Nutná výzbroj
Aparáty pro VoIP - Internetová telefonie není jen záležitostí výběru nejrůznějších operátorů a paušálů - nemenší důraz je nutno klást i na hardwarové vybavení. Vždyť samotný telefon je právě to zařízení, se kterým budete v kontaktu nejvíce. Vyberte si tedy z nabídky námi otestovaných přístrojů a něco si o nich přečtěte. Parametry si můžete ověřit v přehledné srovnávací tabulce.
Text: Jan Řezáč, Vratislav Klega
Telefony jsme vybírali podle náročnosti uživatelů a snažili jsme se pokrýt celou škálu modelů - od úplně primitivního přes vyspělejší až po ty nejnáročnější manažerské kousky. Hlavními kritérii byla snadnost instalace, funkce, kvalita hovorů a spolehlivost. V testu narazíte na dvě redakční ocenění, kterými jsou Chip tip - Vítěz testu a Cenový tip.
THOMSON ST 2030
Nedotažený elegán
Hledáte-li elegantní telefon s profesionálním vzhledem, sáhněte po tomto přístroji. Díky šikmému postavení, v němž má telefon sklon ideálních 45 stupňů, vypadá skutečně profesionálně. Rovněž použitý plast je velice kvalitní a zdá se, že něco vydrží.
Méně spokojeni jsme byli s vnitřnostmi telefonu. Jelikož se jednalo o jeden z prvních výrobků, byl firmware telefonu na nízké úrovni. Přes webové rozhraní nelze nastavit téměř nic, vše se musí provádět přes displej telefonu. Ale i po nesnadném nastavení měl telefon dílčí problémy. Po položení sluchátka byl účtován hovor až do okamžiku, než položila i druhá strana. To byl častý problém telefonů před několika lety, dnes by se to však už stávat nemělo.
Funkčně je telefon vybaven výtečně.
Nechybí přidržení i předávání hovoru, handsfree s hlasitým odposlechem, polyfonní vyzvánění, seznam na tisíc položek a další funkce. Jen jako průměrný hodnotíme displej. Je sice velký a plně grafický, není však podsvícený. Z celkem 30 kláves je podsvíceno pouze 13. K telefonu lze připojit externí modul, který přináší dalších 28 kláves. Při vývoji předběhli designéři své kolegy techniky o celou délku. Ti však mají výhodu v tom, že nové verze firmwaru mohou dodávat postupně. Spíše než pro top managery se bude telefon hodit pro drobné podnikatele, pro něž je důležitá také cena, která je stále na přijatelné úrovni.
WELL 8820 IP
Low-end pro všechny
Přestože byl produkt společnosti Well nejlevnější v testu, patřil mezi lepší kousky. Výhodou telefonu je především jednoduché ovládání a snadná instalace. Celé webové rozhraní tvoří pouze jedna stránka, která je logicky rozdělena na pět částí. Zvolit si můžete použitý kodek (nechybí jak kvalitní G.729, tak úsporný iLBC) i různá vyzvánění. Telefon si výborně rozumí s každou sítí a nejspíš nenarazíte na žádný problém, ani při špatně nastaveném překladu adres.
Displej není plně grafický, skládá se ze dvou řádek po 16 znacích. Matice jednotlivých znaků je poměrně hrubá, pro čísla je však dostačující. Výborné je dostatečně silné zelené podsvícení. To bohužel neplatí o tlačítkách, která nejsou podsvícena vůbec, takže ve tmě se budete muset spolehnout jen na svou paměť. Příjemné je, že přístroj obsahuje malá tlačítka, která zobrazí základní informace telefonu - IP adresu, zmeškané hovory, masku podsítě atd. - a kromě zobrazení příslušné informace na displeji ji přečte i v anglickém jazyce. Pokud zadáváte IP adresu telefonu do prohlížeče, stačí stisknout příslušné tlačítko a jen poslouchat.
Záporně hodnotíme jen hlasitý odposlech, který je u tohoto telefonu prakticky nepoužitelný. Kvalita mikrofonu je na nízké úrovni a protější strana téměř nic nerozumí. V normálním režimu je však kvalita velmi dobrá a pro domácí použití plně dostačující. Telefon může pracovat i ve svislé poloze a lze jej samozřejmě připevnit na zeď.
WELL LP - 302
Pomalu, ale jistě
Pokud patříte mezi uživatele, pro které je veškerá miniaturazice utrpením, určitě naleznete zalíbení v tomto telefonu. Ačkoliv samotné rozměry přístroje nejsou nijak přehnané, tlačítka jsou skutečně obrovská - přes 25 mm široká a 15 mm vysoká. Ať už máte prsty jakkoliv velké, nebudete mít s mačkáním tlačítek problémy - snad jen v síle stisku. Tlačítka totiž mají větší odpor, než je obvyklé, a je třeba je skutečně domáčknout.
S přístrojem se telefonuje velice příjemně. Hlasitý odposlech je na dobré úrovni, kvalita reproduktoru i mikrofonu je výtečná. Pokud telefonujete se sluchátkem u ucha, máte možnost si regulovat hlasitost ve dvou stupních přímo na sluchátku. Výhodou telefonu je pět postranních tlačítek, kterým lze přiřadit telefonní čísla. Tlačítka mají výměnné papírky, takže lze připsat i jméno, které se pod tlačítkem skrývá.
Samotné nastavení přístroje i sítě je zcela bezproblémové. Telefon lze snadno nastavit nejen přes webové rozhraní, ale také přes menu telefonu. Výtku máme k displeji, který je dobře čitelný jen pod určitým úhlem, a přivítali bychom podsvícení displeje i tlačítek. Při zadávání je třeba postupovat pomalu -pokud budete vyťukávat číslice příliš rychle po sobě, telefon některé vynechá.
Jako cílová skupina zákazníků se nám jeví nejspíše důchodci, kterým bude vyhovovat jednoduché ovládání, velká tlačítka, vysoká kvalita hlasitého odposlechu, regulace hlasitosti na sluchátku i přednastavená tlačítka s čísly. Hodláte-li pořídit VoIP svým příbuzným seniorům, máte jasného kandidáta. Cena přístroje by ovšem mohla být nižší.
INTERBELL IB 302
Dobrý standard
Dalším z testovaných přístrojů je Interbell IB 302. Jedná se o klasický stolní IP telefon s nepříliš atraktivním vzhledem, ale spolehlivými funkcemi pro volání. Je dostupný ve dvou barevných provedeních - černý a bílý. Designéři si v tomto případě zřejmě hlavy příliš nelámali. Z hlediska bytelnosti na nás telefon také příliš nezapůsobil - hlavně kvůli vyklápěcímu displeji. Postrádáme i možnost pověšení na zeď.
Konfigurace byla ovšem více než příjemná a pro zkušenější uživatele bude otázkou několika desítek vteřin. Webové rozhraní je velice účelné a efektivní. Celé prostředí telefonu (jak webové rozhraní tak menu v telefonu) je v češtině - čímž aparát nabírá další bodíky v hodnocení. Telefonní seznam obsáhne 100 čísel a funkce speed dial urychlí přístup k nadefinovaným číslům. Telefon podporuje uložení 80 záznamů nezodpovězených, volaných a přijatých hovorů.
Tlačítka telefonu jsou dostatečně velká, bohužel nepodsvícená. Oproti tomu displej je podsvícen hezky modře, bohužel ale není ze všech úhlů dobře čitelný. Najdeme na něm dva řádky po šestnácti znacích. Vzhledem k tomu, že nejde o přístroj na akumulátory, mohl by klidně svítit déle - než do webového prohlížeče stačíte zanést IP adresu, telefon vám téměř jistě zhasne. Kvalita zvuku při hovoru, o kterou se stará řada podporovaných kodeků, byla na vynikající úrovni. Při volání jsme na žádné problémy nenarazili. Jedná se o dobrý telefon, který sice nenabídne mnoho možností, ale také ničím nezklame.
Z COMAX NT- 320
Bratr Wellu ve stříbrném kabátě
Pod tajemným označením tohoto kousku se neskrývá nic jiného, než náš cenový tip -Well 8820IP. Vnitřně se totiž jedná o telefon dokonale identický. Stejné je webové rozhraní, hlas, který čte čísla, i některé klávesy. Z našeho pohledu si však firmware s tímto přístrojem nerozumí tak dobře, jako v případě Wellu - hovor nám několikrát spadl bez jakékoliv zjevné příčiny. Displej je téměř identický, pouze má více "cool" modré podsvícení, je ale bohužel hůře čitelný z některých úhlů. Přestože prodejci uvádějí, že lze do telefonu uložit 200 telefonních čísel, ve skutečnosti je jich, stejně jako u Wellu, pouze 100.
Celkově je design telefonu modernější a futurističtější, Well je spíše usedlý. Na druhou stranu není telefon tak robustní, jako Well, který působí více profesionálním dojmem a určitě tak rychle nezestárne. Na telefonu chválíme adaptér, který byl bezkonkurenčně nejmenší a nejlehčí ze všech testovaných telefonů, a nezabírá téměř žádné místo. Praktické jsou i dvě světelné diody na vrchní části telefonu. První signalizuje, zda je telefon korektně připojen do sítě a získal platnou IP adresu. Druhá dioda oznamuje, že telefon je zaregistrován u vašeho operátora a lze tedy provádět telefonní hovory.
GRANDSTREAM BUDGETONE 100
Dědeček telefon
Budge Tone 100 je mezi VoIP telefony už téměř veterán. Vždyť jeho první recenzi jsme vám přinesli již v říjnovém Chipu roku 2004. Od té doby se vůbec nezměnil. Na jednu stranu stále dobře poslouží, některé části by však už zasloužily omlazovací kůru. Designem telefon nikoho neurazí - černá barva nestárne, kontrastní bílá tlačítka působí elegantně. Jsou dostatečně velká, bohužel však nepodsvícená. Archaicky už dnes působí sedmisegmentový displej, na který dnes narazíte snad jen u digitálních hodinkek. Konfigurovat telefon přes tento displej je skutečně nepříjemné, na zobrazení čísel však stačí.
Webové rozhraní je určeno spíše pro puntičkáře než pro koncové uživatele. Zvolit si můžete velikost framu, hodnotu QoS, četnost přeregistrace a mnoho dalších technických parametrů, které koncového uživatele většinou nezajímají a nanejvýš zmatou. Hovor probíhá bez komplikací, kvalita hlasitého odposlechu je spíše špatná. Zadní část telefonu je přizpůsobena k našroubování na zeď, nikoliv však sluchátko, které v této pozici spadne.
I když svůj účel telefon splní, koncepčně i technicky je již poměrně zastaralý a pořizovat jej jako nový IP telefon nedoporučujeme. Vedle verze 100 se prodávají i verze 101 a 102, rozdíly mezi jednotlivými produkty jsou však spíše kosmetické. Často je lze zahlédnout v nabídce některých operátorů za dotovanou cenu, která může být velice zajímavá.
OVISLINKE - PHONE 2000 S
Boj o první místo
Jeden z mála high-end telefonů tohoto testu s vyspělými funkcemi a nízkou pořizovací cenou. Jeho obrovskou předností je spravování až tří SIP účtů najednou. Využít lze také možnosti hovorů přes P2P protokol, což za předpokladu funkční firemní infrastruktury znamená volání bez poplatků a bez nutnosti registrace u SIP providera. Rozšířené možnosti tohoto telefonu umožňují přijmout dvě volání současně a udělat z nich konferenční hovory.
O přenos hlasu se postarají standardní kodeky G.711, G.723.1 a G.729, bohužel bez možnosti řízení toku dat QoS. Jsou zde i další stinné stránky: Přístroj se nepyšní zrovna atraktivním vzhledem a jeho tlačítka ani displej vůbec nejsou podsvícena. Určitě si dejte pozor, aby hovor ukončily obě strany, protože zavěsíte-li sluchátko tohoto přístroje, na druhém (třeba mobilním) aparátu hovor stále probíhá, což vás při pročítání faktury za volání určitě nepotěší. Telefon je možné pověsit na zeď, položit na stůl pomocí podstavce (konzoly) nebo nechat jen tak vodorovně ležet.
První pohled na veliké množství tlačítek jistě napoví, že se nejedná o jednoduchý přístroj. Samozřejmostí jsou klasické numerické klávesy a další rozšiřující, díky kterým vyvoláte například telefonní seznam, aktivujete hlasitý odposlech nebo třeba přesměrujete hovor. Druhá část dvaceti tlačítek se nachází na bleděmodrém štítku. Osm z nich je programovatelných, dalšími ovládáte všechny další funkce. Pokud po vás telefon "něco chce", u příslušného tlačítka se rozsvítí dioda, díky čemuž se ovládání stává velice intuitivním.
Ovládání přes webové rozhraní otevírá další dimenze pro práci s aparátem. O kvalitě hovoru nemějte pochyby, je na stoprocentní úrovni i z hlediska hlasitého odposlechu pro handsfree, k čemuž přispívá výkonný a dostatečně basující reproduktor. Koupí tohoto modelu jistě neprohloupíte, doporučujeme však ještě nějakou tu stovku přihodit a vsadit třeba na našeho vítěze testu.
GRANDSTREAM GXP - 2000
Redakce doporučuje
Pokud chcete telefon na vysoké úrovni za přijatelnou cenu, neváhejte a sáhněte právě po tomto kousku. Elegantně vypadající telefon Grandstream vás zcela jistě nezklame. Jeho instalace proběhla snad nejrychleji ze všech testovaných telefonů, tedy bez jakéhokoli problému. Jedná se o přihlášení přes webové rozhraní, zadání několika nezbytných údajů, restart telefonu, a již je přístroj připraven pro provozování internetové telefonie.
Po zapnutí aparátu se na vyklápěcím panelu modře rozzáří plně grafický LCD displej pro osm řádků po 22 znacích, který nás opravdu nadchl. Další specialitou tohoto kousku je spravování čtyř účtů najednou. Přes webové rozhraní si pro každý zvlášť nadefinujete parametry a rázem máte na stole "čtyři telefony". Mezi jednotlivými účty lze samozřejmě přepínat a pracovat. Pro jejich přepínání slouží tlačítka Line 1 až 4. Aktivní účet poznáte jak na displeji, tak i díky červené diodě u příslušného tlačítka. Pokud vám bude někdo volat například na účet na Line 3, bude tato dioda blikat právě u třetího tlačítka.
Sedm kláves po pravé straně slouží pro vyvolání rychlé volby nadefinovaných telefonních čísel. Telefon nabízí standardní funkce pro volání, jako například přesměrování hovoru, přidržení hovoru, konference atp. Kvalita hovorů byla bezpochyby na profesionální úrovni, k níž přispívá funkce DSP (Digital Signal Processing) a maskování zpoždění/ztráty paketů.
Hovor lze uskutečnit třemi způsoby: klasicky pomocí sluchátka, za asistence speakeru čili handsfree nebo připojením headsetu přes jack do zdířky na zadní straně. Telefon nabízí napájení přes ethernet za předpokladu PoE infrastruktury, takže případný výpadek proudu by vás v ničem neomezil.
Nevýhodou tohoto telefonu je, že pro aktivaci telefonního seznamu je nutný upgrade firmwaru, a také nepodsvícené klávesy. Telefon můžete nechat ležet na stole, nebo pověsit na zeď. Jedná se o opravdu povedený kousek pro náročnější uživatele za skvělou cenu.
SIPURASPA - 941
Tank mezi všemi
Vítězem testu se stal nejprofesionálnější telefon z námi vybíraných. Postavíte-li na stůl tohoto sexy elegána, ihned se dostaví pocit maximálního telefonního komfortu. Telefon je následovníkem předchozího typu SPA-841 a vznikl za pomoci společnosti Cisco, která firmu Sipura koupila. Jeho usazení na plochu stolu je řešeno stejně jako u Cisco telefonů - pomocí podpěry (konzole). Zde bychom však výrobce trošku pokárali, protože jiná možnost postavení neexistuje kvůli konektorům, nacházejících se na spodní části aparátu. Nelze ho tedy položit vodorovně na stůl ani pověsit na zeď. Protože se ale jedná o čistě kancelářský telefon, určený výhradně pro umístění na plochu stolu, můžeme tento fakt přejít mávnutím ruky.
Konfigurace probíhá přes webové rozhraní. Vzhledem k vyspělým funkcím telefonu se nejedná zrovna o jednoduchou záležitost, ale každý jistě časem dospěje ke zdárnému konci. Samotný telefon vypadá skutečně hezky. Barevně blikající tlačítka, veliký plně grafický displej (bohužel nepodsvícený), stříbrošedá barva, to vše představuje opravdovou pastvu pro oči. Kvůli samotnému vzhledu samozřejmě telefon nevybíráme, a podívejme se mu tedy trošku více na zoubek.
Model SPA-941 dovoluje připojení dvou SIP účtů (s možností rozšíření na čtyři) a jedenáct telefonních linek. K přepínání protokolů slouží tlačítka umístěná vpravo od displeje. Ten se pyšní plně grafickými 128x64 body. K telefonu je pro hovor možné připojit headset pomocí 2.5mm jacku, nebo využít hlasitého odposlechu přes plně duplexní speaker. Ke komfortu přispívají i další funkce: konferenční hovor mezi účastníky, blokování příchozích hovorů, identifikace volajícího, podržení hovoru, přesměrování hovoru, podpora telefonování přes NAT, přehled volání, ovládání hlasitosti... Telefonní adresář čítá 100 jmen, která je možné různě měnit a spravovat přes webové rozhraní. Pokud se vám nelíbí vyzvánění oznamující příchozí hovory, můžete si vytvořit vlastní melodie, které do telefonu jednoduše nahrajete.
Se Sipurou SPA-941 mohou v tomto testu měřit síly pouze telefony Grandstream GXP-2000 a Ovislink e-phone 20005, ale naši přízeň si tento telefon získal díky skvělému vzhledu, funkcím a nekompromisně nejvyšší kvalitě jak z hlediska hardwarového a softwarového provedení, tak i po stránce spolehlivosti.
ZÁVĚR
Vybírejte opravdu pečlivě, nejde o zrovna levnou investici. Pokud chcete přejít na alternativu, neměli byste o ní mít žádné pochyby, což bez vhodného aparátu určitě nelze. Jinou možností, jak se připojit k poskytovateli VoIP přes SIP protokol, je pořízení tzv. VoIP brány, ke které připojíte váš starý domácí analogový telefon. Ten se rázem promění v přístroj pro volání přes internetový protokol (IP). O tom všem ale v přespříštím čísle Chipu.
KOMENTÁŘ AUTORA
REDAKČNÍ TIP
Z testovaných telefonů bych osobně sáhl po Grandstream GXP-2000. Jedná se o špičkový telefon za skvělou cenu tří tisíc korun s atraktivním vzhledem a vyspělými funkcemi. Postará se vám až o čtyři SIP účty najednou, čímž dostáváte do ruky nejmocnější zbraň proti telekomunikačnímu gigantu Telecomu. Pro každou variantu volání (ČR, zahraničí, mobilní sítě) si zvolte nejvýhodnějšího VoIP operátora a pro příjem hovorů si na čtvrtou linku zvolte třeba službu HA-LOO, která při přijímání hovorů dobíjí kredit pro hovorné. Měsíční úspory za volání budou až šokující a pořizovací náklady na tento telefon se vám do půl roku vrátí. Tento přístroj zde zmiňuji hlavně z toho důvodu, že si určitě zaslouží vaši pozornost, o kterou ho v článku možná připravil dražší model Sipura SPA-941, jenž získal ocenění Vítěz testu.
Jan Řezáč, rubrika Komunikace
VOIP VE FIREMNÍ SÍTI
SLUŽBY ÚSTŘEDEN
Technologie VoIP vyžaduje sobě vlastní způsob připojení a většinou se připojuje vedle stávajících ISDN přípojek. Klíčovou roli zde hraje telefonní ústředna. Službu VoIP lze totiž naplno využít, pouze pokud je integrována s ostatními službami. Ústředna proto musí být vybavena vlastním rozhraním VoIP nebo minimálně poskytnout dostatečnou kapacitu ISDN portů na propojení. Dále je nutné technicky zajistit směrování hovorů do jednotlivých sítí, které zajistí úsporu nákladů. Směrování hovorů podle ceny je klíčem k dalšímu využití výhod služeb na bázi IP telefonie. Pokud má firma sídlo ve více lokalitách, je stoprocentně jisté, že s rozhraním VoIP může mezi svými objekty volat zdarma. Přes datové propojení lze volat v případě fyzického propojení vlastním kabelem, ale také při připojení obou míst do internetu. Hardware ústředny či ústředen je stejný, jedná se pouze o modul VoIP s Ethernet konektorem.
Důležitá je garantovaná přenosová rychlost a priorita pro hlasové služby. Svá pracoviště může voláním přes VoIP propojit i firma, která je na obou místech připojena přes ADSL. Důležité je alespoň orientačně stanovit potřebné kapacity připojení. Například čtyři hlasové kanály s protokolem G.729 potřebují dohromady pásmo 96 kb/s. Jestliže porovnáme nabídky ADSL připojení na trhu, uvážíme-li nejhorší případ agregace 1:20, budeme potřebovat ADSL přípojku 2048 kb/s. Musíme uvážit také rozdíl rychlostí upstreamu a downstreamu, vždy je potřeba počítat s nižší z nich. Pro uživatele je ovšem důležité, že jediným provozním poplatkem je paušál za připojení. Přenesená data a to, zda obsahují e-mail nebo rozložený telefonní hovor, se na ceně nijak neprojeví (pokud nepřekročíte limit Fair Usage Policy a nedojde ke zpomalení).
Někdy je provoz uzlu VoIP řízen operátorem, u kterého běží softwarová ústředna pro hlasové služby. V případě propojení firemních poboček je provoz častěji řízen jednou z těchto ústředen. Naštěstí není nutné se bát dalších investic, i VoIP moduly pro malé ústředny mají softswitch či proxy server integrovaný.
Vedle využití IP telefonie pro transport hovorů nelze zapomenout ani na další užitečné funkce, které využití přináší, například přenositelnost terminálů. V rámci IP sítě není pracoviště adresováno telefonní zásuvkou jako u běžné telefonní sítě, ale síťovou adresou. Ústředna tak všechny služby pro uživatele zpřístupní na jakémkoli terminálu, kde se daný adresát nachází.
Cestování s IP telefonem může značně uspořit firemní náklady. Nemusí se však jednat jen o IP telefon převážený v cestovním kufříku. Každý notebook obchodního cestujícího může obsahovat IP Soft phone od některého z renomovaných výrobců (zatím většinou zdarma k využití). Přihlásí-li se v kterémkoli místě na světě tento telefon jako stanice ústředny (například NETSTAR od 2N), budou přes internet směrovány všechny firemní hovory do tohoto místa. Obchodník si tak zařídí poměrně jednoduše svou kancelář, kdekoli je dostupné připojení k internetu (u obchodního partnera, přes WiFi na letišti nebo v hotelu). Samozřejmě bez telefonních poplatků a navíc s možností pohodlné provolby do lokální sítě ve své zemi (levně zavolá manželce ze služební cesty a na účet firmy).
- Téma - Nutná výzbroj (436.8 kB) - Staženo 1494x