů ve vyhledávání zveřejnil portál Centrum.cz.
„Češi loni o něco častěji než předešlé roky hledali něco zdarma. Do první desítky nejvyhledávanějších slov se tak dostaly MP3 ke stažení zdarma, SMS zdarma nebo sudoku. Z prvních míst naopak zmizeli předloni velmi populární Vyvolení. Zájem o ně ale neutuchá, což potvrzuje kategorie známých osobností. V nich jsou na prvních příčkách vedle stálice Paris Hilton právě lidé z druhé řady Vyvolených, jak říká architekt vyhledávání na Centrum.cz Jan Nehasil. Dodává, že více než kdy v minulosti chtěli lidé na internetu najít celebrity nahé.
Specifický byl poslední den roku. Na Silvestra lidé na internetu hlavně doháněli resty a chtěli na poslední chvíli poslat přání. „Prvních šest nejvyhledávanějších odkazů byly v různých obdobách elektronické novoročenky. Celoroční vítěz všech kategorií - MP3 ke stažení zdarma - zůstal 31. prosince až za nimi,“ říká Nehasil. Hlavní žebříček nejvyhledávanějších dotazů doplňuje šest tematicky sestavených žebříčků, které ukazují pořadí v uživatelsky často hledaných kategoriích. Tady jsou:

Nejvyhledávanější výrazy

1. MP3 ke stažení zdarma
2. Seznamka
3. Hry zdarma
4. Horoskopy
5. Jízdní řády
6. SMS zdarma
7. Sex
8. Sudoku
9. Tokio hotel
10. Rande

Top Erotika

1. Sex
2. Free Video
3. Porno
4. Freefoto
5. Amatéři
6. Erotické povídky
7. Erotika

Top Celebrity

1. Antonín Jalovec - Vyvolení
2. Paris Hilton
3. Karolína Vrbasová - Vyvolení
4. Martin Hranáč - Vyvolení
5. Karina Hovjacká - Vyvolení
6. Pamela Anderson
7. Eva Aichmajerová

Top Auta

1. Škoda
2. Renault
3. Ford
4. Peugeot
5. Citroen
6. Hyundai
7. BMW

Top 7 Ve vyhledávání zboží

1. MP3 přehrávač
2. Notebook
3. Mobilní telefony
4. Digitální fotoaparát
5. Televize
6. Hodinky
7. Nábytek

Top Hudba

1. Tokio hotel
2. Divokej Bill
3. Nohavica
4. Simple Plan
5. Daniel Landa
6. System Of a Down
7. Greenday

Top Destinace

1. Chorvatsko
2. Egypt
3. Řecko
4. Bulharsko
5. Černáhora
6. Francie
7. Slovensko

CO SE STAHUJE

Slunečnice.cz: Programy pro úpravu fotografií

Nejstahovanějším českým programem v databázi serveru Slunečnice.cz zůstala v listopadu stejně jako v předchozím měsíci sada kodeků Codec Pack All in 1 6.0.3.0. Do první desítky se mezi českými programy probojoval jediný nováček: Zoner Photo Studio 8 - nástroj na zpracování digitálních fotografií. Z říjnového 12. místa jej v listopadu zájem uživatelů vynesl až na 4. pozici. Nejnovější profesionální verze tohoto programu, Zoner Photo Studio 9 Professional, se okamžitě po přidání do databáze serveru Slunečnice.cz probojovala do první třicítky.
Nejstahovanějším programem mezi zahraničními tituly se po sedmiměsíčním kralování oblíbeného instant messengeru Atlas ICQ 5.10 #3080 stal nástroj na emulaci chráněných i nechráněných CD nebo DVD DAEMON Tools 4.0.8. Do první desítky se nově dostal jen kompresní program WinRAR 3.62. Oblibu nástrojů na úpravu a stahování videa potvrzuje 26. pozice programu LeechVideo Converter 1.0, který slouží k ukládání videa přehrávaného přímo v prostředí prohlížeče MS Internet Explorer. Toto umístění je pro tento software úspěchem tím spíše, že do databáze serveru Slunečnice. cz byl přidán teprve v průběhu listopadu.

HRY NA ČESKÉM INTERNETU

Slovní fotbal je nejúspěšnější hrou

Počet hráčů populární hry tuzemského internetu Slovní fotbal (www.hry.cz/hry/slovni-fotbal) překonal během jednoho prosincového dne hranici 25 tisíc.
Každý z hráčů odehrál průměrně pět her a strávil ve hře přes jednu hodinu. Onoho dne se odehrálo 130 598 „fotbalových“ duelů. Slovní fotbal se tak stal jednoznačně nejúspěšnější hrou českého internetu. Na návštěvnosti se ze 70 procent podílí uživatelé nového portálu Hry.cz, jehož nová verze byla nedávno spuštěna. Slovní fotbal hrají dva hráči proti sobě a snaží se z 11 náhodně vybraných písmen složit co nejvíce podstatných jmen. Hráč, který složí nejvíce unikátních slov, se posune k brance soupeře, případně vstřelí gól. Hra je nápaditě doplněna i červenými a žlutými kartami, které je možné udělit soupeři za vyčerpání celého zásobníku 11 písmen nebo za vytvoření delšího slova než soupeř. Ke hře stačí mít nainstalovaný běžný internetový prohlížeč s doplňkem Adobe Flash Player.

Dokumenty ke stažení