Přejít k hlavnímu obsahu

Nejlepší český čmuchal

Nejlepší český čmuchal

Češi vs. Google  - O rozsahu internetu se jistě není nutné dvakrát zmiňovat. Obrovské množství webových stránek nabízející neuvěřitelné množství informací, které máme téměř na dosah ruky. Stačí jen vědět, kde je hledat...
Text: Petr Kratochvíl

Prvotním impulzem k tomuto malému testu byl spor několika známých, kteří se hádali, zda je lepší vyhledávač Centrum nebo Seznam (určitě tušíte, kde měli e-mailové schránky). Když jsem na dotaz, kde hledám já, odpověděl "na Googlu", reakcí byly jen nechápavé pohledy. Proč hledat "české věci" zahraničním vyhledávačem? Může se vůbec Google srovnávat s českými konkurenty, kteří indexují pouze české stránky?

Kde hledáme?

Udělal jsem si mezi surfaři ze svého okolí malý průzkum na téma "jak hledáte?" a zjistil poněkud překvapující výsledky. Mezi začátečníky jasně dominovaly Centrum a Seznam, přičemž obvyklou vazbou bylo umístění e-mailového účtu. Jinými slovy -kdo má účet na Seznamu, hledá na Seznamu, Centrum je na tom analogicky. Pokročilejší uživatelé mají jediného favorita, kterým je nepřekvapivě Google. To je sice na první pohled pochopitelné, ale také zbytečné. Způsobů, jak najít to, co hledáte, je celá řada a nejsou omezeny jen počtem vyhledávačů.

Češi vs. Google

Rozhodl jsem se tedy udělat malý test, který byl měl ukázat, který z českých vyhledávačů je nejlepší a jak vítěz obstojí ve srovnání s Googlem. Rozhodl jsem se vyzkoušet pouze fulltextové vyhledávání, protože hledání v katalozích nelze obecně označit za ideální řešení. To potvrzují i statistiky jednotlivých vyhledávačů, které ukazují, že fulltext používá minimálně čtyřikrát více uživatelů než katalog. Celý test (viz rámeček) jsem navíc rozdělil do dvou částí - v první jsem se zaměřil na obecné vyhledávání, v druhé na hodnocení dalších schopností vyhledávačů.

V akci

Výsledky prvního vyhledávání ovlivnil hojně rozšířený stejnojmenný vtip, který "zmátl" většinu vyhledávačů. Ignorovat ho dokázaly pouze Seznam a Atlas. Atlasu dokonalý výsledek "zkazil" odkaz na vlastní web (Recepty.atlas.cz), který byl s poznámkou "Doporučujeme" na první pozici. Google zklamal duplicitními informacemi. Duplicitní informace byly zase u druhého hledání problémem pro Najdi.to a Centrum. Ten navíc nabídl dva neplatné odkazy. Velkým oříškem byl pro vyhledávače třetí dotaz, nicméně alespoň jeden správný výsledek nabídly na první stránce (kromě Najdi.to) všechny.
Právě u takovýchto hledání poznáte význam slova ergonomie. Zatímco u Seznamu bylo snadné najít ten pravý odkaz i bez klikání, u jyxa šlo o "zábavu na delší dobu". Pátý dotaz poněkud překvapivě "zamotal hlavu" Seznamu, naopak vyhledávači Najdi.to zkazily jinak dobré výsledky duplicitní odkazy. Centrum opět nabídl na prvním místě neplatný odkaz, což byla v kombinaci s nevhodným pdf souborem na druhém místě "smrtící kombinace". Atlas nabídl požadovanou informaci sice hned na druhém místě, ovšem utopenou ve "wordovském dokumentu".
Poněkud překvapivé problémy činil vyhledávačům šestý dotaz - buď nacházely špatné odkazy na Wikipedii, nebo doplatily na ohýbání slov (Seznam). Ovšem ve všech případech jste na první straně nalezli alespoň jeden správný odkaz, některé vyhledávače ho dokonce nabídly v první trojici... Poslední dotaz ukázal, že odvážní jedinci naleznou "něco pro zdraví" opravdu snadno. Nejlépe si s dotazem poradil Jyxo, i když ani o Seznamu a Centru nelze říci nic špatného.

Přehlednost

Že vyhledávač najde přesně to, po čem toužíte, je sice výborné, často jsou ale tyto výsledky ukryty hluboko v záplavě textu. To je například největší problém vyhledávače Najdi.to -najít v chaosu ten správný odkaz je často nad lidské síly. Na podobné problémy narazíte u Atlasu a Jyxa: jsou sice o něco přehlednější, ale oba nabízejí jen jeden řádek "náhledu" z nalezené stránky, což stačí jen málokdy. Atlas navíc nepochopitelně opticky zvýrazňuje čísla udávající pořadí vyhledaných výsledků. Nejpřehledněji výsledky své práce prezentuje Seznam.
Zajímavou, ale zbytečnou perličku nabízí Centrum - u vyhledaných výsledků se po najetí kurzorem myši objeví bublina, která vám umožní vyhledat zadaný výraz přímo na konkrétním webu, případně nechat výsledek zobrazit v novém okně. Většina konkurence totiž tyto informace nabízí přímo u výsledků -například na Jyxu nebo Najdi.to můžete okamžitě vidět, zda se na udaném webu nachází hledané spojení ještě několikrát. Druhá "funkce" je v době Firefoxu zbytečná (v něm stačí kliknout na výsledek prostředním tlačítkem).
Další nepříjemností serveru Najdi.to je otvírání výsledků (po kliknutí na odkaz) do nových oken - tato funkce se může v některých případech hodit v Internet Exploreru, ve Firefoxu však vyloženě "otravuje".

Další schopnosti

Lze předpokládat, že většina uživatelů už má pro vyhledávání ve specializovaných oblastech (mapy, firmy, spoje) už své oblíbence. Přesto se může hodit mít na svém oblíbeném vyhledávači k dispozici hledání firem nebo zboží.
Nabídka Seznamu je poměrně chudá -nabízí pouze hledání firem, zboží a v mapách. Tuto nevýhodu však částečně vyvažuje kvalitou - především hledání v mapách spolu s fotomapami je snem každého hledače. Najdi.to je pravým opakem Seznamu - nabízí totiž hledání téměř všeho, po čem můžete zatoužit: obrázky počínaje, hudbou konče. Vše je ale "zabaleno" - stejně jako u klasického vyhledávání - do mírně nepřehledné formy.
Mírně zmatený jsem byl u vyhledávače Centrum. Zatímco na "úvodní straně" nabízí to, co Seznam, jakmile si necháte cokoliv vyhledat, nabídka se rozšíří ještě o vyhledávání zpráv a obrázků, navíc přibude i odkaz na rozšířené hledání. Jako jediný také Centrum nabídl (při zadávání dotazu) okamžitý přehled o počtu stránek splňujících zadaná kritéria. Bohužel Centrum měl jako jediný také problémy s Firefoxem - například po kliknutí na zmiňované rozšířené vyhledávání se v browseru objeví řetězec chaotických znaků.
Kdybychom měli někoho označit za specialistu na vyhledávání, byl by to právě Jyxo. Jeho širokému záběru nemá šanci konkurovat žádný jiný vyhledávač. Vše je přehledně dostupné na úvodní stránce, kde navíc můžete přímo přejít na pokročilé vyhledávání. Za více než výborný nápad lze označit možnosti nastavení, které jsou taktéž dostupné přímo z úvodní stránky. Oproti výše uvedeným kandidátům nabízí Jyxo navíc ještě vyhledávání v článcích a hledání dovolených.
Atlas nabízí to, co Seznam, přidává však ještě vyhledávání ve zprávách a přístup k pokročilému vyhledávání. O Googlu jsme psali již několikrát, a proto lze jen shrnout, že jeho schopnosti jsou obrovské, ovšem z úvodní strany jich je snadno dostupných jen málo.

VÍTĚZ O PRSA

Vítězem testu se stal s nejmenším možným náskokem Seznam. Přesto se mi jeví jako nejlepší řešení především pro méně zkušené uživatele. Náhledy vyhledaných webů totiž podstatně ulehčují orientaci ve výsledcích. Za vynikající pomůcku pro začátečníky také považuji tzv. našeptávač, který ukazuje, jaké podobné dotazy (a kolikrát) již byly vyhledávány. Druhé místo Jyxa není výsledkem jeho horších vyhledávacích schopností, ale především lepší přehlednosti Seznamu. Pro zkušenější a náročnější uživatele je mnohem lepší volbou především díky opravdu širokému záběru a snadné konfigurovatelnosti. Zklamáním je vyhledávač Centrum, který srážely především problémy s Firefoxem a vyhledávání neplatných odkazů.

NEJLEPŠÍ VYHLEDÁVAČ?

ČESKÉ VYHLEDÁVAČE

Atlas

+ textový náhled vyhledané stránky
+ přímo přístupné pokročilé vyhledávání
- poněkud nepřehledný výpis výsledků

Centrum

+ zajímavé funkce
+ široké možnosti hledání
- problémy s Firefoxem
- vyhledání neplatných odkazů

Jyxo

+ rozsáhlé možnosti vyhledávání
+ snadná konfigurovatelnost
- průměrná přehlednost výsledků

Najdi.to

+ relativně velké schopnosti
+ vyhledávání v lokalitách ČR
- totálně nepřehledné výsledky

Seznam

+ nejpřehlednější výsledky
+ náhledy vyhledaných stránek
+ zajímavé funkce
- malé možnosti hledání

JAK JSEM TESTOVAL

Hned v úvodu je nutné říci, že udělat univerzálně platný test je u vyhledávačů téměř nemožné. Různorodost zadávaných dotazů prakticky znemožňuje prohlásit, že "tento vyhledávač je nejlepší". Přesto se pokusím alespoň naznačit schopnosti jednotlivých kandidátů.

Jak hodnotit?

Při zkoumání jednotlivých kandidátů jsem narazil na několik problémů, které provázely celé testování. Prvním zádrhelem byla definice pojmu "výsledek hledání" nebo "nalezená stránka". Pokud totiž hledám určitou komplikovanější informaci (přírodní zákon, popis události), může se stát, že určité stránky sice nalezeny budou, ale jejich obsah nebude relevantní. Snažil jsem se proto volit takové výrazy, u nichž bylo možné jednoznačně určit, zda je výsledek hledání vyhovující. Za nalezenou informaci jsem označil tu, k jejímuž dosažení nebyla nutná více než dvě kliknutí (první v seznamu, druhé na vyhledaném odkazu).
Další potíží při testování bylo nastavení úrovně hledání. Zatímco začátečníci mají tendenci pokládat především jednoduché dotazy, zkušenější uživatelé dokáží vytvořit dotaz komplikovanější (často s použitím logických operátorů). Výsledky obou typů hledání mohou být u jednotlivých vyhledávačů podstatně odlišné. V testu jsem proto použil oba typy. Jako perličku lze uvést, že podle měřicí služby Navrcholu.cz Češi vyhledávají nejčastěji pomocí dvouslovného výrazu (38 %), o něco méně pomocí jednoho slova (31 %) a tři výrazy do vyhledávače zadává přibližně 20 % lidí. Víceslovné dotazy pak tvoří zanedbatelnou část zadaných dotazů.

Výběr kandidátů

Existuje celá řada vyhledávačů, které se liší používanými technologiemi, počtem indexovaných stránek, možnostmi vyhledávání - zkrátka nabídka je opravdu široká. Ale protože tento test má být především z pohledu uživatele, snažil jsem se veškerá "technická data" ignorovat a vybíral pouze podle hlediska "jak to hledá". Prvním vodítkem při výběru kandidátů byla tisková zpráva od firmy Internet Info, která naznačuje podíl vyhledávačů u nás (http://www.iinfo.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/navrcholu-google-hraje-stale-vetsi-roli/). Ke čtveřici Atlas, Centrum, Jyxo, Seznam jsem ještě přidal Najdi.to (web.volny.cz/najdito/) a jako referenční vzorek Google.

Kritéria

Jak tedy celý test probíhal? Do jednotlivých vyhledávačů jsem postupně zadával výrazy a slovní spojení a zaznamenal nalezené výsledky (viz tabulka). Předpokládám, že většina surfařů je líná stejně jako já a nemají chuť prohledávat více stránek výsledků. Pokud tedy byla požadovaná informace na 1. stránce výsledku vyhledávání, získal účastník testu bod. Jestliže jsem nalezl alespoň dva kvalitní výsledky na první stránce, byl počet bodů dvojnásobný. V případě, že se informace nacházela v první trojce, ohodnotil jsem vyhledávač třemi body. Pokud se v první pětici odkazů nacházely alespoň čtyři smysluplné výsledky, hodnocení se ještě o bod zvýšilo. Pět bodů dostal ten vyhledávač, který nabídl v první pětici všech pět "správných odpovědí".

Co jsem hledal

Vánoce už máme sice za sebou, nicméně chuť cukroví patří k nezapomenutelným zážitkům.
1) Hledaný výraz: recepty na vánoční cukroví
Unikátní přírodní útvar nedaleko Jičína.
2) Hledaný výraz: dubolka
Kdo by nechtěl mobilní telefon se slušným fotoaparátem? Je K750i ten pravý?
3) Hledaný výraz: recenze K750i
Tak jsem si to "pošteloval" a z 0 na 100 to dělám do 5 sekund. Kdo mi změří výkon motoru?
4) Hledaný výraz: měření výkonu motoru
Jarní počasí přímo vybízí k výletům. Jenže, kolik za to?
5) Hledaný výraz: petřínská rozhledna vstupné
Těleso ponořené do vody vytlačuje tolik vody, že... Jak to vlastně bylo?
6) Hledaný výraz: archimédův zákon
Každý správný Čech je sice odborník na všechno, ovšem malá konzultace s internetem neuškodí.
7) Hledaný výraz: škrábání v krku

Další poznámky k testu:

Už jen počet hledaných výrazů (7) naznačuje, že test bude především subjektivní. Jak jsem se již zmiňoval v úvodu, je nutné si uvědomit, že při hledání jiných výrazů mohou být výsledky odlišné...
U žádného z vyhledávačů jsem neměnil žádná standardní nastavení.
Nepoužíval jsem operátory, uvozovky...
Rychlost vyhledávání všech kandidátů byla dostatečná.
Testoval jsem ve Firefoxu 1.5 a v IE 6 při rozlišení 1280 x 1024.
Přehlednost - 20 %
Vyhledávání - 70 %
Další možnosti - 10 %

HLEDÁNÍ

K informacím nacházejícím se na www stránkách se lze v podstatě dostat třemi způsoby:
1) Pomocí přímého odkazu. Kamarád vám pošle link s dovětkem "podívej se sem..." apod.
2) Pomocí náhodného "surfování". Na vašem oblíbeném webu klikáte na další a další odkazy, až narazíte na požadované informace.
3) Pomocí vyhledávačů. Zadáte do vybraného vyhledávače frázi charakterizující požadovanou informaci a z nalezených výsledků si vyberete ten nejvhodnější.
Je pochopitelné, že právě třetí cesta je nejběžnější. Pro méně zkušené uživatele však není nejsnadnější.

Dokumenty ke stažení