Alternativní internetové vyhledávače
Alternativní internetové vyhledávače | Foto: CHIP
Vedle Googlu existuje i řada jiných vyhledávacích služeb, které nabízejí kvalitní výsledky
Když byl v září 1998 oficiálně Google oficiálně spuštěn, zaznamenával kolem 10 000 vyhledávacích dotazů denně. Dnes, 20 let poté, zpracovává Google 65 000 vyhledávacích dotazů každou sekundu. A jestli musíme Googlu něco opravdu přiznat, tak je to fakt, že jsou výsledky jeho vyhledávání vždy na špičkové úrovni. Ukázalo se to i v našem testu alternativních vyhledávačů, kde nám jeho výsledky sloužily jako reference. Pozice Googlu v internetovém vyhledávání je přitom tak silná, že se velká většina uživatelů internetu jeho alternativami vůbec nezabývá – ostatně proč taky, když už používají nejlepší internetový vyhledávač.
Špičková technologie vyhledávání na webu je ale jen jednou, tou bezpochyby příznivější, stránkou internetového gigantu. Během uplynulých 20 let totiž Google neúnavně pracoval nejen na vylepšování svého vyhledávacího algoritmu, ale také na způsobu, jakým získat maximální množství informací o soukromí svých uživatelů. Stračí letmý pohled do podmínek používání služeb internetového vyhledávače, aby bylo jasné, kam Google míří. Google totiž ukládá nejen samotné vyhledávací dotazy, ale také IP adresy uživatelů, ale získaná data rovněž personalizuje, využívá je pro účely inzerce a sdílí je s dalšími subjekty. Naštěstí ale existuje řada možností, jak si při vyhledávání na internetu zachovat soukromí.
Otestovali jsme hned sedm alternativ ke Googlu, včetně například i vyhledávače Bing od Microsoftu, webového veterána Yahoo a třeba i vyhledávače Qwant pocházejícího z Francie. Náš výběr jsme rozšířili ještě o čtyři další vyhledávače, které se zaměřují na ochranu soukromí uživatelů: DuckDuckGo, StartPage, MetaGer a Tools. Zabezpečení a ochrana dat představuje ale jen jeden z aspektů našeho testu. Samozřejmě nás zajímala i kvalita výsledků vyhledávání, jelikož jde samozřejmě o hlavní účel použití internetových vyhledávačů – a také důvod, proč je většina z vyhledávacích dotazů po celém světě zadávána uživateli právě do Googlu.
Naše zjištění si můžete přečíst v květnovém Chipu.