Skrytí tvůrci názorů
Skrytí tvůrci názorů | obr.: iStock.com
Co znamená digitální astroturfing
Chip 11/2022: Internet přetéká názory. Pod zprávami, videi na YouTube nebo příspěvky na Instagramu, všude si můžete přečíst, co si lidé o daném tématu myslí. Problémem ale je, že tyto komentáře nejsou vždy autentické. Mnohé z nich vznikly v kancelářích PR agentur, továren na trolly nebo propagandistických organizací. V USA se pro to vžil termín astroturfing. Jeho cílem je předstírat množství podobných názorů „zdola“, tedy navodit dojem, že za názory stojí velké společenské hnutí. Když k tomu přidáte, že šíření obsahu na síti je mnohem snazší – bez dopisů a klubových registrací a že i malé týmy mohou značně ovlivnit sociální média nebo komentáře na zpravodajských webech, pak tady můžeme mít problém, jak se v nedávné minulosti ukázalo a stále ukazuje.
Astroturfing využívají ztáty po celém světě. Jen na Twitteru byly od roku 2018 zaznamenány manipulační kampaně z celkem 21 zemí. Mnohé vlády těmito kampaněmi sledují cíl přetáhnout na svou stranu vlastní obyvatelstvo. Tímto způsobem se snaží legitimizovat a pozitivně zobrazit politické cíle a plány pomocí propagandy. Opoziční skupiny naopak v kampaních nevycházejí dobře. A některé státy se zaměřují také na cizí země, kde pomocí těchto metod šíří své vlastní příběhy a názory, aby prosadily své vlastní zájmy.
V listopadovém Chipu jsme se zaměřili na aktuální příklady využívání metod astroturfingu, na to, jak je odhalovat a kde se o nich dozvědět víc. Pokud vás toto téma zajímá, nenechte si ujít článek v Chipu 11/22, který je v prodeji od 19. října.