Souboj titánů
Test nejlepších freemailů - Kdo nyní v českých luzích a hájích nabízí nejlepší bezplatnou e-mailovou schránku? Nejoblíbenější Seznam, sebevědomé Centrum, nebo mnohdy zbytečně podceňovaný Atlas? Na tuto otázku přináší odpověď náš velký test.
Text: Jiří Macich ml.
Problematice freemailů se na stránkách Chipu věnujeme pravidelně. Náš poslední velký test z čísla 5/05 vyhrálo suverénně Centrum před druhým Seznamem. Ten však později vyrazil do boje s novými zbraněmi těžkého kalibru (viz Chip 10/05), a proto jsme se rozhodli elitní trojku naší freemailové scény znovu podrobně otestovat a porovnat. Tentokrát jsme vynechali menší freemaily, protože u nich se toho zase tak moc neděje a neposouvají se kupředu tolik jako naše přední freemailová portálová trojice. Některé z menších freemailů zanikly, další se spojují s naší elitou (Email, Post), takže tentokrát se podíváme opravdu jen na ty nejlepší.
Kapacita: Megabajty se nešetří
Žijeme v době, kdy se e-mailové služby na celém světě předhánějí v nabídce co nejprostornější schránky. Není tedy divu, že podobné snahy najdete i na české freemailové špičce. Je však nutno rozlišovat základní kapacitu schránky a maximální možnou kapacitu schránky. Základní kapacitou rozumějte tu, která je vám k dispozici ihned po registraci. Zde jasně vede Centrum, které nabízí luxusních 1000 MB. Atlas nabízí pouze 15 MB, a Seznam dokonce jen 10 MB.
Všechny tři freemaily umožňují rozšíření základní kapacity. Centrum nabízí až 2000 MB. Kapacitu si můžete "přikupovat" minimálně po 10 MB za kredity, které získáváte surfováním po stránkách z rodiny NetCentrum, včetně nedávno spuštěného zpravodajského portálu Aktuálně.cz. Pro navýšení kapacity schránky na 2000 MB potřebujete minimálně 100 000 kreditů. Sbírání kreditů je však velmi zdlouhavé, denně jich totiž můžete nasbírat maximálně 150. O kredity však můžete i hrát v on-line herně, přičemž touto cestou jich můžete získat až 5000 denně. O pracně nasbírané kredity můžete ale i snadno přijít.
Atlas a Seznam jdou jinou cestou. Navýšení kapacity poskytují okamžitě na základě aktivační SMS zprávy, kterou si můžete schránku "nafouknout" ihned po dokončení registrace nebo kdykoliv později. Není se čemu divit - 15, resp. 10 MB je dnes pro řadu uživatelů žalostně málo. Aktivační SMS v případě Atlasu je zpoplatněna podle vašeho aktuálního tarifu, u Seznamu je její cena 3 Kč nehledě na váš aktuální cenový program. U Seznamu si můžete kapacitu schránky navýšit na 2000 MB, u Atlasu "jen" na 1024 MB. Atlas však nabízí další zvyšování této kapacity. Za každý den, kdy se alespoň jednou přihlásíte do webmailového rozhraní, získáte navíc 2 MB. Pokud však k poště přistupujete přes POP3 nebo IMAP, nezískáte nic. Kapacita schránky je sice teoreticky neomezená, maximálně do ní ale smíte uložit 6000 zpráv.
Shrnutí: Celkově nejvyšší kapacitu nabízí Atlas (teoreticky do 6000 libovolně velkých zpráv), ovšem navyšování je velmi zdlouhavé. Největší základní kapacitu poskytuje Centrum (1000 MB), avšak její další navýšení je opět zdlouhavou záležitostí. Pokud chcete co nejrychleji získat největší kapacitu, vaším favoritem je Seznam, který však naopak nabízí nejmenší základní kapacitu (velmi těsných 10 MB).
Přílohy: Od malých ke gigantickým
Freemaily jsou obecně kritizovány za to, že nedovolují posílat větší přílohy, a tak je jen velmi obtížně možné využít luxusní kapacity. Dříve dostačujících 10 MB pro přílohy přestává v době ústupu dial-upu a stále větší penetrace broadbandu stačit. Počítače už také dávno nejsou používány jen jako pouhé elektronické psací stroje. Uživatelé občas chtějí poslat například fotky z dovolené nebo video z oslavy narozenin své ratolesti třeba otci na služební cestě. Uspokojí potřeby zmíněných skupin uživatelů testované freemaily?
Atlas povoluje přiložit k odeslanému e-mailu maximálně 10 MB dat, což je takové výchozí minimum, se kterým se setkáváme napříč freemailovými službami u nás i v zahraničí. Seznam přihazuje další 3 MB a nabízí tak přílohy až o velikosti 13 MB. Centrum je na tom s 15 MB nejlépe.
Na tomto freemailu si navíc za 10 000 kreditů můžete "přikoupit" privilegium posílat přílohy o neuvěřitelné kapacitě 600 MB (téměř velikost běžného CD). Zprávy s takto velkou přílohou se však dají posílat jen do dalších schránek na freemailu Centrum (@centrum.cz), aby nedocházelo k přetěžování ostatních poskytovatelů. Jelikož stažení 600 MB přes POP3 by bylo velmi problematické i s řadou broadbandových připojení, takto velké přílohy se nestahují s ostatní poštou přes POP3, ale dostanete pouze oznámení. Přílohu si můžete vyzvednout ve webmailovém rozhraní.
Hodnocení: Na plné čáře vítězí Centrum. I když nevyužijete obřích, 600MB příloh, stále máte k dispozici přílohy o velikosti 15 MB, které můžete poslat kdykoliv a kamkoliv.
Antivir a antispam: Není všechno zlato, co se třpytí
Je smutná pravda, že podstatnou (podle některých statistik dokonce většinovou) část internetové pošty opanovaly e-maily, které můžeme jedním slovem označit jako spam (v širším slova smyslu), tedy nejen různá nevyžádaná reklamní sdělení, ale i tzv. nigerijské dopisy, hoax, phishingové zprávy, e-maily šířící různé druhy škodlivého softwaru (spyware, viry, červy) a spousta dalších obtěžujících a potenciálně nebezpečných e-mailů. Základním požadavkem na e-mailovou schránku je tak spolehlivé antivirové a antispamové řešení přímo na straně serveru. Všechny tři testované freemailové služby využívají pro ochranu před e-maily antivirový systém NOD32 od renomované slovenské společnosti Eset. Zde tedy vítěze nebo poražené nenajdeme.
Všechny tři testované freemaily také shodně nabízejí i tzv. učenlivý antispamový filtr, který si sám uživatel může vycvičit. Jste to vy, kdo rozhodne, co je a co není spam, a podle toho se bude filtr v budoucnu řídit. Tento typ filtru patří mezi nejúčinnější ochrany proti spamu, protože na rozdíl od různých černých listin adres nebo slov je učenlivý antispam pružným řešením, které může díky neustálému doučování držet krok s nejnovějšími triky spammerů.
Seznam a Atlas nabízejí nastavení citlivosti antispamového filtru. Centrum umožňuje nastavit u antispamu všechno možné, jen ne stupeň citlivosti. Atlas navíc umožňuje nastavit i antivirus v tom smyslu, že si můžete zvolit, co se zavirovanými zprávami, resp. e-maily, které mají v příloze virus.
Provedli jsme jednoduchý test s přesměrováváním spamu do testovacích schránek. V základním nastavení všech tří antispamů byl bez našeho zásahu téměř vždy správně spam rozeznán na freemailu Centrum a Atlas. U Seznamu jsme museli v některých případech dopřát učenlivému antispamu doučování, a to dost zásadní. Ani u jednoho freemailu se nám během našeho testu nestalo, že by za spam označil regulérní zprávu, ovšem dlužno dodat, že se jednalo o zprávy v češtině. Atlas směruje spam a viry do koše. Koš, kam míří i smazané zprávy, má dvě podsložky. Jedna je pro viry, druhá pro spam. Je zajímavé, že došlo k rozdělení virů a spamu do dvou speciálních složek, což ostatní freemaily nedělají. Žádný významný plus to ale není. Snad jen, že se při hledání zpráv omylem vyhodnocených jako spam nemusíte ve spamovém koši prohrabovat nánosem zavirovaných zpráv. Centrum směruje spam rovněž do podsložky koše. Seznam nabízí pro spam a viry speciální složku na stejné úrovni, jako je koš nebo složka s doručenou poštou.
Nastavení antispamu doplňují ještě funkce blacklist a whitelist. Blacklist je seznam adres, z nichž si nikdy nepřejete dostávat e-maily. Whitelist má obsahovat adresy, z nichž odeslané emaily nemá antispam vůbec kontrolovat a automaticky je do schránky vpustit jako regulérní poštu. Blacklistem disponuje jak Atlas, tak Centrum, byť pod rozdílným jménem. U Seznamu lze namísto blacklistu použít alespoň filtr a v praxi to vyjde skoro nastejno. Whitelist nabízí opět Atlas i Centrum, ale Seznam tentokrát nezachrání ani uživatelské filtry.
Hodnocení: Papírově se zde testované freemaily příliš neliší, avšak podprůměrné rozeznávání spamu řadí Seznam až na samý konec žebříčku v této kategorii. Nejlépe si vedlo Centrum, následované Atlasem.
Bezpečnost a soukromí především
Bezpečnosti a soukromí jsme se částečně věnovali již v předešlém bodě, ale protože jde o velmi zásadní témata dnešního internetu, podíváme se na ně i z jiného úhlu. Začněme zabezpečeným přístupem k webmailovému rozhraní. Oproti našemu poslednímu testu se situace zlepšila. Zabezpečený přístup přes protokol HTTPS (tj. SSL šifrování) nabízí již Atlas, Centrum a konečně i Seznam.
Dalším střípkem do mozaiky bezpečnosti je automatické odhlašování od účtu webmailového rozhraní. Na vašem soukromém počítači vás možná bude tato funkce, kterou v základním nastavení podporují všechny webmaily, obtěžovat, protože se budete muset každou chvíli přihlašovat znovu. Pokud ale ke své schránce přistupujete třeba na dovolené z internetové kavárny, jedná se o neocenitelnou pomůcku. I když se zapomenete odhlásit, díky automatickému odhlašování klesá pravděpodobnost, že by se do vaší schránky dostal někdo nepovolaný. Centrum s Atlasem ale potěší tím, že tuto funkci umožňují dočasně vypnout, a to přímo v přihlašovacím dialogu.
Hodnocení: V zabezpečeném přístupu do webmailového rozhraní rozdíl u našich tří předních freemailů není, ovšem díky sympatické funkci k vypnutí automatického odhlašování jsou přece jen o krůček napřed Centrum s Atlasem.
Webmail? Centrum stále nejlepší, Seznam však dotahuje
Náš minulý test z čísla 5/05 vyhrálo na plné čáře Centrum, a to především díky zbrusu novému rozhraní svého webmailu. Seznam však již také nasadil nový webmail.
Webmailové rozhraní je důležité pro uživatele, kteří přistupují ke své poště z různých počítačů nebo kteří nepoužívají desktopového klienta typu Microsoft Outlook nebo Mozilla Thunderbird. Uživatel má tak přístup ke své poště z každého počítače připojeného k internetu a vybaveného internetovým prohlížečem, ovšem jeho pohodlí závisí především na kvalitách webmailu...
Od našeho posledního testu doznalo webové rozhraní freemailu Centrum jen minimálních změn, stále se řadí k naprosté světové špičce a v mnohých ohledech překonává slavný Gmail. Můžete si vybrat jeden ze šesti způsobů zobrazování doručené pošty - od stylu Outlooku (vč. náhledů) po inteligentní řazení podobné Gmailu. Kromě uživatelských složek podporuje tzv. štítky pro inteligentnější organizaci e-mailů. Uživatel může používat vlastní panel nástrojů a standardní kontextová nabídka prohlížeče je nahrazena místní nabídkou pro práci s e-maily. Zprávy lze mezi složkami přesouvat pomocí funkce drag & drop. Pro psaní zpráv můžete použít propracovaný vizuální editor. Většina klíčových funkcí je dostupná na jedno nebo dvě kliknutí a počet tzv. reloadů čili opakovaného načítání stránky je minimalizován na velmi milou úroveň. Navíc svou schránku můžete ovládat pomocí definovatelných klávesových zkratek.
Webmail freemailu Centrum nám bez zjevných problémů fungoval v Internet Exploreru 6 SP2 i ve Firefoxu 1.5. Opera 8.51 vykazovala problémy - nefungovaly speciální místní nabídky a nepodařilo se nám načíst HTML editor e-mailů.
První načtení webmailu Centrumu je na extrémně pomalém připojení, jako je GPRS nebo dial-up, poněkud zdlouhavé, ovšem opakované načtení je již přijatelně rychlé. V případě broadbandu není s rychlostí žádný problém. Pro uživatele některých alternativních prohlížečů nebo majitele pomalejších připojení je připravena zjednodušená verze webmailu.
Několik měsíců po freemailu Centrum představil nové rozhraní svého webmailu také Seznam. Jeho rozhraní je do značné míry inspirováno Gmailem (za což Seznam sklidil nejednu uštěpačnou poznámku), a to zejména v minimalizačních tendencích. Rozhraní Seznamu je opravdu velmi jednoduché a intuitivní. Cílem vývojářů bylo vytvořit webmail funkční i na pomalých připojeních nebo pod různorodými prohlížeči. Kýženého cíle bylo téměř dosaženo. Bohužel to ale odnesou náročnější uživatelé, žádající pokročilé funkce ve stylu Centrumu nebo již vzpomínaného Gmailu. Styl zobrazování složek s e-maily je tu jen jeden, a to ten úplně nejzákladnější. Uživatelské štítky nejsou dostupné - jsou tu pouze klasické složky. Jediným náznakem pokročilejších funkcích je vizuální editor HTML zpráv (navzdory cílům Seznamu nefunkční v Opeře) s funkcí pro kontrolu překlepů v češtině nebo v angličtině. Zajímavá je též funkce pro doplnění diakritických znamének, byť by jistě nemalá část uživatelů, zvyklá psát česky, a ne cesky, spíše uvítala opačnou funkci. Hodně zajímavou a jinde nevídanou možností je používaní skinů. Na výběr máte několik motivů vzhledu, které změní váš webmail k nepoznání, a pokud si tykáte s kaskádovými styly, můžete vytvořit vlastní skin. Za tuto funkci má u nás Seznam jedno velké plus. Přesto se nám ale jeví pro všechny skupiny uživatelů zajímavější vytvoření dvou verzí webmailu, na což sází Gmail i Centrum a tím uspokojují náročné i nenáročné uživatele. Seznam i přes několik jmenovaných "vychytávek" uspokojí spíše ty nenáročné.
Atlas se sice zapojil do soutěže o co největší schránku, ale v oblasti bojů o nejkvalitnější webmail hodně zaspal, přestože v minulosti jeho webové rozhraní prodělalo příjemný redesign. Ten se bohužel dotkl jen grafiky a nepřinesl do webmailu žádné nové a moderní funkce, kterým by bylo možno zatleskat. Přičíst k dobru lze Atlasu snad jedině vizuální editor HTML e-mailů, který je však funkční jen pod Internet Explorerem. Atlas má navíc ze všech testovaných e-mailových schránek zdarma zaručeně nejpomalejší konstrukci webmailu s velmi nepříjemným množstvím reloadů. Co kliknutí, to reload, a to dnes už skutečně není přijatelné.
Hodnocení: Oproti loňskému testu Seznam nyní freemailu Centrum více konkuruje, avšak podle našeho názoru stále vyhrává Centrum, a to díky své originalitě, implementaci nových trendů a uspokojení náročných i nenáročných uživatelů zároveň. Atlas zcela propadl.
Reklamy sice ubývá, ale stále jí je dost
Začalo to u Seznamu. Ten se rozhodl, že po přihlášení do webmailového rozhraní schránky nebude uživatele obtěžovat reklamou. Dlužno však dodat, že při čtení e-mailů na vás po pravé straně čekají tzv. sponzorované odkazy, což je jen jiný název pro reklamu. Kdyby se skutečně jednalo o striktně textové odkazy, mohli bychom přimhouřit oko, ale on je bohužel použit i obrázek.
Centrum koncem roku 2005 také deklarovalo úbytek reklamy ve svém webmailu.
V době konání testu na nás kromě spousty odkazů na uvítací stránce, vedoucích na Centrumem provozovaný zpravodajský server Aktuálně.cz, čekal jeden jediný banner snesitelných rozměrů, ale "flashového formátu". Stejně jako v případě Seznamu se při čtení zprávy ve webmailovém rozhraní zobrazují v pravém sloupci tzv. sponzorované odkazy, opět doprovázené obrázky.
Suverénně nejvíce reklamy vpašoval do svého webmailu Atlas, ale naštěstí jen do uvítací obrazovky. Při práci s poštou na vás stejně jako u Centrumu čeká jen jeden banner.
Atlas a Centrum navíc přidávají dvě složky, kam chodí reklamní zprávy. V případě Atlasu to jsou bulletiny tohoto portálu, v případě freemailu Centrum jsou to reklamní sdělení od mobilního operátora T-Mobile. Seznam nic takového nemá. Dobrou zprávou je, že ani jeden freemail už nepřidává k odeslaným e-mailům reklamní patičku.
Hodnocení: V této části lze jen těžko hledat vítěze. Všechny tři freemaily mají ve svém webmailu "obrázkovou reklamu" a žádný už nepoužívá reklamní patičku u e-mailů. Budeme-li však opravdu důkladní, přece jen trochu vyčnívá Seznam, který nemá tolik reklamy jako jeho konkurenti.
POP3 a IMAP: Centrum a Atlas si téměř nezadají
Ve dvou bodech jsme se věnovali uživatelům preferujícím webmail a teď krátce přejdeme k uživatelům dávajícím přednost běžným desktopovým e-mailovým klientům, kteří potřebují alespoň přístup přes protokol POP3. Ten podporují všichni protagonisté našeho testu, kam až naše paměť sahá. Žádanější protokol IMAP je však zcela jinou záležitostí. Ten v poslední době vyžaduje stále více uživatelů zejména proto, že nestahuje tolik dat jako POP3 a zprávy ponechává na serveru.
Atlas IMAP podporuje již delší dobu, a patří tudíž k základní výbavě freemailu. Centrum nasadilo IMAP teprve nedávno, ovšem jako bonusovou službu dostupnou za kredity, o kterých jsme se již bavili v souvislosti s velikostí schránky a příloh. To však má být údajně jen dočasné řešení. Uživatelé, kteří freemailu Centrum pomáhají s testováním, mají IMAP již funkční. Seznam IMAP nenabízí vůbec, a to ani jako bonusovou službu. Sice jej dlouho sliboval, a to nejen na přihlašovací stránce, ale nakonec byl pro něj IMAP příliš obtížný na realizaci a Seznam jej nevyhodnotil jako tak potřebnou službu, aby se do ní pouštěl.
Hodnocení: V základní výbavě má v současnosti IMAP jen Atlas. Centrum jej má zatím jako bonusovou službu a Seznam ho nemá vůbec. Vítězem se tedy logicky stává Atlas. Seznam se krčí až vzadu.
Uživatelské filtry
Všechny tři testované freemaily nabízejí uživatelské filtry pro automatické nakládání s nově došlými zprávami. Ty se používají zejména pro udržování pořádku v došlé poště (přesouvání mezi složkami, označování zpráv, automatické odpovědi, automatické smazání nebo přeposlání apod.).
Atlas ukrývá správu filtrů v nastavení schránky, Centrum a Seznam mají odkaz na vytvoření nového filtru přímo na hlavní stránce. Výpis všech možných kombinací nastavení filtrů by vydal na samostatný článek. Spokojme se tedy s konstatováním, že jsme při testu vždy našli kombinaci, která odpovídala našim potřebám, a stejně tak pravděpodobně dopadne i většina řadových uživatelů.
Hodnocení: Freemaily jsou zde více méně vyrovnané.
Přeposílání a notifikace na mobil.
Začneme přeposíláním e-mailů na jinou adresu. Zvláštní funkci pro tento účel nabízí jen Seznam. Jednoduše zadáte e-mail, na který si přejete přesměrovat veškerou nově příchozí poštu v celém znění, a je hotovo. Atlas a Centrum sice podobnou speciální funkci nemají, ale samozřejmě můžete použít filtry. Nastavení je na více kliknutí, ale příliš komplikované to také není. U všech tří freemailů si můžete vybrat, má-li být ponechána kopie ve schránce, či nikoliv. Přípustné je i nastavení odeslání pouhého oznámení o nově došlé zprávě do schránky.
A tím se dostáváme k zaslání SMS zprávy, informující o nově došlém e-mailu, na mobil. Speciální funkci pro tento účel pro změnu nabízí Centrum. Můžete si zvolit, jestli chcete poslat pouhé upozornění, nebo i několik prvních slov z e-mailu. U Seznamu a Atlasu můžete buď využít pro notifikaci SMS zprávou uživatelské filtry, nebo funkci pro oznámení na e-mail, ale musíte zadat e-mailovou adresu své SIM karty. Na obou freemailech k tomu naleznete dostačující návod.
Hodnocení: Ani zde vítěze nenajdeme.
Poznámkový bloček a adresář
E-mailová schránka bez adresáře je dnes to samé jako mobil bez telefonního seznamu. Není tak divu, že všichni tři účastníci testu nabízejí i šikovný adresář, byť pod různými názvy. Všechny tři adresáře umožňují řadit jednotlivé kontakty do skupin. Centrum a Seznam vytvářejí navíc skupinu kontaktů, kterým nejčastěji posíláte e-mail. Údaje uchovávané u jednotlivých kontaktů jsou vesměs stejné: jméno, telefon domů nebo do práce, poštovní adresa, e-mailová adresa, ICQ, datum narození a pár dalších. Nejvíce informací a kontaktních spojení dostanete ke kontaktu v adresáři Centrumu. Seznam a Atlas zůstávají u základních položek, i to však bude většině uživatelů asi stačit. U freemailu Centrum nás příjemně překvapily rozšiřující funkce, jako je import kontaktů ve formátu vCard (do 50 kB), tisk kompletního adresáře nebo jen výčtu různých výročí.
Určitě si při práci s poštou potřebujete občas něco poznamenat. Pokud vás už nebaví papírky oblepovat monitor nebo neustále sahat po Notepadu, měli byste chtít od své schránky speciální funkci pro ukládání poznámek. Takový poznámkový bloček má Centrum i Seznam. Atlas je bohužel nenásleduje. V zápisníčku Centrumu můžete mít až 10 MB poznámek, což je dostačující. Své poznámky můžete řadit do složek a přidělovat jim různé stupně důležitosti. Něčeho takového se u Seznamu nedočkáte. Poznámku si sice napsat můžete, ovšem na řazení do složek nebo na nastavení priority si nechte zajít chuť.
Hodnocení: V této části přesvědčivě vítězí Centrum, protože nabízí detailnější adresář s užitečnými funkcemi a nejlepší poznámkový bloček.
Péče o uživatele: Nápověda a podpora
Všechny tři freemaily nabízejí ke svým službám nápovědu, ve které nechybí ani návod k nastavení e-mailového klienta. Rozsah nápovědy hodnotíme u všech jako dostačující. Dokonce už i Seznam opravil nesrovnalosti, které jsme zaregistrovali při našem minulém testu. Pokud byste odpověď na své otázky v nápovědě nenašli třeba ani pomocí vyhledávacího políčka (má jej pouze Seznam a Centrum), můžete se zkusit obrátit na pracovníky technické podpory. Poslali jsme na hotline všech tří freemailů po dvou dotazech a příjemně nás překvapilo, že uspokojivá odpověď přišla nejpozději druhý den.
Hodnocení: Vítěze zde nenajdeme. Atlas sice nemá vyhledávání v nápovědě, zato nám z jeho technické podpory přišly nejrychlejší odpovědi.
A vítězem se stává...
Vítěz našeho testu se oproti tomu loňskému neutrhl od pelotonu, přesto jede suverénně na jeho čele. Vítězem se totiž stává Centrum. Ani drobné slabiny ho nezpomalily v čele závodu, navíc přináší spoustu "přidané hodnoty", kterou jinde nenajdeme. Potěšilo nás hlavně jeho kvalitní webmailové rozhraní, velmi spolehlivý antispam. Ocenit lze také celou řadu drobností, které na první pohled nevypadají příliš zajímavě, ale které usnadní každodenní práci s elektronickou poštou. Příjemným překvapením se stal Seznam, jenž sice na první místo nedosáhl (a to ani přes velké změny v roce 2005), ale který se určitě v řadě ohledů zlepšil. Zapracovat by bylo například nutné na antispamu... Atlas bohužel (pro své uživatele) přešlapuje na místě a volí vyčkávací taktiku. Rozhodně se netlačí do role inovátora, ale pokud vám jde především o ihned dostupný protokol IMAP a pokud nekladete velký důraz na využívání webmailu, je pro vás Atlas vhodnou volbou.
ADRESA @EMAIL.CZ ZA 6 KČ
Seznam svým způsobem zpoplatnil založení e-mailu s adresou @email.cz. Před dokončením registrace totiž musíte poslat formou SMS zprávy požadavek na zpětné zaslání aktivačního PIN. Požadovaná SMS zpráva vás vyjde na 6 Kč. Seznam říká, že jde o opatření proti spekulantům s e-mailovými adresami, ovšem dobrou e-mailovou adresu lze vydražit nebo prodat za podstatně větší sumu, než je již zmíněných 6 Kč. Alternativní adresa @seznam.cz zůstává nezpoplatněna.
NEŽ SE UPÍŠETE ĎÁBLU...
REGISTRACE VE ZNAMENÍ DOTĚRNÝCH OTÁZEK
Registrace je prvním nutným krokem k založení nové e-mailové schránky.
U všech tří freemailů se k registraci dostanete jedním kliknutím z úvodní stránky a zabere vám maximálně několik minut.
Kromě základních údajů nutných pro provoz schránky, jako je požadovaná adresa nebo heslo, musíte všude opsat bezpečnostní kód z obrázku, což je ochrana freemailu proti různým automatickým registračním nástrojům. Pro případ zapomenutí hesla je nutné vybrat si některou z předdefinovaných kontrolních otázek (dívčí jméno matky, oblíbené jídlo, jméno zvířecího miláčka apod.) a doplnit patřičnou odpověď, kterou by od vás případně později freemail vyžadoval, pokud budete potřebovat vygenerovat nové heslo nebo připomenout to staré. Zde se tedy ani jeden z testovaných freemailů neodlišuje. Seznam však navíc žádá jako povinný údaj vaše celé jméno a rok narození. Konkurenční Atlas a Centrum tyto údaje nestanovily jako povinné pro založení schránky.
Pokud si u Seznamu zvolíte adresu @email.cz namísto @seznam.cz, připravte si k ruce mobilní telefon. Musíte totiž poslat SMS zprávu s požadavkem na zpětné zaslání aktivačního kódu, který je nutné zadat do patřičného políčka, než vůbec budete moci začít svůj nový e-mail používat. U Atlasu budete muset aktivační SMS posílat jen tehdy, pokud budete chtít zvětšit schránku z výchozích 15 MB na 1024 MB. U freemailu Centrum můžete na jakékoliv aktivační SMS zprávy s klidem zapomenout.
2 V 1: EMAIL A SEZNAM E-MAIL
Nakonec Seznam přece jen nebude provozovat dva oddělené freemaily. Zakoupený Email.cz se spojuje se Seznam E-mailem a uživatelé obou služeb mají nyní k dispozici stejné funkce i kapacitu schránky. Noví uživatelé už někdejší samostatnost obou služeb nepoznají. Naopak mají možnost zvolit si adresu @seznam.cz nebo @email.cz bez rozdílu dostupných služeb a webmailového rozhraní.
STAHUJTE OD KONKURENCE
VÝBĚR JINÝCH SCHRÁNEK
Všechny tři testované freemaily umožňují stahovat e-maily z jiných schránek na jakémkoliv serveru, který nabízí POP3 protokol, což dnes nabízejí skoro všechny. Nemusíte tak neustále "pobíhat" mezi více schránkami nebo používat desktopového klienta. U Centrumu a Seznamu je počet schránek, ze kterých jsou stahovány e-maily, omezen na tři. U freemailu Centrum si vše musíte nastavit ručně, stejně tak i u Seznamu, ten však alespoň k tomuto účelu nabízí přehlednou nápovědu. Jen Atlas připravil předdefinované nastavení pro stahování pošty ze schránek svých hlavních českých konkurentů. Přesto ani zmíněné manuální nastavení není nijak komplikované. Zadáváte ty samé údaje, které byste zadali při nastavení e-mailového klienta.
POST PŘECHÁZÍ POD SEZNAM
Seznam přebírá od Volného další freemailovou službu Post. Obě firmy se dohodly již koncem roku 2005. Seznam tak kromě zajímavé domény získává 160 000 uživatelů, kteří mají svou schránku na Postu. Post má být začleněn podobně jako dříve Email do Seznam E-mailu. Prvním krokem bude navýšení kapacity schránky na obligátních 2000 MB. Počátkem letošního roku bylo oznámeno, že do dvou měsíců bude Post zcela začleněn do Seznam E-mailu. Zajímavé je, že noví uživatelé Postu už budou moci používat adresu @seznam.cz nebo @email.cz, nikoliv však @post.cz.
"GIGOVÉ" CENTRUM PO ROCE
V prosinci 2005 to bylo rok, co Centrum oznámilo vývoj nové verze svého freemailu. Při této příležitosti zveřejnilo zajímavé statistiky. V dubnu 2005 se revoluční e-mail dostal ke všem uživatelům Centrumu a od té doby se denní návštěvnost jeho e-mailu zvýšila o čtvrtinu a počet nových registrací stoupl o 120 %. Průměrná schránka obsahuje 96 e-mailů (průměrná velikost zprávy ve schránce je 133 KB). Průměrný uživatel Centrum E-mailu napíše ročně cca 40 e-mailových zpráv, což je o 130 % více než v roce 2004. Dřívější "negigová" verze schránky by nestačila celkem 45 % aktivních uživatelů e-mailu.
Dokumenty ke stažení- Internet - Souboj titánů (1.21 MB) - Staženo 4198x