Přejít k hlavnímu obsahu

Tipy a triky: software

Chip & SOFTWARE

17 MICROSOFT OFFICE XP

Proces Ctfmon

Na počítači se vám mezi spuštěnými procesy objevil proces s názvem ctfmon.exe. Nic takového jste nespouštěli, nebyli jste ani připojeni k internetu, pouze jste pracovali ve Wordu. Nejde o vir? Lze tento proces nějakým způsobem odstranit?
Tento proces je součástí Microsoft Office XP a aktivuje se při spuštění libovolného programu z Microsoft Office XP. Bohužel zůstane spuštěný i po ukončení všech programů Office. A k čemu slouží? Program ctfmon.exe aktivuje procesor pro zadávání textu pomocí alternativního vstupu uživatele a také panel jazyků sady Microsoft Office. Program ctfmon.exe sleduje aktivní okna a nabízí podporu pro vstup textu, ať už jde o rozpoznávání hlasu, rozpoznávání rukopisu, klávesnici, překlad a další technologie alternativního vstupu uživatele.
Myslíte si, že ho nepotřebujete a že ho můžete ukončit? Bohužel, při ukončení programu ctfmon.exe může dojít k problematickému chování aplikací sady Office XP…
Je tedy nutné zvolit jiný postup, kterým je odebrání tohoto prvku z celých MS Office. Postupujte takto:
V seznamu Aktuálně nainstalované programy klikněte na položku Microsoft Office XP a poté na tlačítko Změnit. V dialogovém okně Možnosti režimu údržby klikněte na Přidat nebo odebrat součásti a poté na Další. V okně Zvolte možnosti instalace všech aplikací a nástrojů produktu Office se postupně proklikejte přes Sdílené součásti sady Office až k ikoně Alternativní vstup uživatele a zde nastavte Neinstalovat.
Nakonec klikněte na tlačítko Aktualizovat.

18 WINDOWS XP

Odinstalování Service Packu 2

Po nainstalování aktualizace Windows XP SP2 vám přestaly fungovat některé programy. Jste si vědomi bezpečnostního rizika a chcete Service Pack 2 odinstalovat.
Odinstalování aktualizace Microsoft Windows XP Service Pack 2 z počítače lze provést několika způsoby. Vyberte si ten, který vám bude vyhovovat:
1) pomocí nástroje Přidat nebo odebrat programy v okně Ovládací panely;
2) pomocí skryté složky $NtServicePack-Uninstall$;
3) pomocí procesu Obnovení systému.

1) Použití nástroje Přidat nebo odebrat programy v okně Ovládací panely

Nejprve klikněte na tlačítko Start / Spustit, do řádku Otevřít zadejte příkaz appwiz.cpl a klikněte na tlačítko OK.
Označte políčko Zobrazit aktualizace, zvolte položku Windows XP Service Pack 2 a potom klikněte na tlačítko Odebrat. Dále postupujte podle pokynů průvodce odinstalací.

2) Použití skryté složky $NtServicePackUninstall$

Ve složce c:windows$NtServicePackUninstall$spuninst spusťte program spuninst.exe. Po spuštění Průvodce odebráním aktualizace Windows XP Service Pack 2 klikněte na tlačítko Další a dále následujte pokynů průvodce.

3) Použití procesu Obnovení systému

Klikněte na tlačítko Start / Spustit, do políčka Otevřít zadejte příkaz %SystemRoot%System32restorerstrui.exe a klikněte na tlačítko OK. Pak klikněte na Obnovit předchozí stav počítače a následně na tlačítko Další.
Poté klikněte na datum instalace aktualizace Windows XP SP2 a v okně Bod obnovení klikněte na položku Nainstalovaná aktualizace Windows XP Service Pack 2. Nakonec klikněte na Další a podle pokynů na obrazovce odeberte Service Pack 2.

19 MS OFFICE

Chyba při instalaci

Chcete nainstalovat nově zakoupený MS Office, ale při instalaci se neustále objevuje chybové hlášení o závažné chybě při instalaci.
Toto chybové hlášení se může objevit i při prvním spuštění libovolného programu Office a obvykle na něj můžete narazit ve dvou variantách. Pokud jste přihlášeni jako administrátor, má chybové hlášení tuto podobu: Při instalaci došlo k závažné chybě.
Pokud jste přihlášeni jako běžní uživatelé, vypadá hlášení o chybě takto: Tento opravný balíček nelze otevřít. Obraťte se na dodavatele aplikace a ověřte, zda se jedná o správný opravný balíček Instalační služby systému Windows.
Problém způsobují informace v registru, které tam zůstaly po starší verzi MS Office. Řešením je použití nástroje Windows Installer CleanUp, kterým odstraníte nastavení registru Windows; pak už jen stačí znovu nainstalovat MS Office.
Postupujte takto: Nejprve si stáhněte a nainstalujte Windows Installer CleanUp (http://download.microsoft.com/download/e/ 9/d/e9d80355-7ab4-45b8-80e8983a48d5e1bd/msicuu2.exe). Poté program spusťte, vyberte program, který chcete odebrat, a klikněte na tlačítko Odebrat. Vše potvrďte kliknutím na OK a poté na tlačítko Konec.
Pozor, nezapomeňte, že Windows Installer CleanUp vymaže pouze ta nastavení registru, která souvisí s instalací programů. Proto při nové instalaci zvolte stejnou složku jako při původní instalaci...

20 ADOBE PREMIERE

Chyba při převodu MPEG-2

Při převodu vytvořeného videa do souboru ve formátu MPEG-2 v programu Adobe Premiere se celý počítač „zakousne“ a jediným řešením je jeho restart. Ještě nedávno vše fungovalo, chyba se objevila až po nainstalování Service Packu 2.
Příčinou této chyby je opravdu zmiňovaný Service Pack 2. Nicméně Microsoft už také zveřejnil opravu řešící tento problém. Stačí si jen z webu služby Stažení softwaru stáhnout soubor označený jako 886716. Po restartu počítače by již převod do MPEG-2 měl proběhnout bez problémů.

21 WINDOWS MEDIA PLAYER

Nelze přehrát licencovaný obsah

Při pokusu o přehrání některého licencovaného mediálního obsahu, který jste dříve přehrávali bez problémů, se nyní objeví chybové hlášení, že obsah nelze přehrát a že je nutné znovu získat licence k přehrávání obsahu.
Příčin tohoto nepříjemného problému může být několik. Kromě upgradu z Microsoft Windows 2000 na Windows XP však opět bývá nejčastějším viníkem Service Pack 2. K problému dochází, protože Windows Media Player 9 zpracovává licence na digitální obsah jiným způsobem než předchozí verze aplikace Windows Media Player. Pokud chcete, aby vám zůstal licencovaný obsah přístupný i po zmiňované aktualizaci (nebo upgradu), musíte nejprve zazálohovat licence pro soubory digitálních médií. To v Media Playeru provedete kliknutím na příkaz Správa licencí v nabídce Nástroje. Pokud chcete Service Pack 2 odinstalovat, doporučujeme vám zálohování všechny dalších licencí.

22 OUTLOOK 2003

Chyba při synchronizaci

Při synchronizaci kapesního počítače s Outlookem 2003 ignoruje synchronizace položky ve složce Kalendář, Kontakty a Úkoly. Často se také objevuje chybové hlášení: Synchronization cannot start because this desktop computer cannot access necessary information. (Synchronizace nemůže začít, protože tento stolní počítač nemůže získat přístup k potřebným informacím.)
K tomuto problému dochází, používáte-li aplikaci Microsoft ActiveSync 3.6 nebo dřívější verzi s aplikací Outlook 2003. Někdy se tato chyba také projeví chybovým hlášením An external application is trying to access e-mail addresses you have stored in Outlook. (Externí aplikace se pokouší získat přístup k e-mailovým adresám, které máte uloženy v aplikaci Outlook.)
Do you want to allow this? (Chcete to povolit?)
To se objevuje během procesu synchronizace. Nejrychlejším a nejjednodušším řešením je aktualizace Microsoft ActiveSync na verzi 3.7 nebo novější. Aplikaci ActiveSync je možné stáhnout z WWW stránek Microsoftu (www.microsoft.com/mobile).

Dokumenty ke stažení