Další pokus zabít e-mail
Další pokus zabít e-mail | Foto: CHIP
Pokusů nahradit e-maily jsme zažili již několik. Teď to zkouší Facebook s platformou Messenger.
E-mail je sice velmi spolehlivá, avšak už poměrně letitá technologie (počátky elektronické pošty se datují až do roku 1965). V dnešním on-line světě chybí e-mailu především možnost interaktivní komunikace, kterou zvládají komunikátory typu WhatsApp či Skype. Přitom právě komunikace představuje pro uživatele internetu jednu z nejvýznamnějších služeb, které jim síť umožňuje. Facebook si to dobře uvědomuje, a proto právě do vývoje nových způsobů on-line komunikace investuje čas i finance. Prvním útokem Facebooku na e-mail (či spíše klasické e-mailové služby a poštovní schránky) bylo přidělení e-mailové adresy @facebook.com všem uživatelům této sociální sítě. Na této adrese se měly koncentrovat všechny formy komunikace – elektronická pošta, SMS, textové zprávy i chat. Pokus trval od listopadu 2010 do února 2014, kdy Facebook přiznal neúspěch, jelikož o nový komunikační kanál neměli uživatelé zájem. Nepomohlo ani zveřejnění nových e-mailových adres u uživatelských profilů, prakticky nikdo se nechtěl zříct své stávající e-mailové schránky, a tak zůstala komunikace v síti Facebook nadále oddělena od komunikace prostřednictvím elektronické pošty.
Poté, co Facebook rezignoval na vlastní e-mailovou platformu, začal s maximálním úsilím vyvíjet svoji komunikační službu Facebook Messenger, kterou časem vydělil do samostatné služby. Alespoň jednou za měsíc nyní Facebook Messenger použije na 600 milionů uživatelů – a to nejen k zasílání textových zpráv a fotografií, ale také k hlasovým hovorům a nejnověji i videohovorům po internetu. Na letošní vývojářské konferenci F8 Facebook ohlásil další revoluci v komunikaci, která bude stavět právě na platformě Messenger. Nová platforma bude představovat celý ekosystém aplikací, rozšiřujících internetový komunikátor prakticky o jakékoli myslitelné funkce – podobně jako různé doplňky internetových prohlížečů rozšiřují jejich funkce daleko za hranici jednoduchého prohlížení webových stránek. Princip rozšíření je podobný jako u aplikací a her přímo na Facebooku – zpravidla nejde o vysoce sofistikované programy, ale uživatelé je mají velmi rádi a svým tvůrcům přinášejí miliony dolarů. Jaké aplikace můžete již nyní ve Facebook Messengeru si přečtete v Chipu 7/2015.