Trendy a prognózy: 2006
Co nás čeká v novém roce
Na počátku každého nového roku vyndáváme v redakci z trezoru křišťálovou kouli a po zapálení kadidla v křišťálu zahaleném v dýmu sledujeme, co zajímavého nás čeká v roce příštím. Letošní věštění bylo sice mírně ovlivněno požárníky, které k nám ""pozval"" protipožární senzor ve stropě aktivovaný kouřem, i přesto si za svými vidinami stojíme... "
Text: Petr Kratochvíl
Levněji a rychleji
Pro prohlášení, že letos budeme surfovat rychleji a levněji, není potřeba křišťálová koule - tento trend je očividný už několik let. My jsme však v mlze viděli mnohem radikálnější změny. Operátoři už přestávají ohromovat média počtem klientů, protože podle statistik už je klientem alespoň jednoho operátora každý z nás včetně důchodců a novorozenců, a je tedy nejvyšší čas hledat zisky jinde. Sítě třetí generace se stanou zlatým dolem až napřesrok, a tak operátorům nezbude nic jiného než napřít svůj marketing směrem k mobilnímu připojení. Svou roli určitě sehraje i faktor "už konečně jen Vodafone" a nelze si také nevšimnout silného soupeře, který Českému Telecomu vyrůstá za humny. Ten se navíc odhodlává k finální verzi svého stoletého "dial-upu za paušál". A jak by řekl otec Fouras - všechny tyto indicie ukazují jen na jedinou možnost: velké cenové závody. Otazníkem jen zůstává, kdo je rozpoutá (kdyby nepřišli ti hasiči, odpověděli bychom vám samozřejmě i na tuto otázku).
Bariéra prolomena
V oblasti nakupování přes internet byl až doposud klid. Počet internetových obchodů mírně rostl, pouze čas od času se "rozvířil vzduch", když internetový prodejce překvapivě otevřel "kamennou prodejnu". Jedno však bylo jisté - klasičtí prodejci se od internetu (jako prodejního kanálu) distancovali a vrcholem jejich extravagance byly WWW stránky vytvořené ve Flashi. Poněkud překvapivým krokem tedy bylo spuštění internetového obchodu Datartu (www.datart.cz). Tato nečekaná premiéra může vést k přehodnocení internetové strategie i u ostatních kamenných konzervativců. Objevují se zprávy, které naznačují, že podobný obchod chce letos spustit i Electroworld... Ostatně není se čemu divit - stačí si uvědomit, že tržby jednoho z našich nejznámějších internetových prodejců Internet Mall překonaly hranici jedné miliardy. A tu jedničku a spoustu nul za ní už nemohou ignorovat ani největší konzervativci.
Více obsahu
Již několik let není problémem objednat si "internetovou linku" obsahující slovo "mega", ovšem teprve v poslední době přestává být problémem její smysluplné využití. Když si odmyslíme poněkud specifickou službu Starzone, měl pouze česky mluvící surfař problém s demonstrací výhod několikamegabitové linky. První vlaštovky naznačující změny v této oblasti se už objevily loni. Zpravodajské servery ČT24 www.ct24.cz) a Aktuálně (aktualne.centrum.cz) však byly jen první vlaštovky naznačující to, co nás čeká letos. Není to tak dávno, co jsme 500kB obrázek na titulní stránce považovali za smrtelný hřích, nyní naopak řadu z nás potěší 120MB trailer na filmový hit. Kroutíte hlavou? Zvykejte si! Rok 2006 totiž bude rokem "širokopásmového obsahu".
Změna designu
MAGAZÍN O INTERNETU LUPA. CZ KOMPLETNĚ V NOVÉM
Od prosince je k dispozici zcela nová podoba prestižního magazínu o internetu Lupa.cz. Nejviditelnější změnou je odlehčený, elegantní design, který vzešel z veřejného hlasování čtenářů. Kompletní rekonstrukcí prošla celá obsahová struktura, která zjednodušila orientaci, a uživatelé se tak na webu mohou snadněji pohybovat. Posíleny byly také interaktivní prvky, z nichž jsou nejvýznamnější diskusní fóra se sofistikovaným systémem uživatelského hodnocení kvality jednotlivých názorů. Nejvýraznější novinku s jedinečnou přidanou hodnotou bezesporu tvoří obsáhlé databáze aktuálních nabídek připojení k internetu. Uživatelé mohou vybírat z více než 250 různých typů připojení a produktů (ADSL, Wi-Fi, kabelového, mobilního a vytáčeného připojení) nejdůležitějších tuzemských poskytovatelů. Navíc díky novému speedmetru si mohou kdykoliv změřit aktuální rychlost svého připojení k internetu. Čtenáři serveru Lupa.cz se navíc mohou sami aktivně zapojit do vytváření obsahu. Mohou si totiž na serveru založit vlastní blog a své vlastní příspěvky tak zpřístupnit širšímu okruhu čtenářů. Navíc ty nejlepší příspěvky budou finančně odměněny.
Komentář redakce: Když byly v polovině loňského roku uveřejněny výsledky veřejné soutěže o nejlepší návrh grafické podoby Lupy, byl ze strany čtenářů vítězný návrh podroben velmi ostré kritice. Naštěstí však doznal výrazných změn a nová grafika Lupy byla kritickou komunitou čtenářů přijímána vesměs pozitivně. Kromě nového vzhledu se kladného přijetí dostalo i možnosti založit si na Lupě vlastní blog. V prvních týdnech po spuštění nové Lupy si zde založilo blog několik desítek bloggerů. Kromě redakčních článků a krátkých zpráv přidávaných během celého dne je tak informační hodnota Lupy obohacována o texty přidávané samotnými čtenáři. Nejvýraznější změna v celé osmileté historii známého internetového magazínu se tedy až na několik málo drobností skutečně povedla.
Statistiky stahování
HIT SLUNEČNICE. CZ - KOPÍROVÁNÍ CD A DVD
Na velký nárůst obliby klientů pro sdílení souborů v P2P, který se projevil v řijnu, navázalo v měsící listopadu výrazně zvýšené stahování programů pro vypalování a kopírovaní CD a DVD. Skokany za měsíc listopad se tak v žebříčku nejstahovanějšího zahraničního softwaru na webu Slunečnice.cz staly právě programy pro kopírovaní kompaktních disků. Tím prvním je produkt Clone CD, který dokáže vytvářet přesné kopie. Dalším v pořadí je nová verze Nero 7.0.1.2, sada nástrojů pro vypalování a zálohovaní CD a DVD nosičů, umožňující rovněž editaci a úpravu videosouborů nebo vytváření obalů na CD či DVD.
V českém prostředí se listopadovým skokanem žebříčku stal produkt Adaware SE, čeština 1.03, sloužící k lokalizaci programu Ad-aware SE Professional build 1.03, který je svými uživateli označován za jeden z nejlepších svého druhu. O další překvapení se postaral software ICQ - čeština 5.xx, jazyková nástavba na nejnovější verzi ICQ, nejrozšířenější program pro internetovou komunikaci. Tento software tak sesadil z prvního místa produkt Codec Pack All in 1 6.0.2.8, který českému žebříčku dominoval téměř bez přestávky více než rok.
Novinky na portálu
ZIMNÍ SPECIÁL PORTÁLU ATLAS. CZ
Speciál, který naleznete na adrese snih.atlas.cz, přináší veškeré informace související s děním na horách, ať už v České republice, na Slovensku, či kdekoliv jinde ve světě. Úvodní stránka je věnována především důležitým aktualitám, které by si neměl nechat ujít žádný příznivec zimních aktivit. Zde se například dozvíte, které regiony trpí špatnými podmínkami pro lyžování, které jsou přelidněné, a které naopak vykazují vysokou spokojenost návštěvníků. Zimním nadšencům je zde k dispozici také řada zajímavých článků o zimních sportech i o jednotlivých lyžařských regionech, v nichž se zaujatě odráží vlastní zážitky jejich autorů. Protože v zimě se dá praktikovat mnoho sportů, je záběr velmi široký, počínaje lyžováním přes snowboarding, bruslení, bobování a skeleton až po takové, o jejichž existenci možná nemáte ani tušení.
Stav sněhu na horách zajímá rovněž každého, kdo by nerad jezdil obloučky kolem travnatých ploch, a proto také hned na první stránce najdete přehlednou tabulku s informacemi o celkové a nově napadané sněhové pokrývce v různých regionech. Speciál dále zahrnuje informace o vybraných českých zimních střediscích, což pohodlně usnadní výběr toho, který nejlépe odpovídá vašim požadavkům. Tato rubrika vás seznámí s historií střediska a s tím, čím je nejvíce charakteristické, nabízí možnost vyhledat si ubytování v místních penzionech, hotelích a chybět nemohou ani informace o sjezdovkách (délka, náročnost), o provozu lanovek a vleků (délka, typ), o běžeckých tratích i o cenách za lístky či permanentky včetně možných slev. Díky rozpisu kontaktů se můžete snadno telefonicky či přes internet zeptat na vše, co potřebujete vědět, přímo v místě, kam se chystáte jet.
Novinky na portálu
NOVÁ TITULNÍ STRÁNKA PORTÁLU CENTRUM. CZ
Portál Centrum.cz představil koncem roku novou podobu své titulní stránky. Její výsledný vzhled určili uživatelé portálu v rozsáhlém průzkumu. Vedle přehlednosti se zlepšila i rychlost načítání hlavní stránky - uživateli se nyní načte až o 25 % rychleji než doposud. "Hlavní stránka portálu je pro uživatele vstupním bodem do internetu. Proto musí zprostředkovávat nejdůležitější služby internetu. Jelikož ji používají statisíce uživatelů, musí zůstat jasně přehledná, a ještě k tomu je třeba, aby se rychle načítala. Naše nová hlavní stránka je ve všech těchto směrech posunem. To nejdůležitější však je, že si ji uživatelé vybrali sami," říká ke startu nové hlavní stránky Ondřej Tomek, ředitel Centrum.cz, a naráží tím na způsob, jakým se finální verze tvořila. Při vývoji nové hlavní stránky portálu se totiž postupovalo stejně jako u vývoje dalších služeb Centrum.cz. V první fázi proběhl rozsáhlý uživatelský průzkum, který definoval kritéria, podle nichž si uživatelé vybírají vstupní stránku do internetu. Na základě těchto kritérií se připravilo několik podob nové hlavní stránky. Z nich nakonec více než pět tisíc uživatelů portálu Centrum vybralo finální verzi.
Komentář redakce: Předchozí změnu připravil pro své uživatele portál Centrum.cz koncem dubna loňského roku. Titulní stránka se tehdy graficky pročistila, přibyla řada ikonek a výrazné změny se dočkala i vyhledávací lišta. Kromě titulní stránky dostaly tehdy novou grafiku i stránky s výsledky vyhledávání. Aktuální změna titulní stránky uživatelům nabídla kromě nové grafické podoby také nové prvky, které by jim určitě mohly zpříjemnit užívání internetu. Jde například o možnost zobrazování předpovědí počasí pro zvolený region, zobrazování televizních tipů oblíbených stanic, denního horoskopu apod. Co na tom, že v případě obou výše uvedených změn titulní stránky lze vystopovat inspiraci vzhledem titulní stránky tuzemské portálové jedničky.
Nový portál
NOVÝ POJIŠŤOVACÍ PORTÁL
Tuzemský internet se dočkal nového pojišťovacího portálu s názvem Top pojištění (www.top-pojisteni.cz), který umožňuje jednoduché a přitom detailní srovnání všech produktů pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel nabízených na českém trhu. Po zadání potřebných údajů (typ automobilu, objem motoru, místo bydliště, věk apod.) se zobrazí cenová nabídka jednotlivých pojišťoven, přičemž si můžete pojištění přímo sjednat. Na jaře tohoto roku bude v dostatečném předstihu před letními dovolenými spuštěn srovnávací portál pro cestovní pojištění, který nabídne obdobné možnosti úspor, komfort při sjednávání pojištění a záruku objektivity. V průběhu roku 2006 přibudou další druhy pojištění, jako např. pojištění havarijní, životní, penzijní připojištění a pojištění domácnosti.
Zábava na portálu
ZÁBAVNÉ TESTY NA ATLASU
Na adrese testy.atlas.cz spustil portál Atlas.cz službu vycházející vstříc všem, kteří rádi testují své znalosti či IQ anebo kteří se rádi pobaví u nejrůznějších zábavných testů. Testy jsou rozděleny do šesti oblastí: znalosti a IQ, peníze a kariéra, vztahy a sex, společnost, duše a tělo a životní styl. Některé testy jsou označeny ikonkou napovídající, zda jsou určeny ženám, či mužům. Okamžitě po vyplnění testu se zobrazuje hodnocení a rovněž informace o tom, kolik procent uživatelů dosáhlo stejného hodnocení. Každý všední den se na stránkách objeví jeden nový test, předchozí testy jsou archivovány. O tom, v jaké oblasti bude přibývat nových testů nejvíce, rozhodnou sami návštěvníci služby. Nejpopulárnější testy navíc budou shromažďovány ve zvláštní rubrice.
Freemaily
SEZNAM NAKUPUJE
Společnost Seznam.cz již delší dobu hýbe trhem v oblasti freemailů. Mezi její nečekané akce lze zařadit loňské pohlcení jednoho z prvních freemailů u nás -Emailu.cz, nyní si vzala na mušku Post.cz. Uživatelé obou služeb však mohou jen jásat - na přechodu pod "křídla" Seznamu jen vydělají. Přínos v oblasti technologií i hardwaru pomůže oběma freemailům skočit z pravěku rovnou do současnosti. Bohužel v obou případech je drobný háček. Zatímco u freemailu Email.cz bude registrace nového uživatele stát 6 Kč (za registrační SMS), služba Post.cz zůstane na okraji zájmu, protože její majitel bude nadále propagovat pouze "značky" Seznam.cz a Email.cz. Je tudíž možné, že služba bude zakonzervována pouze pro stávající uživatele.
NOVĚ WWWYTVOŘENO
V rámci plánu zvyšování návštěvnosti a obratu elektronického obchodu TMobile připravila společnost Symbio pro T-Mobile netradiční soutěž s vlastní microsite Úklid kapes (www.uklidkapes.cz). Jádro webu tvoří originální anketa o největší vrak mobilního telefonu, do níž mohou všichni návštěvníci posílat fotografie a osudy svých starých telefonů, které potom ostatní svým hlasováním hodnotí. V anketě je možné vyhrát nový mobilní telefon a řadu dalších cen. Na anketu volně navazuje "Velká hra o největší proměnu", kde se mohou návštěvníci pochlubit svým novým telefonem zakoupeným v e-shopu T-Mobile. K novému přístroji navíc přidají obrázek svého dosavadního mobilu a tento pár (tzv. proměnu) následně hodnotí odborná porota složená z novinářů a odborníků na mobilní komunikaci. Společnost PeckaDesign spustila na adrese www.megapixel.cz nový internetový obchod provozovaný prodejcem digitálních fotoaparátů, který má kromě e-shopu také dvě kamenné prodejny v Praze.
V e-shopu bylo v okamžiku jeho spuštění přes 2000 produktů a obchod umožňuje například porovnání výrobků podle parametrů seřazených v přehledné tabulce, on-line sledování skladové dostupnosti zboží, k dispozici je také funkce tzv. hlídacího psa, což je služba umožňující automatické zasílání informací o změnách cen a dostupnosti vybraného zboží e-mailem. Dále jsou na webu kromě fotografií samotných produktů také ukázkové fotografie, pořízené přímo daným fotoaparátem v plném rozlišení. Samozřejmostí je fulltextové a rovněž parametrické vyhledávání.
- Internet - Novinky (354.11 kB) - Staženo 0x