EUid: Rychlé číslo z Bruselu
EUid: Rychlé číslo z Bruselu | Getty Images
Spor o evropskou e-občanku
Chip 06/2023: Podle ambiciózního plánu by do roku 2030 mělo 80 % obyvatel EU používat místo občanského průkazu svůj chytrý telefon s EUid. Podle předsedkyně Komise von der Leyenové by tak vznikla bezpečná digitální identita, „které budeme důvěřovat a kterou budou moci občané používat všude v Evropě ke všem úkonům od placení daní až po půjčení kola. Technologie, u níž můžeme sami kontrolovat, jaké údaje a jakým způsobem se používají.“
Většina odborníků na ochranu dat však pochybuje o tom, zda se ideální datový svět, který Ursula von der Leyenová ve své politické próze nastínila, skutečně stane realitou. Vždyť digitální občanský průkaz nebude sloužit pouze k osobní identifikaci v úředních záležitostech, ale bude se používat také k identifikaci a autentizaci při soukromých transakcích.
Zde se dostávají do hry zájmy datového průmyslu. V zásadě každá velká internetová společnost shromažďuje co nejvíce údajů o svých zákaznících a návštěvnících webových stránek, protože tyto informace lze proměnit v peníze. Čím přesněji zná prodejní platforma svou klientelu, tím lépe si může udržet své uživatele pomocí individuálně přizpůsobených nabídek.
Datové společnosti jako Google nebo TikTok vydělávají především na personalizované reklamě, která je co nejpřesněji přizpůsobena zájmům uživatele. K tomu využívají datové stopy, které tito uživatelé zanechávají při běžném surfování. Pohled na žebříček nejhodnotnějších akciových společností ukazuje, jak štědré výnosy toto sledování uživatelů přináší.
V červnovém čísle Chipu vysvětlujeme, jaké jsou výhody a nevýhody strategie digitálního kompasu EU a kde mohou narazit na realitu. Chip 06/23 je v prodeji od 24. května.