Mailbox
Mám počítač se systémovým diskem 120 GB a datovým diskem 160 GB. Na datovém disku je 140 GB dat. Spustil jsem na něm defragmentaci. Ta po zobrazení 1 % defragmentace přestala pracovat, a proto jsem dal povel k jejímu zastavení. Vzápětí se mi zobrazila zpráva, abych provedl chkdsk d: /f. Z příkazového řádku jsem provedl tento příkaz a došlo pouze k problesknutí na obrazovce. Když jsem se chtěl podívat na obsah disku, dostal jsem zprávu, že disk není naformátován a zda jej chci naformátovat. Protože formátováním bych přišel o všechna data, provedl jsem příkaz chkdsk d: pod úlohou CMD a dostal jsem odpověď, že soubory jsou typu RAW a že nelze použít příkaz chkdsk.
Prosím vás proto, zda byste mi mohli sdělit, co jsou to soubory typu RAW a jakým způsobem by bylo možné zachránit data na uvedeném disku.
Zdeněk Mráz
Nepíšete, jaký používáte operační systém, domnívám se však, že máte na mysli Windows XP. Místo chkdsk doporučuji používat v prostředí Windows pro kontrolu alespoň program Scandisk, teprve jeho informace bych bral jako relevantní.
Nefunkčnost defragmentace může způsobovat rezidentní antivirový software nebo jejich vzájemná kolize, s podobným chováním a touto příčinou jsem se již několikrát setkal. V každém případě však neexistuje jednoduchá rada pro záchranu, zvláště pokud již opravdu došlo k poškození dat.
Disk formátu RAW někdy Windows ohlásí v případě, že neporozumí datové struktuře disku, což však jde ještě napravit, správný režim adresace disku (v BIOS nastaveno LBA) jej v takovém případě opět zpřístupní. Případně pomůže záloha dat na jiném počítači, který disk může rozpoznat správně.
Soubory typu RAW mají spojitost pouze s digitálními fotografiemi, které ale chkdsk absolutně nemá důvod považovat za chybné, jsou to prostě jen data. Celé hlášení programu považujte za naprosto nesmyslné nebo chybně přeložené.
Pro domácí záchranu dat by mohl posloužit balík Norton SystemWorks s modulem DiskDoctor, záruku úspěchu vám však nikdo poskytnout nemůže. Ještě zopakuji, že podobné pokusy bezpodmínečně vyžadují hluboké znalosti fungování systému. Jestliže jde o data opravdu důležitá, svěřil bych jejich nápravu specializované firmě.
Miroslav Stoklasa
Mám problém s nastavením grafiky na PC, který jsem si nově pořídil. Několikrát se mi objevila hláška "Nedostatek paměti" při kopírování obrázku do souboru Word.
Vzhledem k tomu, že mám 2x 512 MB, zdá se mi podobná hláška zvláštní. Spustil jsem program Everest a uvádím výňatek z reportu:
Status AGP Deaktivováno
Fast-Write Podporováno, Deaktivováno
Side Band Addressing Podporováno, Deaktivováno
Problém AGP je deaktivováno. To může způsobit snížení výkonu.
Otakar Michalík
Uvedený diagnostický program Everest nepoužívám, proto nedokážu říci, nakolik jsou jeho informace spolehlivé...
Podpora AGP režimů by však určitě měla být zapnuta, její vyřazení způsobí opravdu zásadní zpomalení. Při práci ve Windows a posouvání oken to na první pohled možná nepostřehnete, ale již třeba přehrávání filmů nebo her by velmi zatěžovalo procesor a bylo by viditelně trhané. Řešením je instalace korektních ovladačů základní desky a grafické karty (v tomto pořadí) od jejich výrobců. Standardní ovladače obsažené ve Windows podporují jen základní přenosové režimy a nevyužijí plně možností hardwaru. Nastavení v BIOS zkontrolovat můžete, standardně ale bývá podpora AGP zapnuta, a problém by se tam tedy vyskytovat neměl.
Chyba při vložení obrázku do Wordu však zcela jistě s grafickou kartou nesouvisí, spíš bych si tipoval na nedostatek místa na harddisku - např. že Windows již nemohou swapovat na zaplněný disk.
Miroslav Stoklasa
Asi před rokem jsem provedl u staršího PC aktualizaci Windows 98SE balíčkem RC-1CZ v. 1.5. Před nedávnem jsem však provedl novou instalaci OS, a to včetně zmiňovaného balíčku. Poté jsem chtěl přidat tiskárnu, ale přestože instalace tiskárny probíhala očekávaným způsobem, tiskárna v seznamu tiskáren chyběla. Zjistil jsem však, že se tiskárna zobrazila ve Správci zařízení, nicméně nainstalované programy na ni nevidí. Je možné přinutit Windows, aby tiskárnu zobrazily obvyklým způsobem v seznamu tiskáren?
Zdeněk Věchet
Domnívám se, že "chytrá" Windows vnutila tiskárně vlastní (obecný) ovladač, u kterého mohla nastat nějaká kolize.
Zkuste nainstalovat (klidně i znovu přes již existující) originální ovladač výrobce pro tuto tiskárnu:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=cz&prodNameId=14974&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25476&swLang=5&taskId=135&swEnvOID=228
S ním doufám k problémům docházet nebude. Kdyby přece jen ano, hledal bych problém spíše v nezdařené instalaci samotných Windows.
Miroslav Stoklasa
OHLASY
Chtěl bych vám nabídnout fotografii, která ukazuje, jak vypadá chladič procesoru, když se neudržuje. Sám jsem tento obrázek vyfotil a byl bych rád, kdyby každý viděl, jak to vypadá, když se najednou v místnosti objeví zápach, jako by se pálil kabel elektrického vedení, a když následně přestane počítač fungovat. Jednou z možných příčin může být právě podobně "zaneřáděný" chladič procesoru.
Tomáš Rosička
- Aktuality - Mailbox (109.07 kB) - Staženo 0x